کد خبر: ۸۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در اجرای طرح جهاد آبرسانی قرار است آب شرب ۱۰ هزار روستا تامین شود.

به گزارش آرانیوز از گنبدکاووس، اتابک جعفری در حاشیه آیین کلنگ‌زنی عملیات تکمیلی تصفیه‌خانه گنبدکاووس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تکمیل فاز نهایی عملیات تکمیلی تصفیه خانه شهرستان گنبدکاووس سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب تصفیه فاضلاب انجام می‌شود که این میزان در اجرای فاز نخست عملیات تکمیلی تصفیه خانه ۲ میلیون مترمکعب است.

وی تصریح کرد: مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه، خط انتقال و فاز نخست شبکه نیاز است که با توجه به قانون بودجه امسال و تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعتبارات وزارت نیرو امید داریم تمام این مبلغ تخصیص یافته و فاز نخست وارد مدار شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: امسال از طریق وزارت نیرو طرح جهاد آبرسانی به روستاهای محروم و مناطق مرزی اجرا می‌شود که در این طرح ۱۰ هزار روستا کشور تحت پوشش هستند.

وی ادامه داد: در استان گلستان از محل طرح جهاد آبرسانی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ اعتبار برای ۱۰ مجتمع و یک روستا مشتمل بر ۴۰۰ هزار نفر گلستانی خواهد بود.

جعفری گفت: در مناطق مرزی به ویژه مناطق مرزی شمال کشور آب به صورت لب‌شور و شور وجود دارد و به لحاظ کیفیت مناسب استفاده نیست که در شمال شهرستان گنبدکاووس سه حلقه چاه برای تامین ‌آب شرب حفر شده که امید داریم تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: متوسط میانگین کشور در بحث پساب ۵۲ درصد بوده که این میزان در گلستان بسیار پایین و ۱۸ درصد است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: به ازای یک‌لیتر آب مصرف شده چه در حوزه شرب و چه در بخش صنعت باید ۷۰ درصد آن بازچرخانی شود از ۸/۵ میلیارد مترمکعب آب مصرفی در کشور تنها یک میلیارد و ۱۰۰ متر مکعب آن بازچرخانی می‌شود.

وی ابراز کرد: با توجه به کاهش میزان بارش بارندگی و کم شدن آب سفره‌های زیرزمینی اجرای پساب می‌تواند علاوه بر جبران کمبود آب از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز جلوگیری کند.

جعفری خاطرنشان کرد: تلاش داریم سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سه سال آینده آب تصفیه شده از فاضلاب را برای استفاده در صنعت و خدمات به چرخ برگردانده که این مقدار در طول انقلاب اسلامی انجام نشده است.

وی گفت: در عملیات تکمیلی فاز نخست تصفیه خانه گنبدکاووس ۳ میلیون مترمکعب و در فاز تکمیلی ۱۰ میلیون مترمکعب آب بازچرخانی شده و با کیفیت بسیار مناسب در مصارف مختلف قرار می‌گیرد‌.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار