کد خبر: ۹۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
گروه استان‌ها- درحالی هنر سرانگشتان مردمان دیار کویر آوازه‌اش در این سو و آن سوی مرزها پیچیده که این روزها صنایع دستی خراسان جنوبی از مشکلاتی نظیر عدم بازار یابی، تسهیلات کم، نبود بازار فروش و ترکش‌های پساکرونا رنج می‌برند.
صنایع دستی خراسان جنوبی در تار و پود مشکلات گرفتار است

به گزارش آرانيوز از  بیرجند ، یکی از هنرهای پر طرفدار در سراسر دنیا صنایع دستی است و اگر بگوییم که در لابه لای تمام ابزار و وسایلی که در هر خانه‌ای موجود است در هر کجای دنیا، یک تکه از هنر دستان هنرمندان ایرانی هم دیده می‌شود اغرق نکرده‌ایم که این موجب فخر و مباهات ایرانیان است.

از صنایع دستی جذاب و پر طرفداری چون قالیچه‌های دستبافت و مس و معرق گرفته تا هنر بلور و شیشه‌گری با دست، حصیربافی و دیگر هنرهای دستی همه و همه نوازشگر روح کسانی هستند که ذره‌ای از حس زیبایی و زیبایی پسندی را در روح خود دارند.

 

رونق بازار صنایع دستی و گسترش صادرات آن به دیگر کشورها علاوه بر سودآوری و ارزآوری قابل توجهی که به دنبال دارد، منجر به کاهش معضلات مهمی بیکاری خواهد شد.

ایجاد اشتغال پایدار برای افرادی که در تولید انواع صنایع دستی توانمند بوده و نیازمند شغلی جهت گذران زندگی خود هستند، از جمله مواردی محسوب می‌شوند که با سرمایه‌های کوچک و اندکی که دولت به افراد اعطا می‌کند هم می‌توان نسبت به راه‌اندازی آن‌ها اقدام کرد و هم راه اشتغال به کار چند فرد دیگر را در این مسیر هموار ساخت.

صنایع دستی تولید شده در کشور ایران از محبوب‌ترین اقلام هنر دست در سراسر جهان به شمار می‌رود و با دارا بودن قدمتی بیش از صدها سال حکایت از هویتی اصیل و دیرینه دارند.

اگرچه تولید و صادرات صنایع دستی یکی از فرصت‌های اشتغالزایی و رونق کسب و کار در مناطق مختلف است اما ظاهراً این‌بار اگرچه صنایع دستی خراسان جنوبی ارزش‌افزوده بالایی ایجاد کرده اما مشکلاتی نیز در این بین باعث کندی روند کسب و کار تولیدکنندگان شده است.

چندی پیش اگر گفته‌ می‌شد صنایع دستی می‌تواند چرخ اقتصاد خانواده را به حرکت در آورد برای خیلی‌ها قابل قبول نبود اما امروزه بسیاری از تولیدکنندگان از جمله هنرمندان خراسان جنوبی ثابت کردند که این تولیدات بومی نه تنها می‌تواند دودوتای اقتصاد خانواده را به همان چهارتای خودمانی مبدل کند بلکه در اشتغالزایی و رونق تولید منطقه نیز اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

برخی از صنایع دستی مثل بافت فرش و قالیچه‌‌های دستبافت از جمله محصولاتی هستند که علاوه بر اینکه نماد هویت و ذوق و هنر ایرانیان به شمار می‌روند، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

اما آانچه این روزها در حوزه صنایع دستی شاهد آن هستیم، واقعیت تلخ در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی پیچ و خم مشکلات است اگرچه هنرهای دستی یکی از هنرهای پر فروش برای رونق تولید است که سال گذشته 267 هزار دلار از صنایع دستی استان به فروش رفته اما نیاز است با حمایت هنرمندان جایگاه خود را بیشتر پیدا کند.

هنرهای صنایع دستی هنرهای اصیل و بومی است که ریشه در اعتقادات، آداب و رسوم مردم این دیدار دارد. آثاری که نمایشگر فرهنگ تمدن کهن در خراسان جنوبی است و در استان خراسان جنوبی 80 هنر صنایع دستی وجود دارد که از این میزان 9 اثر نشان ملی دریافت کرده است.

حوله، گلیم، سیاه چادر، خیاطی، رودوزی و ... تنها بخشی از جمله هنرها است که این روزها کمی بازار آن بی رونق است و  نداشتن تسهیلات کافی، توجه نکردن به بازاریابی بازار هدف در کنار کرونا مشکلات این صنایع را بیشتر کرده است.

این درحالی است که ایران جزو 10 کشور برتر در جهان است که جایگاه خوبی دارد اما تولید ثروت از طریق صنایع دستی 600 میلیون دلار است  که در مقایسه با دیگر کشورها حکایت پر غصه صنایع دستی کشور است که اگر حمایت شود می‌تواند جاپای صنایع نفتی بگذارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات صنایع دستی عدم بازاریابی برای فروش محصولات است برنامه داریم با تولید خودکفا  بتوانیم بازارها و نمایشگاه‌های خوبی را برای فروش و به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان صنایع دستی استان ایجاد کنیم.

شاهوردی با بیان اینکه احداث بازارچه دائمی صنایع دستی، راه اندازی نمایشگاه فصلی موقت در تمام شهرستان‌های استان پیش بینی شده افزود: امید است این برنامه‌های ابتدایی بتواند بخشی از مشکلات را کم کند و در نمایشگاه‌های ملی هم مشارکت خواهیم داشت تا صنعتگران از بابت فروش خیال راحت تری داشته باسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: طبق برآورد‌ها صادرات صنایع دستی در خراسان جنوبی حدود 267 هزار دلار در سال گذشته بوده است. همچنین در سال 1400 در زمینه صنایع دستی خراسان‌جنوبی 517 مجوز صادر و 700 نفر نیز در رشته‌های مزیت دار استان آموزش دیدند.

شاهوردی با بیان اینکه اعتبارات مصوب در بخش صنایع دستی در سال 1400 حدود سه میلیارد و 215 میلیون تومان بود که از این میزان دو میلیارد تومان تخصیص یافت افزود: قرار است طی سه سال آینده مجوز 10 مجتمع کارگاهی صنایع دستی را صادر و سه نمایشگاه ملی را نیز برپا کنیم.

وی افزود: 350 نفر از هنرمندان صنایع دستی بیمه تأمین اجتماعی و 3 هزار و 300 نفر نیز بیمه صندوق روستاییان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با گلایه از مقدار کم تسهیلات پرداختی به صنعتگران حوزه صنایع دستی گفت: برای حمایت از صنعتگران از محل بند الف تبصره 18 حدود 21 میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی کردیم که از این میزان تاکنون 4 میلیارد و 150 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است؛ در بحث تسهیلات بند الف پیگیری‌هایی داشته‌ایم که تسهیلات به دو برابر افزایش پیدا کند و سه رشته صنایع دستی را نیز احیا کنیم.

شاهوردی با اشاره به اینکه اولویت ما برای واگذاری خانه‌های قدیمی حوزه صنایع دستی است افزود: اگر استان در زمینه ساختمان اداری میراث فرهنگی با ما همکاری لازم را نداشته باشید، علیرغم میل باطنی مجبور خواهیم شد ساختمان اداری را به باغ و عمارت رحیم آباد ببریم.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار