کد خبر: ۹۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
گروه استان ها- فرماندار قم به همراه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و جمعی از مدیران استان از بخش‌هایی از طرح عظیم انتقال آب به قم بازدید و با توجه به کاهش منابع آب، بر لزوم صرفه‌جویی و مدیرت مصرف تأکید کردند.
شوری آب شهر قم با کاهش مصرف کم می‌شود

به گزارش آرانيوزاز قم، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، عباس ذاکریان فرماندار قم، محسن اروجی مدیرکل مدیریت بحران استانداری، سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست و برخی دیگر از مدیران استان از پروژه انتقال آب به قم، سد کوچری و تصفیه‌خانه آب قم بازدید کردند و از نزدیک در جریان نحوه تأمین آب استان قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در حاشیه این بازدید با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها، استان را در وضعیت تنش آبی قرار داده است، گفت: بر همین اساس ورودی سدکوچری 50 درصدی کاهش داشته و ما را  با محدودیت آبی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه کاهش سهم قم از سدکوچری و رشد مصرف به دلیل افزایش دمای هوا، سبب تأمین بخشی از آب شهر از منابع زیرزمینی شده است، اظهار داشت: همین امر باعث افزایش شوری آب در شهر شده است.

 بختیاری  تصریح کرد: هر چه قدر صرفه‌جویی در مصرف آب بیشتر شود به همان میزان برداشت از چاه‌ها کمتر می‌شود و به تبع آن شوری آب نیز کاهش خواهد یافت.

فرماندار قم نیز در حاشیه این بازدید در سخنانی اظهار داشت: در طول سالیان گذشته زحمات بسیار زیادی کشیده شده تا آب از فاصله بیش از 300 کیلومتر به شهر قم برسد.

وی با اشاره به فرایند پیچیده تصفیه آب و مراحل مختلفی که آب در تصفیه‌خانه طی می‌کند، اظهار داشت: مردم عزیز این اطمینان خاطر را داشته باشند آبی که به شهر منتقل می‌شود و به دست آن‌ها می‌رسد از نظر سلامتی و بهداشت از استانداردهای بسیار خوبی برخوردار است.

عباس ذاکریان کاهش بارندگی‌ها در دوره آبی گذشته را مورد تأکید قرار داد و گفت: بر همین اساس آب انتقالی از سد کوچری کفاف نیاز آبی قم را نمی‌دهد بنابراین مابقی آب مورد نیاز شهر از سد 15 خرداد و چاه‌های داخل شهر تأمین می‌شود که از نظر طعم از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

وی  تأکید کرد: با وجود کاهش کیفیت از نظر طعم، آبی که در شبکه آبرسانی شهر وجود دارد از لحاظ مباحث بهداشتی و سلامتی در حد بسیار قابلی قبولی قرار دارد.

فرماندار قم در ادامه خواستار تولید مستندی از فرایند تولید، تصفیه و انتقال آب به قم شد و گفت: اگر مردم در جریان مرارت‌ها و سختی‌های تأمین آبی که از صدها کیلومتر دورتر به دستشان می‌رسد بشوند قطعاً در استفاده از آن دقت لازم را خواهند داشت.

وی همچنین از مردم خواست با صرفه‌جویی و استفاده درست از آب، یاری گر کسانی باشند که در عرصه تأمین و توزیع آب به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز با اشاره به قرارگیری استان قم در منطقه جغرافیایی خشک و نیمه‌خشک تأکید کرد: مصرف آب باید در کاربری های مختلف با احتیاط باشد.

وی با اشاره به فاصله طولانی انتقال آب به قم، گفت: بر همین اساس تأمین آب برای استان قم بسیار گران تمام می‌شود.

سیدرضا موسوی مشکینی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری همه مردم و صرفه‌جویی‌های لازم، بتوانیم فصل گرم سال را بدون مشکلی در زمینه تأمین آب سپری کنیم.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار