کد خبر: ۸۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان گفت: براساس قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، تا پایان دولت سیزدهم تمامی دانش آموزان مناطق مرزی عشایری و روستایی از معلم با کیفیت و کلاس درس استاندارد برخوردار می‌شوند و شاخص‌های عدالت تربیتی ارتقا و بهبود می‌یابد.

به گزارش آرانیوز از سنندج، غلام‌علی کرمی‌نیاز پیش از ظهر امروز در اولین نشست قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر استان کردستان که در سالن اجتماعات اداره‌کل برگزار شد؛ آموزش و پرورش را سنگ‌بنای توسعه در آموزش و پرورش دانست و گفت: بدون توسعه در آموزش و پرورش توسعه غیرممکن است .

وی با بیان اینکه دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت و برخورداری همگان از نصیب آموزش برابر و اجرای عدالت تربیتی از جلوه‌های عدالت اجتماعی مدنظر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و از تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، گفت: در راستای تحقق این مهم به مدد از الطاف الهی و به استناد دستورالعمل وزارتی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در استان کردستان آغاز به فعالیت نموده است.

کرمی‌نیاز عدالت تربیتی را پررنگ‌ترین و حیاتی‌ترین محور عدالت اجتماعی عنوان کرد و با بیان اینکه قرارگاه جهادی در اسفندماه 1400 راه‌انداری و فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: نقش اصلی این قرارگاه نیازسنجی، امکان‌سنجی، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری مدیریت درون آموزش و پرورش و بسیج ظرفیت‌های سایر نهادها و سازمان‌های کشور برای عدالت تربیتی در مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کردستان ارتقای عدالت تربیتی و افزایش دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزشی و افزایش مشارکت اجتماعی - تربیتی اولیا،معلمان،نهادهای دولتی و عمومی، مردمی، خیریه و غیردولتی را از اهداف کلی قرارگاه جهادی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه جهادی و عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر مبتنی بر اسناد و قوانین اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بند نهم سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری، سومین هدف کلان سند تحول آموزش و پرورش مصوب ۱۳۹۰، چهارمین راهبرد کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و فصل ششم سند تحول دولت مردمی راه‌اندازی و فعالیت خود را در اسفند ۱۴۰۰ آغاز نمود.

کرمی‌نیاز با اشاره به چشم‌انداز قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، خاطرنشان کرد: قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌های درونی و بیرونی آموزش و پرورش فعالیت‌های جهادی محرومیت‌زدایی آموزشی و تربیتی را به گونه‌ای  راهبری می‌نماید که تا پایان دولت سیزدهم تمامی دانش آموزان مناطق مرزی عشایری و روستایی از معلم با کیفیت و کلاس درس استاندارد برخوردار باشند و شاخص‌های عدالت تربیتی در ابعاد کمی و کیفی با رعایت تفاوت های فردی جنسیتی فرهنگی و جغرافیایی ارتقا و بهبود یابد.

وی ادامه داد: همچنین براساس این طرح استعدادهای برتر و درخشان مناطق محروم و کم‌برخوردار شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند و تربیت مناطق محروم و کم‌برخوردار از پایداری ثبات و کیفیت قابل قبول برخوردار شده و فاصله آموزشی آنان با مناطق برخوردار کاهش می‌یابد و تا پایان دولت سیزدهم نرخ بازماندگان از تحصیل ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

 سرپرست معاونت آموزش ابتدایی استان آموزش و پرورش کردستان در ادامه به وظایف قرارگاه جهادی استان نیز اشاره کرد و شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای مناطق هدف در حوزه نیروی انسانی، کلاس درس، ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت، تجهیزات اولیه آموزش و پرورش و ارائه برنامه سالیانه برای رفع نیازها و کمبودها، شناسایی و به کارگیری ظرفیت های دولتی - غیردولتی، مردمی، خیریه و گروه‌های جهادی استان و منطقه جهت دسترسی به جامعه هدف، عملیاتی کردن برنامه‌های ملی ابلاغی از طرف قرارگاه جهادی، ایجاد و تشکیل جلسات منظم کارگروه های عملیاتی ذیل قرارگاه جهادی استان و برنامه ریزی برای عملیاتی نمودن تفاهم‌نامه‌های بین وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها را از اهم این وظایف برشمرد.

 وی همچنین احصا مسائل و مشکلات مناطق هدف و ارائه راهکار، سازماندهی معلمان جهادی و استفاده از ظرفیت فرهنگیان و دانشجو معلمان، ارائه گزارش های مستند و تحلیلی به قرارگاه جهادی مرکزی هر سه ماه یکبار را از دیگر وظایف این کارگروه عنوان کرد.

کرمی‌نیاز از تشکیل 8 کارگروه استانی به منظور عملیاتی نمودن مفاد قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر خبرداد و گفت: برنامه‌هایی که قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر آنها را در معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف رصد تنظیم گری و تسهیلگری می‌نماید مبتنی بر راهکارهای سند تحول بنیادین و برنامه‌های سند تحول دولت است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها