کد خبر: ۹۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
کنسرت تلفیقی "بی من مرو" به زبان فارسی و ترکی، با صدای حسام الدین سراج و اتابک عطری، دو استاد عرصه موسیقی ایرانی و اردشیر کامکار، نوازنده توانمند کشور 31 خرداد و اول تیرماه در تبریز برگزار می‌شود.

کنسرت تلفیقی با هنرمندی سه استاد عرصه موسیقی ایرانی در تبریز برگزار می‌شود

به گزارش آرانیوز از تبریز، حسام الدین سراج، در خصوص برگزاری این کنسرت، گفت: سال ۹۶ در قالب گروه "ترانه‌های زمین" نخستین کنسرت تلفیقی و مشترک با اقوام و ملل‌ مختلف را با استاد اردشیر کامکار، جمعی از نوازندگان ایرانی و دو نوازنده بزرگ ترک در تالار وزارت کشور برگزار کردیم. در همان کنسرت بود که با اتابک عطری، هنرمند تبریزی دیداری داشته و پیشنهاد دادیم که کار مشترکی با ترانه‌های مختلف فارسی و ترکی اجرا کنیم.

وی با بیان این‌که موسیقی ترکی و فارسی وجه اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند، افزود: در کنسرت بی من مرو، تصنیف‌های فارسی و ترکی اجرا خواهند شد که ملودی خاص و زیبایی داشته و قابل استقبال خواهد بود؛ هم‌چنین یک تصنیف کردی هم اجرا می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت هنر موسیقی اصیل در کشور، اظهار کرد: موسیقی باید توسط مسئولان فرهنگی و هنری شهر ترویج یابد و اگر اکنون هنرستان اقبال تبریز از اقبال قبلی خود برخوردار نیست نشان از ضعف در این امر است. باید جوانان ما بیایند و در موسیقی کار کنند و این امر نیز نیازمند ایجاد فضایی شعله ور و مناسب جهت فعالیت است.

سراج با اشاره به تاریخ هنر در شهر تبریز نیز ادامه داد: شاهکارهای دوران‌های مختلف گذشته در این خطه از کشور وجود داشته که نیاز است تا از این اندوخته و میراث کهن هنر خود حفاظت کنیم و این موضوع مهم را در زمینه شهرسازی معطوف دهیم.

وی خاطرنشان کرد: جوانان هنرمند عرصه موسیقی بسیاری در تبریز حضور دارند که هر یک برای هنر موسیقی کشور ارزشمند بوده و امیدواریم وضعیت موسیقی اصیل ایرانی در آینده بهبود یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: موسیقی پاپی که در وضعیت کنونی در حال رایج است فقط شعر ضعیف عاشقانه بوده و از هنر اصیل موسیقی به دور است. اکنون فضای بیزینس موسیقیایی در کشور حاکم بوده و ما باید به فکر نسل آینده خود باشیم و حق و حقیقت را اشاعه دهیم.

وی هم‌چنین با اشاره به اهمیت خلاقیت در عرصه موسیقی اصیل، گفت: هر کاری که عرضه می‌شود باید ابتکار و نوآوری داشته باشد وگرنه محکوم به شکست است اما همین نوآوری در فضای کنونی موسیقی، دیده نمی‌شود.

اتابک عطری، هنرمند آواز تبریزی نیز گفت: از استاد سراج که در این راه همراه ما بوده و از استاد اردشیر کامکار که سرمایه‌های موسیقی معاصر ایران است، قدردان هستیم و هرچقدر از خدمات این دو استاد بزرگوار به موسیقی ایرانی در تولید آثار و گشایش راه‌ها، ایجاد سبک‌ها و جذابیت‌ها برای نسل‌های آتی بگوییم کم است.

وی با بیان این‌که موسیقی ایران در حال حاضر حیات و پویایی خود را مدیون این اساتید است، افزود: کنسرت بی من مرو یک کار تلفیقی با ترانه‌های ترکی و فارسی است و امیدواریم گشایشی برای کارهای بیشتر اینچنین در آینده باشد.

وی خاطرنشان کرد: به فکر استمرار این حرکت هستیم چرا که پویایی و زندگی هنرمند در ارتباط با مخاطب است که معنا پیدا می‌کند.

عطری با بیان این‌که کار ما فرهنگی و هنری و به دور از پارامترهای تجاری و اقتصادی است، افزود: تداوم این حرکت، نکته بینی و ریز بینی کسانی را می‌طلبد که می‌توانند حتی ذره‌ای پشتیبان موسیقی اصیل باشند.

وی با بیان این‌که مسئولان و حتی خود مردم باید فرهنگ استقبال از هنر، رفتن به کنسرت و درک کردن هنرمند را رواج دهند، گفت: یک هنرمند با ارائه هنرش در جامعه‌ای که بقیه افراد زندگی می‌کنند، زنده است و باید همچون سایر افراد با مسائل و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید تفاوت بین موسیقی اصیل و غیراصیل در جامعه مشخص شود، اظهار کرد: شاید دروس و ردیف موسیقی آواز ایرانی از سالیان گذشته تغییر نکند اما کارهای هنرمندان برجسته‌ای را می‌توان یافت که هر یک با دیگری تفاوت بسیاری دارند.

در ادامه اردشیر کامکار، نوازنده توانمند عرصه موسیقی اصیل کشور نیز گفت: امیدواریم بتوانیم کنسرت خوبی را در شان شهر بزرگ تبریز داشته باشیم.

وی افزود: زبان موسیقی یک زبان بین المللی بوده و هر احساس مشترکی را می‌توان از طریق موسیقی بیان کرد و به تمام دنیا فرهنگ و قدرت خود را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی ایرانی از مجموع موسیقی آذربایجان، بلوچستان، خراسان، کردستان و ... تشکیل می‌یابد و این مجموعه عظیم موسیقی است که موسیقی ایرانی را به زیباترین حالت ممکن درمی‌آورد.

کامکار ادامه داد: تبریز و آذربایجان یکی از پایه‌های محکم موسیقی ایران بوده و نوازندگان بسیار بزرگی در تبریز پرورش یافته‌اند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب هنر موسیقی اصیل در کشور، گفت: بسیاری از نوازندگان با کیفیت بالا و در سطح حرفه‌ای ساز می‌زنند اما برای رساندن موسیقی به اوج، نیاز به حمایت و کار تیمی دارند که متاسفانه ما در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که موسیقی را هیچ کسی نمی‌تواند از بین ببرد، افزود: در تمام دنیا وضعیت بدین گونه است که با تغییر نسل‌ها، خواسته‌ها نیز تغییر می‌کند اما ما نمی‌خواهیم از نسل جوان جامعه دور شویم. ما موسیقی سنتی را نه به شکل قدیمی بلکه به سبک امروز خود اجرا می‌کنیم.

کامکار در ادامه تاکید کرد: موسیقی اصیل و خوب را باید از دوران کودکی به فرزندان خود یاد بدهیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار