کد خبر: ۹۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
گروه استان‌ها – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: مردم استان کرمانشاه از ابتدای امسال ۴۱ روز را در شرایی هوای ناسالم گذرانده‌اند.
کرمانشاه ۴۱ روز در سال ۱۴۰۱ در هوای ناسالم نفس کشید

احد جلیلیان در گفت‌وگو با آرانیوز در کرمانشاه، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالش‌های محیط زیست استان بروز پدیده ریزگردها است اظهار داشت: هم‌اکنون 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان وجود دارد که پایش لحظه‌ای گرد و غبار را انجام می‌دهند و جلسات کارگروه اضطرار هوا نیز برگزار و تصمیماتی اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه پدیده ریزگردها از دیرباز وجود داشته اما امسال به دلیل کمبود نزولات آسمانی سطح زمین رطوبت کافی را نداشته و در نتیجه سبب افزایش ریزگردها شده است عنوان کرد: استان کرمانشاه از ابتدای امسال 41 روز را در هوای ناسالم سپری کرده است.

جلیلیان گفت: از 41 روز ناسالم امسال یک روز اضطرار، 18 روز بحرانی و 22 روز در حالت هشدار بوده و این در حالی است که در تمام سال گذشته 22 روز ناسالم در استان گزارش شده است.

وی افزود: در استان کرمانشاه کانونی برای ایجاد ریزگردها وجود ندارد اما با توجه به همجواری با کشور عراق باید از طریق نشست‌های بین‌المللی و دیپلماسی اقداماتی انجام شود و جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده است.

 

جلیلیان با اشاره به اینکه دیپلماسی منطقه‌ای در زمینه مدیریت تغییرات اقلیم و آب و هوا ایجاد شده و امید داریم در آینده نزدیک نتیجه‌بخش باشد گفت: به طور قطع نیاز است با مشارکت مردم و با رعایت مسائل زیست میطی این پدیده کاهش یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به تأکید رئیس جمهور تمام وزارتخانه در این راستا مسئولیت دارند افزود: براساس آخرین اقدامات انجام شده، 21 تیر ماه جلسه‌ای با حضور وزرا و رؤسای سازمان‌های 16 کشور درگیر این پدیده در تهران برگزار خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت این معضل به زودی رفع می‌شود اما اقدامات مناسبی برای کاهش آن انجام شده است گفت: بیش از 280 هزار هکتار در کشورهای عراق، عربستان و سوریه به عنوان منشأ تولید گرد و غبار شناسایی و تعهد داده شده که اقداماتی انجام شود و نتیجه آن در جلسه 21 تیر ماه بررسی می‌شود.

 

 
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار