کد خبر: ۹۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
گروه استان‌ها- وقوع زمین لرزه‌های مکرر در استان هرمزگان که شمار زلزله‌های با قدرت بیش از ۳.۵ آن به بیش از ۴۰ مورد رسیده، موجی از نگرانی را در بین ساکنان مناطق غربی استان به ویژه در بندر چارک و جزیره کیش ایجاد کرده است.
ثبت بیش از ۴۰ زمین‌لرزه با قدرت بیش از ۳.۵ ریشتر در استان هرمزگان/ زلزله‌ها خسارت جانی و مالی برجای نگذاشت

به گزارش آرانیوز از بندرعباس، از روز 25 خردادماه تاکنون وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد در مناطق غربی استان هرمزگان موجب ایجاد هراس و ترس در بین مردم شده است.

زمین لرزه‌هایی با قدرت‌های مختلف که در ساعات مختلف شبانه روز و به محوریت مناطق بندرچارک و جزیره کیش به وقوع پیوسته و سبب شده بسیاری از مردم شب‌ها را در گرمای هوا در بیرون از منازل خود بگذارنند.

وقوع زلزله‌های شدید در استان هرمزگان به این زمین‌لرزه‌های اخیر منتهی نمی‌شود و در آبان سال گذشته نیز چند زمین لرزه بزرگ در مناطق مرکزی استان از جمله در بخش فین و روستاهای تابعه موجب بروز خسارت بسیار زیادی به مردم شده و منازل بسیاری نیز تخریب شد.

در همین راستا و برای اطلاع از آخرین اخبار مرتبط با زلزله‌های غرب استان هرمزگان با مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت‌وگویی ترتیب داده شد تا وی در خصوص این زمین‌لرزه‌ها اطلاعات تکمیلی را به مخاطبان ارائه دهد.

مهرداد حسن زاده اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد وقوع زمین‌لرزه‌ای متعدد در مناطقی از استان هستیم که مرکزیت آن در بندر چارک از توابع شهرستان بندرلنگه است. 

 

وی افزود: مطابق آمارها تاکنون 40 زمین لرزه با قدرت بیش از 3.5 ریشتر به بالا در مناطق غربی استان به وقوع پیوسته همچنین 11 زمین لرزه با قدرت 4 تا 5 ریشتر داشتیم و فقط یک زلزله با قدرت بیش از 5 ریشتر نیز به ثبت رسیده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: پس از وقوع این زمین لرزه‌ها به سرعت تیم‌های ارزیاب و تیم‌های امدادی به مناطق متاثر از زلزله اعزام و امور مرتبط با امدادرسانی و خدمات‌رسانی و ارزیابی خسارات احتمالی را در دستور کار قرار دادند. 

وی تصریح کرد: خوشبختانه این زمین لرزه‌ها هیچ خسارت جانی و مالی در پی نداشت اما به جهت پیشگیری از وقوع خسارت در زلزله‌های بعدی، کمپ‌هایی برای اسکان زلزله‌زدگان به سرعت برپا شد که مورد استقبال مردم جزیره کیش قرار گرفت اما در بندر چارک استقبال چندانی از کمپ نشد.

حسن‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد احتمال وقوع زمین لرزه شدیدتر در این مناطق گفت: با کارشناسان حوزه زمین‌شناسی و لرزه‌نگاری کشور و استان در خصوص تعداد زیاد زمین لرزه و پس لرزه‌های متعدد آن گفت‌وگو کردیم و آنها معتقد بودند با رخ دادن زمین لرزه‌های متعدد انرژی گسل تا حدود زیادی تخلیه می‌شود که احتمال وقوع زلزله بزرگتر را کاهش می‌دهد اما این مسئله 100 درصدی نیست و احتمال هر رخدادی وجود خواهد داشت. 

وی ادامه داد: به مردم ساکن در این مناطق توصیه می‌کنیم در هنگام وقوع زلزله آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند و در مناطق امن منازل پناه بگیرند و از وسایلی که احتمال پرتاب شدن یا سقوط آنها وجود دارد دور شوند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان آرامش را یکی از عوامل کاهش خسارات جانی در حادثه‌های این چنینی برشمرد و گفت: متاسفانه در اکثر زلزله‌ها به علت بروز رفتار هیجانی و فرار از زلزله، امکان آسیب دیدن بیشتر است و افراد مصدوم می‌شوند از این رو توصیه می‌کنیم در هنگام زلزله مردم خونسردی خود را حفظ کنند. 

وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم نسبت به مقاوم‌سازی منازل خود اقدام کنند و به هیچ وجه در منازلی که احتمال تخریب آنها وجود دارد و به آنها سازه ناایمن اطلاق می‌شود ساکن نشوند. 

حسن‌زاده در خصوص تحلیلی از وضعیت منازل مسکونی مناطق متاثر از زلزله در غرب هرمزگان گفت: خوشبختانه منازل در این مناطق اکثرا نوساز و ایمن هستند و ارزیابی‌های صورت گرفته از منابع رسمی گواه این مطلب است اما مردم باید همچنان مراقب بوده و نسبت به زلزله بی‌تفاوت نباشند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار