کد خبر: ۹۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
در حالی که انتظار می‌رفت سفر وزیر نیرو به زنجان برای معضل آب باشد ولی سفر محرابیان بیشتر رنگ و بوی "برقی" داشت.
دعوت وزیر نیرو به زنجان برای معضل آب؛ محرابیان سراغ پروژه‌های برق رفت

آرانیوز - فرید حائری|استان زنجان جزو استان‌هایی در کشور است که در چند سال اخیر (به ویژه در یک دهه اخیر) به شدت طعم بحران کم‌آبی را چشیده و منابع زیرزمینی آن به شدت رو به نابودی حرکت کرده است؛ این در حالی است که استان زنجان در شمال غربی کشور قرار دارد و هر ساله در فصول زمستان و بهار با بارش‌های خوبی مواجه می‌شود و نباید وضعیت آب این استان همانند استان‌های جنوبی کشور باشد ولی در واقع پیامد کم‌کاری مسئولان وقت زنجان و عدم احداث سدهای مناسبت در سالیان گذشته در قرن جدید خود را نشان می‌دهد.

وضعیت به حدی وخیم شده که سید البرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس وضعیت آب استان زنجان را همانند "سیستان و بلوچستان" توصیف کرده است.

از سوی دیگر نیمه کار ماندن بسیاری از سدهای بزرگ استان زنجان، استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، عدم اراده و توانایی در انسداد چاه‌های غیر مجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای و همینطور ورود صنایع بزرگ به خصوص صنایع فولادی به استان در چند سال اخیر سبب شده که استان زنجان با سرعت بیشتری به سمت بحران کم‌آبی حرکت کند.

البته ناگفته نماند سهم استان‌های همجوار همانند گیلان، همدان و کردستان از رودخانه‌هایی که بخشی از آن نیز از استان زنجان می‌گذرد بسیار بیشتر از سهم زنجان است که این موضوع به یکی از مطالبات اصلی نمایندگان استان در مجلس یازدهم تبدیل شده است.

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس معتقد است در سال‌های گذشته به خاطر ضعف مسئولان استانی سهمیه برداشت آب استان زنجان از رودخانه‌های مشترک با سایر استان‌ها افزایش نداشته است.

وی می‌گوید: با اینکه میزان مالکیت استان زنجان در رودخانه "قزل اوزن" نسبت به استان همجوار گیلان بسیار زیاد است ولی حق برداشت گیلان از استان زنجان بسیار بیشتر است.

همچنین طاهری معتقد است زمانی که جمشید انصاری استاندار زنجان (استاندار نخست دولت روحانی در زنجان) بود جلسه‌ای در وزارت نیرو با حضور مسئولان چندین استان در زمینه برداشت آب از "قزل اوزن" در وزارت نیرو برگزار شد ولی در کمال ناباوری استاندار وقت زنجان در آن جلسه حضور نیافت.

با تمام این‌ها مشکل آب در استان زنجان، مشکل نخست است به طوری که استاندار و امام جمعه زنجان در سخنرانی‌های مختلف به صراحت این موضوع را اعلام کرده‌اند؛ حتی افشارچی پس از انتصاب در استانداری زنجان در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه به این موضوع اذعان کرد که دغدغه‌اش فقط حل مشکل بحران کم‌آبی در زنجان است.

حال با تمام مشکلاتی که در بالا به صورت خلاصه‌وار به آن اشاره شد؛ بالاخره مسئولان استان زنجان موفق شدند محرابیان وزیر نیرو را برای بررسی مشکلات آب استان، به زنجان دعوت کنند؛ سفری یک روزه ولی با اینکه همگان انتظار داشتند سفر محرابیان بیشتر "آبی" باشد ولی رنگ و بوی "برقی" داشت.

 

به عبارتی دیگر اگر بازدیدها و چند رونمایی و افتتاح حوزه صنعت برق توسط محرابیان وزیر نیرو را در روز یازدهم خرداد در زنجان کنار بگذاریم؛ فقط بازدید هوایی وزیر نیرو آن هم به مدت نیم ساعت از آب شرب زنجان (سد تهم) و همینطور روند احداث سد مشمپا باقی می‌ماند؛ حال از مسئولان استان زنجان سؤال این است که آیا در سفر یک روزه "وزیر نیرو" توانستند اعتبارات آبی خوبی دریافت کنند؟ آیا راهکاری برای مشکل و بحران کم‌آبی استان زنجان پیدا کردند؟ راهکار مسئولان زنجان برای حل مشکل کم‌آبی در زنجان چیست؟

قبل از پرداختن به سوالات فوق، باید این موضوع نیز گفته شود که آیتم پایانی سفر وزیر نیرو به زنجان ، برگزاری جلسه در خصوص پرداختن به مشکلات آبی استان بود؛ جلسه‌ای حدود دو ساعته و تکرار همان مکررات توسط نمایندگان و مسئولان استانداری؛ ولی طبق مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم راهکاری برای حل بحران آب در استان زنجان گفته نشد و جلسه همانگونه به اتمام رسید.

در آن جلسه صحبتی از تخصیص اعتبارات به سدهای نیمه تمام استان همانند مشمپا، تالوار و بعثت نشد و حتی راهکاری برای سیراب کردن درخت‌های زیتون طارم ارائه نشد. البته انتظار می‌رفت تکلیف این سؤالات و پرسش‌ها با توجه به کمبود وقت و همینطور نزدیک شدن به فصل تابستان و کمبود آب شرب و کشاورزی در استان هرچه سریعتر مشخص می‌شد.

البته کاملاً مشخص است کلید حل مشکلات و بحران آب در استان فقط در دست "وزارت نیرو" نیست؛ بلکه اتمام بسیاری از سدهای نیمه تمام استان و بهره‌مندی شهرک‌های صنعتی از آب تصفیه‌شده فاضلاب نیازمند اعتبارات هنگفتی است که بخشی از آن به طور مستقیم به توانایی نمایندگان استان زنجان در مجلس و توانایی مدیران استانی در پیشبرد این اهداف برمی‌گردد.

جدای از این موضوع، بخشی از ناکارآمدی حوزه آب در زنجان به مسئولان استانی در این سال‌ها مربوط می‌شود چرا که در چند سال اخیر عملکرد رضایت‌کننده‌ای توسط این مدیران رؤیت نشده و بسیاری از کارشناسان معتقدند که قبل از اقدام در خصوص رفع مشکل کم‌آبی در زنجان و چانه‌زنی برای جذب اعتبارات، باید مسئولان آب استان توانمند باشند.

حجت‌الاسلام مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم اذعان کرد: مشکلات آب در استان زنجان بسیار پیچیده است و باید راهکاری برای آن بیندیشیم؛ حل تمام مشکلات آبی در دست وزارت نیرو نیست.

وی با بیان اینکه با سفر یک روزه وزیر نیرو به زنجان مشکلات حوزه آب در استان حل نخواهد شد، عنوان کرد: بنده انتقادات زیادی به مسئولان استان بابت حوزه آب دارم که شخصاً به استاندار زنجان این موارد را گوشزد خواهم کرد. از سوی دیگر مدیران توانمندی را در حوزه آب در استان مشاهده نمی‌کنم که این افراد بخواهند وضعیت آب را بهبود ببخشند. قبل از هر اقدامی باید مدیران آب و برخی از معاونان استانداری در این حوزه توانمند و کوشا باشند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تأکید کرد: مدیران حوزه آب در زنجان از عمکلرد خوبی برخوردار نیستند و به نظر بنده نخست باید مدیران و عاملان وضع موجود تغییر کنند و سپس به فکر پیگیری امورات از وزارت نیرو بود.

وی افزود: متأسفانه در وزارت‌خانه‌ها هم اکثر مدیران میانی از دولت سابق سر کار مانده‌اند و شاهد تغییرات نبودیم؛ ما معتقد هستیم بانیان وضع موجود و مدیران ناکارآمد دولت سابق باید هرچه سریعتر تغییر کنند.

حال با تمام این تفاسیر، آنچیز که مشخص است فعلاً در حوزه آب استان زنجان به توفیقاتی نرسیده است؛ همچنان بیش از 90 درصد آب صنعت و آب شرب استان از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شوند و همین موضوع یکی از علل کاهش یک متری سطح آب‌ها در سفره‌های زیرزمینی به طور سالانه است. حال امیدواریم مسئولان استانی به ویژه معاونت امور عمرانی استانداری زنجان برای مشکلانت بحران آب در زنجان خودی نشان دهند و راهکارهای خوبی را برای استان فراهم کنند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار