کد خبر: ۹۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
گروه استان‌ها-مدیرکل دیوان محاسبات استان زنجان از دریافت ۱۶ مورد گزارش مردمی بابت تخلف دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: مردم گزارش تخلفات دستگاه‌های اجرایی را از طریق پل ارتباطی ۱۹۸ به دیوان اعلام کنند.
۱۶ پرونده تخلف دستگاه‌های اجرایی زنجان به دیوان محاسبات ارجاع شد

 محمد مهدی رضوانی‌فر مدیرکل جدید دیوان محاسبات استان زنجان در گفت‌وگو با آرانيوز در زنجان، با اشاره به وظیفه دیوان محاسبات اظهار داشت: وظیفه حسابرسی و حضور در دستگاه‌های اجرایی استان و بررسی فرآیندهای مالی دستگاه‌ها را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی دستگاه‌های اجرایی نتوانند کارکردهای اصلی خود را انجام دهند، دیوان محاسبات مجبور به ورود است افزود: حسابرسان دیوان محاسبات وقتی که در دستگاه‌ اجرایی حضور پیدا کرده و اسناد مالی را بررسی می‌کنند ممکن است در فرآیندهای حسابرسی به نکات و ابهاماتی دست پیدا کنند که این‌ نکات ابتدا به دستگاه‌ اجرایی ابلاغ می‌شود تا در روند ادامه کار تسهیل شده و منجر به تخلفات بعدی نشود.

مدیرکل دیوان محاسبات استان زنجان با اشاره به اینکه سیاست دیوان محاسبات پیشگیرانه نیست گفت: قرار نیست در دستگاه‌های اجرایی تخلفی صورت بگیرد بعد دیوان محاسبات وارد عمل شود بلکه سیاست اصلی ما هدایت دستگاه‌ها به سمتی است که وظایف و کارکردهای اصلی خود را انجام دهند.

وی افزود: وظیفه دستگاه‌های اجرای خدمت‌رسانی به مردم است و نباید در انجام وظایف خود خللی ایجاد شود و اگر دیوان محاسبات به کار دستگاه اجرایی ورود پیدا می‌کند یا اگر کسانی را احضار می‌کند فقط برای این است که شرح اصلی وظایف دستگاه‌های اجرایی به نحو احسن اجرا شود.

 

رضوانی‌فر عنوان کرد: در برخی موارد به دستگاه‌های اجرایی موکداً تاکید شده که وظیفه دیوان محاسبات شتاب دهندگی به فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای انجام کارکردهای اصلی دستگاه است و ما دنبال مچ گیری از دستگاه‌ها نیستیم.

وی بیان کرد: درست است که راحت ترین کار برای دیوان محاسبات این است که مسئول و مدیر دستگاه اجرایی توبیخ و محکوم شود اما در برخی موارد ممکن است موضوع به نتایج ناخواسته‌ای برسد اما با یک تذکر و ارشاد ممکن است مسیر عوض شود و به سرانجام خوب برسد، تا جایی که قانون اجازه می‌دهد باید مسائل و مشکلات دستگاه‌های اجرایی در خود استان حل و فصل شود.

مدیرکل دیوان محاسبات استان زنجان با اشاره به اهداف و رویکردهای دیوان محاسبات گفت: شعار "دیوان فناورانه مردم پایه " سرلوحه و به مثابه سیاست ‌های اجرایی دیوان محاسبات است.

وی افزود: فناورانه از بُعد استفاده از تکنولوژی روز و جدید برای نظارت آنلاین و برخط بر کار دستگاه‌های اجرایی است و هم نظارت به هنگام و به روز است اگر می‌خواهیم به حد مطلوب برسیم باید به هنگام  و به لحظه به مسائل دستگاه‌های اجرایی ورود پیدا کنیم.

رضوانی‌فر بیان کرد: مقدمه دیوان فناورانه استفاده از فناوری روز است در حال حاضر در تشکیلات دیوان محاسبات کشور سیستم "سنا"  یا سامانه نظارت الکترونیک طراحی شده و باید دستگاه‌های اجرایی استان هرچه سریعتر به این روند بپیوندند تا دیوان محاسبات کارهای تکلیفی خود را در مورد نظارت انجام دهد و خروجی آن در واقع کمک کننده به دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

وی با اشاره به بخش مغفول مانده در دیوان محاسبات گفت: مطالبه گری و نظارت عمومی مردم بر دستگاه‌های اجرایی حق مردم است و یکی از شاخص‌های حکمرانی خوب در آموزه‌های دینی و شرعی است و مردم باید مطالبه‌گر باشند.

مدیرکل دیوان محاسبات استان زنجان گفت: مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی‌ حق مردم است و دیوان محاسبات کشور به این سمت رفته که مردم را در فرآیند نظارت دخیل کند‌.

وی به سامانه ارتباطات مردمی 198  اشاره کرد و گفت: اگر مردم در دستگاه‌های اجرایی شاهد تخلف، سو استفاده یا ناهنجاری مالی بودند می‌توانند از طریق پل ارتباطی 198 به دیوان محاسبات گزارش کنند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار