کد خبر: ۹۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس گفت: در حوزه توسعه گیاهان دارویی امسال ۳ هزار هکتار از اراضی به کشت زیره سبز اختصاص یافته که با پرداخت یارانه بذر و تسهیلات بانکی ۳۰ میلیارد ریال ارزش ریالی این تولید بوده است.

حبیب‌الله زارع امروز در گفت‌وگو با آرانیوز در گرگان اظهار کرد: در سال زراعی گذشته ۱۸ هزار و ۵۶۵ هکتار از اراضی گندم دیم شهرستان بیمه شدند که بیشترین آن در شمال شهرستان واقع شده و به خاطر خشکسالی خسارت دیدند.
وی تصریح کرد: امسال حدود ۱۰۷ هزار و ۹۹۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان زیر کشت گندم رفته که از این میزان ۱۸ هزار هکتار آن که بیشتر در اراضی شمال واقع شده خسارت دیدند.

زارع تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه مقدار ۱۶۰ هزار تن گندم تولید‌و به مراکز خرید تحویل شود که تاکنون مقدار ۸۵ هزار تن گندم به ۱۳ مرکز خرید تضمینی دولت تحویل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس در حوزه کشت جو خاطرنشان کرد: از سطح ۲۱ هزار و ۴۲۷ هکتار کشت جو مقدار ۱۶ هزار و ۵۱۴ هکتار آن برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود ۲۱ هزار تن جو تولید شده بیشتر در واحدهای دامی و مراکز خرید خصوصی جو تحویل شود.

وی ادامه داد: از سطح ۶ هزار و ۲۵۱ هکتار اراضی شهرستان زیرکشت کلزا مقدار ۹ هزار تن تولید کلزا داشتیم و تحویل کارخانجات روغن‌کشی و بخش‌خصوصی شده است.
زارع گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ روز آینده از ۲۸۷ هکتار اراضی زیر کشت چغندرقند مقدار ۱۲ هزار تن و ۵۰۰ کیلوگرم از این محصول برداشت شود.

وی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها یکی از برنامه‌های استراتژیک جهاد کشاورزی شهرستان است، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸ هکتار از اراضی شهرستان تبدیل به گلخانه‌های صیفی، سبزی و گیاهان زینتی و برخی از میوه‌ها شده و ۱۸ هکتار دیگر نیز در دست اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: یکی از مشکلات حوزه جهاد کشاورزی بلاتکلیفی «سایت ۴۰ هکتاری خوجملی» بوده که در صورت تعیین تکلیف از سوی دادگستری و رفع مشکلات حقوقی به متقاضیان علاقمند برای فعالیت واگذار می‌شود.

وی افزود: حمله ملخ های مراکشی در سال‌های گذشته از دیگر مشکلات حوزه جهاد کشاورزی بوده و خوشبختانه در سال‌های اخیر در ۳۲ هزار هکتار از اراضی منطقه پایش و ردیابی انجام شده و در ۱۰ سال اخیر مبارزه با این ملخ از طریق سموم کشاورزی از ۱۵ هزار هکتار به یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده است.

زارع با اشاره به بیمه بیش از ۴۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خاطرنشان کرد: در سال زراعی جدید ۴۸ هزار و ۵۷۸ هکتار از اراضی شهرستان بیمه شده که بیشترین سهم بیمه با سطح ۱۸ هزار و ۵۶۵ هکتار در مورد اراضی گندم دیم بوده که در شمال شهرستان است و به علت خشکسالی خسارت دیدند.

وی اظهار کرد: در حوزه توسعه گیاهان دارویی امسال ۳ هزار هکتار از اراضی به کشت زیره سبز اختصاص یافته که با پرداخت یارانه بذر و تسهیلات بانکی ۳۰ میلیارد ریال ارزش ریالی این تولید بوده است.

امسال کشت زیره در اراضی نواحی شمالی و مرزی گنبدکاووس و در قالب قرارداد به ۳ هزار و ۱۷۶ هکتار رسید که علاوه بر آن ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار نیز بدون قرارداد توسط کشاورزان کشت شد.

سطح زیرکشت زیره امسال در مقایسه با سال قبل آن حدود ۳.۵ برابر افزایش دارد، میانگین برداشت زیره از هر هکتار بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تن از این محصول برداشت شود.

قیمت توافقی و فعلی هر کیلوگرم زیره سبز حدود ۹۰۰ هزار ریال است که به احتمال زیاد این قیمت در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار