کد خبر: ۸۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
گروه استان‌ها - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک شیراز با عمر نیم قرن به دلیل حصارکشی باغ ملی در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
باغ ملی شیراز در حصارکشی تصمیم‌ها/ نخستین کانون پرورش فکری استان فارس بلاتکلیف ماند

به گزارش آرانيوز  ازشیراز،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک شیراز در سال 1346 در یک ساختمان واقع در باغ‌ ملی شیراز احداث و بهره‌برداری شد. این مرکز بیش از نیم‌ قرن سابقه فعالیت دارد اما در سال 1399 بود که خبر تخریب این کانون شنیده شد و بازتاب آن مخالفت اصحاب فرهنگ و هنر شیراز و فارس و اعتراض مردم، کودکان و نوجوانان را در پی داشت و این امر منتفی شد.

اما از سال گذشته اطراف محوطه این باغ تا به امروز حفاظ کشیده شده و همین حصار بر نگرانی برخی مردم و هراس از تخریب کانون افزوده در حالی که شهردار منطقه 3 دلیل حصارکشی را بهینه‌سازی و ساخت سالن تئاتر عنوان کرده است

علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز درباره آخرین تصمیم اتخاذ شده درباره ساختمان شماره یک کانون پرورش فکری گفت: شهردار شیراز سال گذشته از انعقاد یک تفاهم نامه میان شهرداری و کانون خبر داد که ما نیز منتظر انعقاد این تفاهم‌نامه هستیم. 

وی افزود: این تفاهم نامه میان شهرداری و کانون پرورش فکری است که در راستای آن موضوعات مرتبط دیگری نیز وجود دارد به جز باغ ملی ساختمان دیگری نیز بود در زمان احداث پل کابلی ولیعصر که تملک و تخریب آن صورت گرفته بود، بنا شد در قالب یک تفاهم نامه به سرانجام و تعیین تکلیف خواهد شد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در رابطه با مصوبه کمیسیون عمران درباره باغ ملی گفت: باتوجه به اینکه اعلام شد انعقاد تفاهم نامه صورت می‌گیرد بخش کانون پرورش فکری از حذف شد اما تاکنون هیچ متن تفاهم نامه‌ای برای این موضوع ارسال نشده است. 

لازم به ذکر است که در دی ماه سال گذشته نیز اسکندری در یکی از جلسات شورای شهر در این باره بیان کرد: باتوجه به اینکه منطقه 3 شهرداری در محور گردشگری شهر شیراز قرار دارد و در ایام نوروز 1401 میزبان مسافرین نوروزی است، مقرر شده است تا تسریع انجام پروژه بهسازی باغ ملی صورت گیرد و در دهه دوم اسفند ماه و قبل از پایان سال 1400 پروژه باغ ملی به بهره‌برداری برسد و حصار کشی‌هایی که انجام شده جمع آوری شود. 

این خبر در حالی در صحن شورا اعلام شد که هیچ اقدامی از سوی شهرداری شیراز برای این اقدام صورت نگرفت و بهسازی باغ ملی به اتمام نرسید و حصار کشی‌های آن نه تنها در ایام نوروز بلکه تاکنون جمع‌آوری نشده است. 

در آن زمان براساس اعلام رئیس کمیسیون عمران شورای شهر درباره ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری مکلف شد تا نیازها و اهداف کانون را استخراج کند و متناسب با نیازها ساختمانی را تحویل دهد تا ساختمان فرسوده قبلی تحویل شهرداری شود. 

پیش از این نیز شهرداری به دنبال پیگیری موضوع حقوقی آن بود که شهردار شیراز درخواست کرد تا کمیسیون عمران، ساختمان کانون پرورش فکری را از ماده واحده خود حذف کنند تا پیگیری اقدامات حقوقی صورت گیرد و مقرر شده تا ظرف دو هفته نتایج اقدامات حقوقی را به شورا اعلام کنند. 

اما آنچه که از سوی احسان اصنافی شهردار شیراز درباره ساختمان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مطرح شد، این بود که عرصه این دو ساختمان متعلق به شهرداری است و ساختمان باغ ملی فرسوده است و ساختمانی که در کنار این مجموعه مختص به سرویس بهداشتی بوده هم به دلیل فرسودگی تخریب کرده است. 

شهردار شیراز گفت: موضوعات حقوقی در این خصوص مطرح نیست و ما مالک هستیم ! و شهرداری می‌تواند ادعا کند که این مدت اجاره عرصه را پرداخت کرده است اما با رویکرد فرهنگی شورای شهر و شهرداری  فرهنگی به دنبال شکایت نیستیم و تلاش می‌کنیم تا فضای جایگزین جهت فعالیت این کانون اختصاص بدهیم. 

همچنین پیش از این برخی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز همچون علی اکبر سلطانی، سخنگوی شورا نیز اعلام کرده بود که شهر شیراز در حوزه فرهنگی بویژه در موضوعاتی همچون کودک و کتاب با معضل مواجه است و هیچ خیابانی بنام کتاب ندارد و تاکنون نتوانسته بسته حمایتی با این‌ حوزه ایجاد کند. 

باتوجه به اینکه تاکنون از سوی شهرداری شیراز هنوز تفاهم نامه‌ای با کانون پرورش فکری در خصوص تعیین تکلیف آن منعقد نشده است، نگرانی دیگری از سوی شهروندان در خصوص تغییر کاربری دو فرهنگسرای حکمت و شهروند به ساختمان اداری شهرداری اعلام شد که موجب واکنش برخی از اعضای شورای شهر همچون افسانه خواست خدایی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز شد و این عضو شورا با صراحت اعلام کرد که «نمی‌گذارم فرهنگسرای حکمت و شهروند از مردم گرفته شود».   

خواست خدایی در شصت و دومین جلسه صحن علنی شورا در روز یکشنبه تغییر کاربری فرهنگسرای حکمت و شهروند به ساختمان اداری شهرداری را غیر قانونی دانست و گفت: شورا اجازه این کار را به شهرداری نمی‌دهد. به گفته وی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی  مناسبی در سنوات گذشته جهت مدیریت و در اختیار گذاشتن این فرهنگسرا ها به شهروندان ، سازمان‌های مردم نهاد و برون سپاری وجود نداشته 

وی در طرح تذکر رسمی در صحن علنی شورا به سازمان فرهنگی اعلام کرد که این سازمان سریع‌تر برنامه خود را جهت برون سپاری و در اختیار قرار دادن این مجموعه‌ها به مردم  به شورای اسلامی شهر ارائه دهد. 

لازم به ذکر است که کانون پرورش فکری شماره 2 که در پارک ولیعصر شیراز بود نیز برای ایجاد پل‌کابلی ولی‌عصر (عج) بیش از 9 سال پیش تخریب شد و هنوز به رغم وعده شهرداری مبنی بر اختصاص زمین معوض صاحب ساختمان در خور و شایسته نشده و این مرکز به دست فراموشی سپرده شده و مکان مناسبی ندارد در حالی که شورای شهر شهرداری را مکلف کرده بود که ظرف سه ماه در این خصوص اقدام کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار