کد خبر: ۸۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
گروه استانها _امام جمعه همدان گفت: وقتی ما در عرصه فرهنگی و سینمایی نتوانیم خودمان را به درستی نشان دهیم، دشمن آن را وارونه نشان می‌دهد و خطاهای فردی را به پای نظام و اسلام می‌گذارد.
امام جمعه همدان: دولت در حوزه اقتصادی بررسی کند مشکل کجای کار است

به گزارش آرانیوز از همدان ،آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در خطبه های نمازجمعه شهر همدان با بیان اینکه لقمان حکیم مساله نماز را به عنوان اولین شرع به فرزندش سفارش می‌کند اظهار کرد: نماز به عنوان یک فریضه و واجب الهی در طول تاریخ از ورود حضرت آدم به این عالم تا کنون در همه ادیان الهی مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه عالم دنیا عالم سقوط، گرفتاری بشر، تظاهمات و تعارضات است گفت: در این عالم که منافع مادی انسان را گرفتار می‌کند و غفلت ها و هواهای نفسانی انسان به خودش می‌کند تنها راه نجات بشر در ارتباط با مبدأ اعلی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه تنها راه نجات بشر از زنجیرهایی که در این عالم او را گرفتار کرده است نماز است عنوان کرد: در رأس سفارشان دین انبیاء گذشته و در دین اسلام مساله نماز قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اولین سفارش خدا با حضرت موسی در وادی طور سینا اقامه نماز است ادامه داد: در سوره بقره در آیه 83 خداوند متعال از یک تعهد و یک میثاقی بین خودش و بنی اسرائیل سخن گفته است که همان نماز است.

شعبانی با بیان اینکه راس دعوت های انبیای الهی مسأله نماز قرار گرفته است تاکید کرد:حضرت عیسی در گهواره در بدو تولد می گوید خدا من را به نماز وصیت کرده است.

وی ابراز کرد: عبید اله بن ضراره به محضر امام صادق (ع) مشرف شد و از حضرت خواست گناهان کبیره را نام ببرد که حضرت فرمودند در یکی از کتاب هایی که از حضرت علی (ع) به ما رسیده گناهان کبیره کفر به خدا، آدم کشی، آق والدین، مال ربا، خوردن مال یتیم با ظلم، فرار از میدان جنگ با کفار و مرتد شدن از دین خدا اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه عبیداله از امام صادق می پرسد که خوردن مال یتیم گناه بزرگی است یا ترک نماز که حضرت فرمودند ترک نماز ادامه داد: عبیداله از حضرت می پرسند چرا ترک نماز جز گناهان 7گانه در کتاب حضرت علی (ع) عنوان نشده که امام صادق (ع) در پاسخ می فرماید تارک نماز کافر می باشد که کفر به خدا است.

وی با تاکید بر اینکه رأس معصیت‌ها کافر بودن نسبت به خدا می‌باشد تصریح کرد: کسی که نماز نمی‌خواند کافر محسوب نمی‌شود، کفر اعتقادی محسوب نمی‌شود و کفر عملی است و در کفر عملی در مقابل پرواردگار مطیع نیست.

شعبانی با بیان اینکه در روایات ما مرز کفر و ایمان مسأله نماز می‌باشد یادآور شد: در نامه حضرت علی (ع) به محمد ابی بکر تمام اعمال به اقامه نماز عنوان شده است و آمده است هر کس نماز را تضییع کند در دیگر واجبات و فروعات شریعت هم کوتاهی خواهد کرد.

وی با تأکید تمام فروعات دیگر شریعت و حرکت در چهارچوب قواعد فقهی دیگر تابع نماز است ابراز کرد: نماز دیگر اعمال را مدیریت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: اگر کسی حق الله را تضیع کرد طبیعتا حق دیگران را نیز تضییع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اولین چیزی که در قیامت خاشع بودن در مقابل پروردگار مورد سوال قرار می‌گیرد تأکید کرد: خضوع در مقابل پیشگاه حق تعالی نماز است و اعلان این است که من در مقابل پرودگار عالم تعدی ندارم و طغیان‌گر نیستم.

شعبانی با بیان اینکه نماز در مراتب بعدی معراج مومن است که انسان را به عروج می برد و جامعه را به انسجام اجتماعی برساند و دین ما دلیل تکامل و صعود انبیاء را مساله نماز می داند، عنوان کرد: اگر در جامعه ای نماز تضییع شود حقوق دیگر هم تضییع خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه اجرای احکام الهی در جامعه در دوران غیبت بر عهده ولایت فقیه است، تصریح کرد: در 1400 سال گذشته مسأله ولایت فقیه توسط علمای بسیاری مانند شیخ مفید در دوران مختلف مطرح شده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه امام خمینی(ره) توانست این مسأله را به میان جامعه بیاورد و در میدان عمل اجرایی کرد، ابراز کرد: آنچه علما در طول سالیان سال خون دل خوردند اما اجرا نشد، توسط امام خمینی(ره) با همراهی مردم اجرایی شد.

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) به مردم اعتماد کامل داشت، گفت: تفاوت امام راحل با علما در دوره‌های گذشته در صحنه بودن مردم است و وقتی عده‌ای خدمت ایشان می‌رسیدند و ادعا می‌کردند مردم کم آورده‌اند! می‌فرمودند شما آنها را نمی‌شناسید، مردم زمان ما از مردم زمان پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) هم بهتر هستند که مردم هم به خوبی این مسأله را ثابت کرده اند.  

شعبانی متذکر شد: امام خمینی(ره) فرمودند مردم زحمات حکومت را کشیدند و سخنان بسیاری درباره اهمیت دادن به آنها و نقش آنها مطرح کرده‌اند و تأکید فراوان دارند که روحانیت باید در کنار مردم قرار گیرند.

وی با بیان اینکه پس از اینکه در رفراندوم 12 فروردین جمهوری اسلامی رأی آورد، امام خمینی(ره) فرمودند که صرف اینکه جمهوری اسلامی رأی آورده کافی نیست، باید دنبال تحقق جمهوری اسلامی باشیم و به صرف اسم جمهوری اسلامی آرمان‌های اسلام محقق نمی‌شود بلکه باید عمل کرد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه اگر به آرمان‌های انقلاب عمل کنیم کشور نجات پیدا می‌کند، گفت: وقتی می‌توانیم بگوییم حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی هستیم که دادگاه، فرهنگ، بازار، مدارس و قانون گذاری و ... ما اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات به صرف گفتن حل نمی‌شود و به فرموده امام خمینی(ره) موفقیت ما دو شرط دارد، تصریح کرد: اول باید روحیه انقلابی را حفظ کنیم به طوری که امروز هم مشکل‌گشای کشور برگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب و امام خمینی(ره) و توجه به مواضع مستحکم و محافظت از آرمان‌های انقلاب است.

شعبانی با بیان اینکه دومین مسأله حفظ روحیه ایمانی است، ایمان به پروردگار و اعتقاد به امدادهای غیبی سست نشود، ابراز کرد: دشمن هم این موارد را مورد هدف قرار داده چرا که می‌داند شکست او در گرو بازگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب است.

وی با تاکید بر اینکه دشمن به آرمان‌های انقلاب و روحیه ایمانی مردم ما حمله می‌کند، افزود: امروز برخی از مطالباتی که مردم دارند همان آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی است که اجرایی نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه این اسلام بود که طاغوت و بیگانگان را از کشور بیرون کرد، گفت: امروز می‌بینیم چقدر علیه اسلام هجمه می‌کنند و فیلم‌های موهن علیه آن می‌سازند به مانند همین جشنواره اخیر که فیلمی ساختند و خطای یک فرد را به مقدسات نسبت می‌دهند.

وی عنوان کرد: وقتی ما در عرصه فرهنگی و سینمایی نتوانیم خودمان را به درستی نشان دهیم، دشمن آن را وارونه نشان می‌دهد و خطاهای فردی را به پای نظام و اسلام می‌گذارد.

شعبانی ضمن تسلیت به مردم آبادان با اشاره به اینکه در این نقطه بسیاری از مردم عزیز ما آسیب دیدند و عزیزان خود را از دست دادند، ابراز کرد: در مقابل بیگانگان خطاهای فردی و فساد برخی از افراد را به حکومت نظام و انقلاب نسبت می‌دهد و اسلام‌ هراسی می‌کنند که باید با روحیه ایمانی مراقب این توطئه‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه توقع مردم ما این است که با افرادی که به مقدسات ما توهین می‌کنند، مقابله قانونی شود، یاد آور شد: ملت توهین به مقدسات را نمی‌پذیرند و انتظار داریم مسئولان امر با متخلفان برخورد کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به فصل اجاره‌ بهای مسکن با بیان اینکه گاهی از موارد تا 80 درصد افزایش اجاره‌ها را داریم خطاب به مسئولین گفت: از مسئولان می‌پرسم آیا کسی پاسخگوی این افزایش اجاره‌بها‌ هست یا نیست؟ آیا مسئولی برای نظارت هست؟ آیا متولی هست و اگر هست پاسخی به مردم دهند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه از وزارت بهداشت و کادر درمان به خاطر صفر شدن مرگ و میر بیماران کرونایی تشکر می‌کنیم، اظهار کرد: ما واکسن داخلی تولید کردیم و بر این مشکل غلبه پیدا کردیم پس می‌توانیم مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه دولت در حوزه اقتصادی نیز بررسی کند مشکل کجای کار است چرا در حوزه بهداشتی و بیمه مشکلات حل شد اما در حوزه اقتصادی حل نمی‌شود؟ خاطر نشان کرد: باید این مسئله به درستی ریشه‌یابی و مشکل حل شود.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار