کد خبر: ۸۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حق هیچ یک از افراد مشمول دریافت یارانه در کشور ضایع نخواهد شد.

به گزارش آرانیوز از نهاوند، حجت‌الله عبدالملکی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح کارخانه کلسینه دولومیت نهاوند اظهار کرد: با توجه به شفاف‌سازی اطلاعات اعضای خانوار که به زودی به پایان می رسد و با توجه به درخواست‌های بازنگری که از سوی خانوارها داده شده  یارانه به حساب خانوار هایی که مشمول دریافت یارانه باشند واریز خواهد شد.

وی گفت: خانوارهایی که تاکنون یارانه به حساب آنها واریز نشده و درخواست بازنگری داده‌اند نگرانی نداشته باشند زیرا در حال حاضر پول پرداخت یارانه‌ها موجود است و ما منتظر شفاف‌سازی در ارتباط با شرایط این دسته از خانوارها هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حق هیچ یک از مردم ایران که مشمول دریافت یارانه باشد ضایع نخواهد شد، گفت: طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یکی از بزرگترین اقدامات و پروژه‌های کشور و در راستای تحقق عدالت اجتماعی است که می‌تواند کمک شایانی به مردم کند.

با ارز ترجیحی سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول از جیب مردم برداشت و به دلالان می‌رسید


وی با اشاره به اجرای سیاست ارز ترجیحی در دولت گذشته افزود: در قالب اجرای ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول از جیب مردم برداشت می‌شد که متأسفانه منفعت آن هم به جیب دلالان و قاچاقچیان می‌رسید.


عبدالملکی با بیان اینکه از مجموع گروه‌های دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط یک بخش به مردم می‌رسید اضافه کرد: از پنج بخشی که از ارز ترجیحی بهره‌مند می‌شدند یک بخش به مردم و چهار بخش دیگر به گروه‌هایی مانند دلالان و مصرف‌کنندگان خارج از کشور می‌رسید و بخش ناچیزی از آن به مردم تعلق می‌گرفت.


وی با اشاره به این گروه‌ها گفت: یک بخش از یارانه‌های ارز ترجیحی شامل دلالان می‌شد که کالاهای اساسی را به صورت آزاد به مردم می‌فروختند و با این کار سود زیادی را به جیب می‌زدند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بخش دیگر که از ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفع می‌شدند قاچاقچیانی بودند که کالاهای اساسی را که با پول مردم تهیه شده بود به خارج از کشور قاچاق می‌کردند.


وی افزود: بخش دیگر نیز از طریق صادرات رسمی به خارج از کشور انجام می‌شد و سر سفره مصرف‌کنندگان خارج از کشور قرار می‌گرفت که در این زمینه مثلا میزان صادرات ماکارونی به خارج از کشور ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که به جیب این دسته از مصرف‌کنندگان می‌رفت.


عبدالملکی در ادامه با اشاره به برکات اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها گفت: در طرح جدید کل یارانه پنج بخشی که به جیب دلالان و قاچاقچیان می‌رفت امروز مستقیماً به جیب مردم می‌رود و مردم از آن منتفع می‌شوند تا زمینه تحقق عدالت اجتماعی در جامعه را شاهد باشیم.


وی افزود: البته در اجرای این طرح باید مدیریت لازم به عمل آید تا افزایش قیمت‌ها به سایر کالاها تسری نیابد ضمن اینکه باید جلوی سوء استفاده‌ها از سوی افراد متخلف گرفته شود.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص چگونگی توزیع یارانه‌ها بین دهک‌های مختلف به دو گروه اشاره کرد که هنگام اجرای طرح، یارانه دریافت نکرده بودند و در تشریح این موضوع گفت: یک گروه افرادی بودند که قبلا هم یارانه نمی‌گرفتند و تعداد آنها هفت و نیم میلیون نفر بود، اعلام کرده‌ایم این خانوارها در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام کنند، پیش‌بینی من این است که از این تعداد به چهار تا پنج میلیون نفر یارانه تعلق خواهد گرفت.
 

وزارت کار را باید وزارت مردم بنامیم


وی گفت: گروه دیگر کسانی بودند که قبلا یارانه دریافت می‌کردند اما الان مبلغی دریافت نمی‌کنند که علت آن غیر شفاف بودن اطلاعات اعضای خانوار بوده و پس از بررسی در صورت استحقاق یارانه به آنان تعلق خواهد گرفت.


عبدالملکی در این خصوص بیان کرد: برای مثال ۱۰ سال پیش خانوارهایی بودند که با فرزندان خود زندگی کرده‌اند و حالا فرزندان آنها مستقل شده و صاحب درآمد هستند ولی تا کنون نسبت به اصلاح و شفاف‌سازی  وضعیت خود اقدامی نکرده‌اند.


وی تأکید کرد: در صورت درخواست بازنگری این خانوارها و اعلام شفافیت اطلاعات کنونی، این افراد نیز شامل دریافت یارانه خواهند شد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مردم صاحبان اصلی شرکت‌ها و صندوق‌های وزارت کار هستند افزود: وزارت کار در چهار عرصه اشتغال، آتیه مردم، رفاه و رفع فقر و همچنین اموال مردم فعالیت دارد بنابراین باید اسم این وزارتخانه را وزارت مردم نامید.


وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران مالک صندوق‌های زیر پوشش وزارت کار هستند که این صندوق‌ها حدود ۶۰۰ مورد هستند.


عبدالملکی با بیان اینکه ما علاوه بر وظایف اساسی خود برای تامین نیازهای اساسی کشور نیز کمک می‌کنیم تأکید کرد: برای مثال در حوزه دارویی، وزارت کار و رفاه اجتماعی ۳۵ درصد داروی مورد نیاز کشور را تولید و در حوزه کشتیرانی نیز اقدام به خرید کشتی می‌کند.


وی بیان کرد: در حوزه سیمان نیز ۴۰ درصد سیمان مورد نیاز در شرکت‌های مردمی وزارتخانه تولید می شوند که با توجه به ارائه آن در بورس قیمت آن شکسته شده و کاهش یافت.


توجه به فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ورود به حوزه دانش‌بنیان را از سیاست‌های مهم این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: با توجه به مزیت نسبی معادن کشورمان نسبت به اغلب کشورها فعالیت‌های دانش‌بنیان که زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و حضور کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی می‌شود در دست اقدام است.


وی اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم ما در بخش معدن توجه به فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی است بنابراین به دنبال توسعه فعالیت‌ها در حوزه دانش بنیان هستیم تا از ظرفیت‌های بخش معدن که در حال حاضر نیمی از آنها تعطیل هستند استفاده شود.


معاون اقتصادی استاندار همدان نیز در این مراسم گفت: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه اشتغالزایی، در سطح استان ایجاد ۲۳ هزار و ۵۰۰ شغل با هفت و نیم درصد رشد را به عنوان کف کار تعهد کرده‌ایم.


ظاهر پورمجاهد معادن استان را به عنوان یکی از ظرفیت‌های اشتغالزایی معرفی کرد و گفت: معادن شهرستان نهاوند دارای ظرفیت‌های خوبی است که بهره‌برداری از معدن کلسینه دولومیت در این راستا انجام گرفته است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار