کد خبر: ۸۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
گروه استان‌ها-چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بررسی آلایندگی هوای شهر مشهد مقدس و خراسان رضوی و تخصیص بودجه شورا به پدیده حاشیه نشینی و رفع معضلات حاشیه نشینی پیگیری شد.
ساماندهی اراضی پادگان ارتش در دستور کار است / وضعیت آلاینده‌های مشهد مقدس نگران‌‌کننده است

به گزارش آرانيوز از مشهدمقدس ، حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در آغاز چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ضمن تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مراسم بزرگداشت 14 خرداد اشاره کرد و اظهارداشت: ایشان در این سخنرانی، با خطاب قرار دادن جوانان، به آنها تاکید فرمودند که نباید اجازه داد دشمن و معاندین، از انقلاب هویت‌زدایی کنند؛ موضوع بسیار مهمی که این روزها، ضدانقلاب در فضای مجازی روی آن تمرکز دارد.

موحدیان با تاکید بر اینکه یاد امام راحل همیشه باید در جامعه پررنگ باشد، افزود: مخاطب اصلی این فرمایشات و تاکیدات، جوانان گام دومی انقلاب هستند که باید در این مسیر گام بردارند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه ضمن تبریک 16 خردادماه، روز جهانی «محیط‌زیست»، تصریح کرد: مدیریت شهری و شهرداری سهم به‌سزایی در ارتقاء شاخص‌های زیست‌محیطی شهری دارد و از تمامی کارشناسان و کارگران این حوزه کمال و تقدیر و تشکر را داریم

موحدیان با گرامیداشت دهه کرامت، این ایام را متعلق به امام‌رضا(ع) دانست و گفت: از دیرباز این خطه، قبله آمال بسیاری از علاقه‌مندان و عاشقان اهل‌بیت(ع) بوده که هرساله پذیرای میلیون‌ها زائر است؛ وظیفه مدیریت شهری ارائه خدمات مطلوب به این زائران و تسهیل شرایط برای آنها بوده که در تعطیلات اخیر هم به خوبی این مهم را شاهد بودیم.

پروژه ساماندهی اراضی پادگان لشکر 77 ارتش

وی در ادامه به پروژه ساماندهی اراضی پادگان لشکر 77 ارتش اشاره کرد و افزود:در روزهای تعطیل، کارشناسان و کارگران مدیریت شهری، شبانه‌روز مشغول این پروژه بودند تا رفت و آمد و تردد زائران و مجاوران در هسته مرکزی شهر را تسهیل ببخشند؛ از زحمات حوزه عمران‌، حمل‌ونقل و ترافیک و همچنین حوزه خدمات‌ و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد کمال تقدیر و تشکر را دارم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: امیدواریم با همین پشتکار و همت، ساماندهی اراضی ارتش در سریعترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد. اولویت مدیریت شهری در گام نخست، بازگشایی معابر واقع در پادگان است و پس از تحویل پروژه، مطالعات را جامع‌تر دنبال می‌کنیم.

در ادامه این جلسه، به مناسبت 16 خردادماه، روز جهانی «محیط زیست»، از سند توسعه محیط‌زیست کلانشهر مشهد با افق 1410، رونمایی شد.

سال گذشته تنها 14 روز هوای پاک داشتیم

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: براساس گزارش‌های دریافتی از وضعیت آلاینده‌های محیط‌زیستی مشهد، شاهد کاهش تعداد روزهای هوای پاک و افزایش تعداد روزهای ناسالم هستیم که روند نگران‌کننده‌ای است.

حسن کریمدادی،رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌‍ زیست شورای شهر مشهد نیز ضمن گرامیداشت 16 خردادماه، روز جهانی محیط‌زیست، به ارائه گزارش مختصری از وضعیت آلاینده‌های محیط‌زیست شهری مشهد پرداخت و اظهارداشت: براساس گزارش‌های مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی، در سال گذشته 14 روز هوای پاک، 260 روز قابل قبول، 88 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 3 روز هم ناسالم برای تمام گروه‌ها داشته‌ایم.

وی افزود: این درحالی است که سال 1399، 40 روز هوای پاک، 251 روز قابل قبول، 74 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 1 روز ناسالم برای تمام گروه‌ها داشتیم؛ آمار و ارقام بیان شده حاکی ازکاهش 26 روز وضعیت قابل قبول و افزایش 14 روزی وضعیت هشدار نسبت به سال 99 است.

کریمدادی با بیان اینکه میانگین شدت صوت شهر مشهد نیز در ایستگاه‌های ثابت، بالاتر از سطح استانداردهای تعریف شده است، گفت: بیشترین شدت این آلایندگی در ساعت 7 الی 9 و کمترین آن در 4 صبح ثبت شده است.

وجود 30 کانون تحت تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه به غلظت ذرات معلق در هوا اشاره و از آن به عنوان مهمترین آلاینده هوای شهر یاد کرد و افزود: بررسی غلظت آلاینده مشهد در سال‌های اخیر روندی افزایشی داشته است؛ بطوری‌که در سال گذشته به میانگین 31 میکروگرم بر متر مکعب رسید که 2.5 برابر بالاتر از سطح استاندارد کشوری است.

کریمدادی تصریح کرد: طبق آخرین بررسی‌های اعلام شده از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، هم‌اکنون 30 کانون تحت تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل 2 میلیون و 400 هزار هکتار در خراسان رضوی وجود داردکه تا پیش از انجام این مطالعات گمان می‌رفت شمار آنها 16 کانون با گستره یک میلیون و 200 هزار هکتار باشد.

وی گفت: 2 کانون گرد و غبار خارجی شامل «قره قوم» در ترکمنستان وکانون های داخلی، مقصر اصلی دیگر و سهامدار جدی در آلودگی گاه و بیگاه هوای خراسان رضوی و افزایش غلظت گرد و غبار در این استان هستند.

کریمدادی در ادامه به وجود اسناد بالادستی برای مقابله با گرد و غبار اشاره کرد و افزود: سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، یکی از مهمترین اسناد بالادستی در کشور است؛ سیاست‌های کلی برنامه توسعه در کشور و نیز اصل 59 قانون اساسی از دیگر اسناد بالادستی است که در آنها به روشنی مشخص شده چه سازمان‌هایی متولی مقابله با ریزگردها هستند.

نیمی از مخازن سدها خالی هستند

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به مهمترین دلایل بروز پدیده گرد و غبار در کشور، تصریح کرد: از جمله این دلایل می‌توان به جنگل‌تراشی، کاهش منابع آبی، کاهش پوشش گیاهی کشور، استفاده بیش از حد از خاک و فرسایش شدید آن، کشاورزی ناپایدار و نادرست، فقدان آمایش سرزمینی و پدیده تغییر اقلیم اشاره کرد.

کریمدادی گفت: میزان بارش‌ها نسبت به 52 سال اخیر 30 درصد کاهش یافته و کسری مخازن سدهای کشور هم به بیش از 50 درصد رسیده، یعنی نیمی از مخازن سدها خالی هستند؛ میزان بارش‌های فروردین ماه امسال 6 میلیمتر بود و به این ترتیب 86 درصد نسبت به درازمدت کاهش بارش داریم که این وضعیت سبب خواهد شد جمعیت انبوهی در روستاها و شهرها در تنش آبی قرار گیرند.

قره قوم مهمترین تهدید بیابانی شدن خراسان رضوی است

وی به تشریح راهکارهای مدیریتی درخصوص کانون‌های فرامرزی پرداخت و افزود: ورود گردوغبار از بیابان «قره‌قوم» و کانون های گرد و غبار داخل استان و کشور افغانستان در نیمه نخست سال بیشتر است؛ مهمترین تهدید بیابانی شدن این استان به واسطه درحال پیشرفت بودن بیابان قره‌قوم درکشور جمهوری ترکمنستان است؛ تداوم ورود گردوغبار بیابان قره‌قوم به استان خراسان رضوی اثرات سوء بر رشد درختان و کاهش تولید در واحد سطح زمین‌های زراعی خواهد داشت.

کریمدادی با تاکید بر لزوم ایجاد و توسعه دیپلماسی زیست‌محیطی با کنسرسیوم مشترک بین ایران، ترکمنستان و افغانستان، تبادل اطلاعات و دانش در زمینه‌های مهار بیابان‌زایی، تثبیت خاک و پوشش گیاهی و حق‌آبه‌ها، گفت: شبکه پایش ذرات معلق در منطقه را می‌توان ایجاد کرد و به دنبال یک مرکز مدل‌سازی و پیش‌‎بینی منطقه‌ای گرد و غبار جهت رهگیری و پیش‌آگاهی‌های دقیق در این زمینه بود.

وی افزود: ایجاد کمربند سبز و توسعه پوشش گیاهی در داخل کشور و مسیر حرکت توده هوا به‌خصوص در جنوب شرق مشهد، کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک همچون گیاهان شور‌ه‌زی، پخش سیلاب و پخش آب، احیاء شوره‌زارها و ... دیگر راهکارهای مقابله با گرد و غبار است.

حاشیه نشینی، عدالت توزیعی و بافت‌های ناکارآمد

 سید ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر ناطق چهل و یکمین صحن علنی شورای شهر مشهد نیز اظهارداشت:یکی از مهمترین چالش‌های مشهدالرضا مبحث حاشیه نشینی و عدالت توزیعی در این مناطق و مشکل بافت‌های ناکارآمد شهری است.

وی افزود: یکی دیگر از مسایل مهم در مناطق کم برخودار پیرامونی مشهد بحث تراکم بالای جمعیتی آن است. بخشی از شهر که 30 درصد جمعیت شهر را در خود دارند تنها 12 درصد فضای شهری را اشغال کرده است. یعنی سرانه 385 نفر در هکتار در برابر85 نفر در هکتار در سایر مناطق که این فشردگی جمعیت خود مسبب ایجاد شبکه‌ای از مسائل و نیازها در این بخش محروم از شهر شده است. تعیین تکلیف اراضی بزرگ مقیاس برای امکان پاسخگویی به مالکین و جلوگیری از ریزدانگی از دیگر دغدغه های اصلی این بافت‌ها محسوب می‌شود.اما به فضل الهی و به همت خادمان و وکلای مردم اتفاقی بی‌نظیر در این دوره شکل گرفت و آن هم تغییرشیب بودجه به سمت مناطق حاشیه ای‌ بود.

800 میلیارد تومان اعتبار برای حاشیه شهر

علیزاده تصریح کرد: اولین مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد تصویب پروژه‌های زود بازده و اعتماد ساز بود که برابر این مصوبه ما برای هر محله حاشیه شهر 10 میلیارد مجموعأ 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم که پروژه‌های تعریف شده در این مصوبه می‌بایست با کمک شورای اجتماعی محلات ائمه جماعت و معتمدین محلات تهیه می‌شد که خوشبختانه در سال 1400 تمامی این پروژه‌ها انتخاب و مراحل اولیه آن طی شد و نزدیک به 60 میلیارد تومان تامین و تخصیص پیدا کرد و به همت مدیریت شهری 740 میلیارد تومان ان امسال تا انتهای آبان ماه اجرایی می‌شود.

10هزار میلیارد بودجه عمرانی شهرداری در سال 1401

وی ادامه داد:این مصوبه علاوه بر تغییر شیب اعتبارات به سوی حاشیه شهر تمرینی برای مدیریت شهری به جهت مدیریت از پایین به بالا و مشارکتی به همراه مردم بود که الحمدالله مدیریت شهری در این مرحله همت مضاعفی نمود و امیدواریم در آتیه پروژه‌ها بر اساس نیاز و اولویت و اقتضائات محلات و با همفکری مردم هر محله تهیه و اجرا و نظارت شود.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر خاطرنشان کرد:از 10هزار میلیارد بودجه عمرانی شهرداری در سال 1401؛ 4هزار و200 میلیارد تومان با اولویت تخصیص برای مناطق حاشیه شهر وهمچنین 20 موضوع نیز با محوریت حاشیه شهر در تبصره های بودجه 1401 لحاظ شده است. درج 70 درصدی اعتبار تملک به منظور اصلاح شبکه معابر محلات حاشیه شهر،  احداث معبر سواره رو بلوار بصیرت، احداث میان گذر رسالت به طبرسی، بازگشایی و ایجاد کمربندی 120 متری کرانه شمالی که مناطق حاشیه شهر را به هم مرتبط ساخته و نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی کمربندی صدمتری ایفا خواهد کرد نیز از دیگر رویکردهای دوره ششم مدیریت شهری برای توزیع عادلانه خدمات به حاشیه شهر است.

127 میلیارد تومان از بودجه مناطق، سهم محلات حاشیه نشین است

وی اظهارداشت: در حوزه معاونت حمل و نقل، عمران وترافیک 59 درصد بودجه سال‌جاری این معاونت به حاشیه شهر اختصاص یافته
 که این رقم در حوزه خدمات شهری و همچنین حوزه اجتماعی، فرهنگی 49 درصد؛ در حوزه برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی 65 درصد
 و در شهرسازی و معماری 55درصد به حاشیه شهر درج شده است.

علیزاده گفت: در بخش شهرداری مناطق دارای پهنه حاشیه‌ای که مناطق 2 ؛3؛4؛ 5؛ 6و 7 را شامل می شود نیز بخش عمده بودجه به مناطق حاشیه ای‌ اختصاص یافته است. براساس بودجه پیشنهادی در این مناطق برای منطقه 2 که دارای 10 محله حاشیه نشین است از 461 میلیارد بودجه کل منطقه 127 میلیارد تومان سهم محلات حاشیه نشین آن شده است.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر عنوان کرد:از دولت کریمه و مجلس انقلابی هم انتظار می‌رود با عنایت به دغدغه مندی حضرت آقا حداقل سالانه 10هزار میلیارد تومان برای مشهدالرضا علیه السلام ردیف بودجه مستقل منظور نمایند و کلیه دستگاه های اجرایی استان حاشیه شهر را در اولویت کاری خود قرار دهند تا شاهد رفع مشکلات این مناطق کم برخوردار در دوره میان مدت باشیم.

مشروح مصوبات چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد مقدس

 موسی‌الرضا حاجی‌بگلو ،سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به تشریح مصوبات چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس پرداخت و اظهارداشت: در ابتدا، لایحه نامگذاری معابر فرعی به نام شهدای گرانقدر به تصویب رسید؛ براساس این مصوبه، معبر فرعی شهید «سعادت‌جو 1» واقع در خیابان شهید «مطهری شمالی46» به نام "شهید محمد نیرومندان" و معبر فرعی «رئوف 10» واقع در خیابان «عبدالمطلب 22» به نام "شهید محمد رضا اکبرنژاد" نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه ادامه بررسی طرح تفصیلی «قرقی و مهرگان» دومین دستورکار چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بود، گفت: بسیار خرسندیم که طرح تفصیلی این محدوده، پس از 10 سال، با پیگیری‌های شورای ششم و کمیسیون شهرسازی و معماری، به تایید شورای اسلامی شهر مشهد مقدس رسید تا برای تصویب به کمیسیون ماده 5 ارسال شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از تصویب لایحه تامین مالی بخشی از هزینه‌های راهیان نور سپاه امام‌رضا(ع) خبرداد و افزود: طبق این مصوبه، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، در راستای حمایت از سفرهای راهیان نور و انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، نسبت به پرداخت 4 میلیارد تومان به سپاه امام‌رضا(ع) اقدام نماید.

حاجی‌بگلو همچنین با اشاره به تصویب طرح «استمهال دریافت عوارض از بناهای ابقاء شده در کمیسیون‌های ماده 100، گفت: درخصوص تخلفات مازاد بر ضابطه که دارای جریمه مبنی بر یک‌دهم ارزش معاملاتی ساختمان را دارند، عوارض ابقاء اخذ می‌گردد؛ زمان آغاز اجرایی شدن مفاد این مصوبه به مدت 3 ماه، از تاریخ یک خردادماه تا یک شهریورماه است.

تصویب طرح ارائه خدمات رایگان استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در بوستان‌های بانوان دیگر مصوبه‌ای بود که سخنگوی شورای شهر مشهد به آن اشاره کرد و افزود: به منظور بزرگداشت مقام دختر در دهه کرامت، آیین‌نامه ارائه خدمات رایگان استفاده از دوچرخه های اشتراکی بایدو در سطح پارک‌های بانوان در تمام طول سال را ظرف مدت یکماه تهیه و برای تصویب به شورای شهر ارائه دهد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار