کد خبر: ۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
مقتدایی خبر داد:
استاندار خوزستان در خصوص وضعیت بهداشت و توسعه ورزش در مدارس، با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های هنری برای انتقال پیام‌های آموزشی، بر ضرورت تلفیق امکانات دستگاه‌های هم‌سنخ برای اجرای طرح‌ها در این بخش‌ها تأکید کرد و از برگزاری مانور مبارزه مواد مخدر امسال در استان در قالب رژه یک میلیون نفری دانش‌آموزی برای انتقال نکات زنگ‌خطر در کنار مسائل بهداشت و ورزش خبر داد.

 برگزاری رژه یک‌میلیون نفری دانش‌آموزی در مانور مبارزه با مواد مخدر استان

دکتر عبدالحسن مقتدایی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز، یکشنبه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به پیشنهاد مدیر نوسازی مدارس استان اظهار کرد: در این زمینه لازم است یک جمع بندی در خصوص فضاهای آموزشی و ورزشی در استان انجام و به عنوان یک دستور کار در شورای برنامه‌ریزی مطرح و بررسی شود تا بتوان یک بازه زمانی برای تکمیل پروژه‌های فعال تعیین کرد.

 

وی با ابراز قدردانی از همه دستگاه‌های مشارکت‌کننده در امر بازگشایی آبرومند و مطلوب مدارس از نظر اهدای بسته‌های حمایتی و همچنین کمک به بخش تجهیزات، تأکید کرد که این موضوع باید به‌عنوان یک فرهنگ در سراسر استان نهادینه شود.

 

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین لازم است یک دوره آموزشی در قالب یک طرح جامع برای حدود 600 مراقب سلامت در مدارس، با رویکرد توجه به ضرورت‌های مسایل بهداشتی و مشارکت مدیر و معلم مدرسه اجرا شود؛ این دوره آموزشی لازم است از منظر علوم پزشکی و به‌صورت یک طرح مدون مورد توجه قرار گیرد.

 

مقتدایی افزود: اصل این آموزش باید با اولویت مراقبین سلامت و با محتوایی غیر از مباحث کلی و شامل مسایل منطقه‌ای ارایه شود و همچنین امتیاز ارتقا برای مربیان منظور گردد؛ در پایان طرح نیز باید یک خروجی از آن ارایه شود.

 

وی با بیان این‌که همچنین لازم است آموزش‌هایی به‌صورت مکرر در حوزه مسایل بهداشت برای اولیا دانش‌آموزان برگزار شود، بر لزوم استمرار طرح اختصاص چهارشنبه‌های آخر ماه برای آموزش اولیاء در مدارس تأکید کرد و گفت: بهبود وضعیت خدمات بهداشتی در مدارس اعم از سرویس‌های بهداشتی تا بوفه و محل عرضه غذا همه جزو ملزومات ایجاد یک باور در مخاطب است؛ در غیر این صورت می‌توان روی کاغذ موفقیت طرح را اعلام کرد.

 

استاندار خوزستان در خصوص دانش‌آموزان بی‌بضاعت نیازمند به سمعک و عینک نیز بر لزوم انجام یک برآورد در این زمینه با مسئولیت اداره بهزیستی تصریح و خاطرنشان کرد: ممکن است هزینه مورد نیاز برای پوشش دانش‌آموزان بی‌بضاعت سالانه حدود 200 تا 300 میلیون تومان باشد که با توجه به این‌که این امر به‌طور مستقیم با یادگیری و آموزش دانش‌آموزان مرتبط است، باید راهکار آن با مشارکت بهزیستی ارایه شود.

 

مقتدایی با تأکید بر ضرورت تلفیق امکانات دستگاه‌های هم‌سنخ برای اجرای طرح‌های پیشنهادی، افزود: ممکن است یک سازمان بودجه و اعتبار کار و سازمان دیگر طرح و تخصص لازم را داشته باشد؛ این امکانات و ظرفیت‌ها باید تعمیم یابد و از سوی دیگر خروجی نیز مشخص شود.

 

وی همچنین درباره موضوع توسعه فضاهای ورزشی در مدارس با اشاره به تأکیدات دو سال گذشته بر استعدادیابی از میان دانش‌آموزان، تصریح کرد: برای رونق گرفتن ورزش‌ دانش‌آموزی و رساندن جایگاه استان حداقل به شرایط قبل، لازم است تعامل لازم میان دستگاه‌های تخصصی حوزه ورزش و آموزش و پرورش شکل بگیرد.

 

استاندار خوزستان با بیان این‌که مشورت گرفتن ریسک کار را کاهش می‌دهد، بر لزوم دعوت از دستگاه‌های تخصصی و نظرخواهی از آن‌ها در موضوعات مرتبط تأکید کرد و گفت: از تربیت بدنی نیز انتظار می‌رود که ظرف چند سال آینده مشخص کند، خروجی‌های دانش‌آموزی که به هیأت‌ها تحویل می‌شوند، به چه شرایط و جایگاهی می‌رسند؛ زیرا قرار نیست که تنها استعداد تولید کنیم و بعد رها شوند.

 

مقتدایی درباره موضوع افزایش دو برابری ابتلا به آسم و دیابت در دانش‌آموزان نیز اظهار کرد: لازم است دانشگاه علوم پزشکی اهواز عوامل مختلف اعم از تغذیه، بی‌تحرکی، شرایط محیطی و زمینه ژنتیکی را در ایجاد این وضعیت بررسی و یک پژوهش علمی در این خصوص انجام شود تا دستگاه‌های متولی اقدامات لازم را انجام دهند.

 

وی با اشاره به لزوم انتقال برخی آموزش‌ها از طریق تئاتر و هنر به دانش‌آموزان، بیان داشت: گاهی نصیحت یک دوست مؤثرتر از تذکر مستقیم پدر و مادر است. با توجه به این امر و با توجه به تعهد اخیر اصحاب هنر در این زمینه، می‌توان موضوعات آموزشی را در قالب تشکیل گروه‌های چند نفره دانش‌آموزی به‌صورت تئاتر اجرا و منتقل کرد؛ همچنین می‌توان تئاترهایی برای اولیاء برگزار کرد که در قالب هنر و نمایش آموزش‌ها و نکات لازم به آن‌ها منتقل شود.

 

استاندار خوزستان با بیان این‌که باید روی ارتقا جایگاه استان در مقاطع دوم، سوم و چهارم دبیرستان برنامه جدی و سنگینی انجام شود، افزود: این مسأله باید به‌صورت تدریجی حل شود اما در کنار آن استفاده از ظرفیت هنر برای انتقال مسایل به دانش‌آموز نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین استفاده از فضای مجازی و ابزارهای هوشمند برای انتقال موضوعات آموزشی و ساخت کلیپ‌های کوتاه‌مدت در این زمینه می‌تواند مفید باشد.

 

مقتدایی با اشاره به مانور امسال مبارزه با مواد مخدر در استان، خاطرنشان کرد: امسال درصدد هستیم که یک رژه یک میلیون نفری دانش‌آموزی در استان برگزار کنیم؛ البته این رژه به شکل متمرکز نخواهد بود بلکه هر چند مدرسه می‌توانند در یک فضا و به‌صورت منقطع این برنامه را اجرا کنند اما رژه اصلی در مرکز استان با حضور حدود 10 هزار دانش‌آموز در جاده ساحلی برنامه‌ریزی خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که امسال مانور مبارزه با مواد مخدر مسایل نرم و مخاطب هدف را مورد توجه قرار می‌دهد، تأکید کرد: انتقال پیام‌ها به دانش‌آموز بسیار مهم است به همین دلیل باید با استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع، شعارهای ساده و روان و کلمات مأنوس متناسب با اقتضای سنی دانش‌آموزان و با حضور مدیر، معلم و کادر اداری مدرسه در کنار ورزش و بهداشت، نکاتی به‌عنوان زنگ خطر به دانش‌آموز منتقل شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار