کد خبر: ۸۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
گروه استان‌ها- معاون محیط زیست طبیعی محیط زیست هرمزگان گفت: هرمزگان با داشتن زیستگاه‌های متنوع خشکی و دریایی بیش از ۵۰ درصد از گونه های خشکی زی و دریایی در معرض تهدید کشور را در خود جای داده است.
۵۰ درصد گونه‌‌های در معرض خطر انقراض کشور درهرمزگان وجود دارند

  به گزارش آرانيوز از بندرعباس ، میثم قاسمی صبح امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روز جهانی و هفته ملی محیط زیست اظهار کرد: عدم آشنایی و درک صحیح از اهمیت تنوع زیستی یکی از ریشه‌های اصلی برخوردهای نامناسب با تنوع زیستی است.

وی با اشاره به اینکه شناخت از اهمیت تنوع زیستی می‌تواند مانع بسیاری از آسیب‌های زیست محیطی شود، افزود: گونه در خطر انقراض، گونه‌ای از جانداران است که به دو دلیل اصلی از دست دادن زیستگاه و از دست دادن تنوع ژنتیکی در خطر انقراض قرار می‌گیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ضمن تشریح مفهوم گونه در معرض تهدید، گونه های جانوری در معرض خطر انقراض استان هرمزگان و نحوه مشارکت عموم در کاهش روند این معضل مهم زیست محیطی، ادامه داد: تغییرات کاربری اراضی توسط انسان با اهدافی مانند توسعه مسکن، صنعت و کشاورزی و غیره، زیستگاه سایر موجودات بومی را کاهش می‌دهد که این اتفاق، یعنی توسعه ناپایدار، می‌تواند زیستگاه گونه‌های بومی را مستقیماً از بین ببرد.

قاسمی با تاکید بر اینکه محیط زیست یک مسئله جمعی بوده و عواقب تخریب آن دامن همه موجودات زنده و خصوصاً انسان را می‌گیرد، خاطرنشان کرد: به طور مثال، در جنگل‌های بارانی آمازون در آمریکای جنوبی، صدها هزار هکتار جنگل برای کشاورزی و سایر اهداف نابود شده و این عمل به معنای حذف تمام درختان و پوشش گیاهی و جانوران وابسته به آنهاست.

وی همچنین با اظهار اینکه برد زیستی بسیاری از حیوانات وسیع است که با دخالت‌های انسان می‌تواند کمتر و محدودتر شود، عنوان کرد: از دست دادن زیستگاه همچنین می‌تواند منجر به افزایش تعارض بین گونه‌های حیات وحش و انسان شود؛ در نتیجه انسان ها به طرق مختلف از جمله مسموم کردن، شکار کردن و تصادفات جاده ای، گونه های بومی را در معرض خطر انقراض قرار می دهند.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش نیز بیان کرد: از دیگر علل در معرض خطر قرار گرفتن جانداران، از دست رفتن تنوع ژنتیکی است که می‌تواند به طور طبیعی رخ دهد و علاوه بر آن، فعالیت انسان نیز می‌تواند منجر به از بین رفتن تنوع ژنتیکی شود؛ همانطور که شکار و صید بی‌رویه و غیرمجاز جمعیت بسیاری از حیوانات را کاهش داده است.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه در نتیجه‌ی چنین اقداماتی، بسیاری از گونه ها از وضعیت در خطر انقراض نجات یافته اند، افزود: ایران از جمله کشورهایی است که با وجود تنوع اقلیمی و زیستی بسیار بالا، به واسطه حساسیت و شکنندگی محیط زیست، کاهش نزولات جوی، بهره برداری های مختلف و بحران های زیست محیطی، خسارات زیادی متحمل شده، به طوری که در حال حاضر 168 گونه از گونه های حیات وحش مهره دار موجود در ایران در معرض تهدید قرار دارند.

 

این معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به وضعیت استان در زمینه تنوع زیستی و گونه‌های جانوری، اظهار کرد: هرمزگان با داشتن زیستگاه‌های متنوع خشکی شامل نواحی کوهستانی، دشتی، جنگلی، سواحل شنی، صخره‌ای و پهنه‌های وسیع گلی و دریایی شامل تالاب های ساحلی- دریایی و عرصه های آبی خلیج فارس و دریای عمان، بیش از 50 درصد از گونه های خشکی زی و دریایی در معرض تهدید کشور را در خود جای داده است.

قاسمی بیان کرد: استان هرمزگان با ثبت 377 گونه پرنده که بیش از 67 درصد از کل گونه های شناسایی شده پرندگان در کشور است رتبه دوم در میان 31 استان کشور را داراست و علاوه بر آن، 35 درصد از کل گونه های رده پستانداران کشور از کوچکترین پستاندار دنیا(حشره خور کوتوله) که تنها دو گرم وزن دارد تا بزرگترین پستاندار و در واقع بزرگترین موجود دنیا(نهنگ آبی) در محدوده های خشکی و دریایی را در خود جای داده است.

وی عنوان کرد: از گونه‌های در معرض تهدید جانوری استان هرمزگان طبق لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN)، 11 گونه پستاندار(50 درصد از کل کشور)، 19 گونه پرنده (54 درصد از کل کشور) و 7 گونه خزنده(43 درصد از کل کشور) را می توان نام برد که در مجموع بیش از 50 درصد از گونه‌های جانوری در معرض تهدید کشور را شامل می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: گونه بسیار ارزشمند خرس سیاه آسیایی(بلوچی) از جمله گونه‌های به شدت در معرض خطر کشور است که نماد زیست محیطی استان هرمزگان بوده و غربی‌ترین نقطه پراکنش آن در قاره آسیا در استان هرمزگان است.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار