کد خبر: ۸۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
گروه استان‌ها- رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: کشور ما تنها کشور دارنده جایزه جوانی جمعیت در جهان است و کشوری هستیم که بیشترین سقوط شیب جمعیتی را در دنیا داریم.
رئیس فراکسیون جمعیت مجلس: بیشترین سقوط شیب جمعیتی را در دنیا داریم

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با آرانيوز  در قزوین با بیان اینکه در متن قانون جوانی جمعیت چندین ماده در حوزه استخدام نیروی کار داریم، اظهار داشت: در بند 16 قانون یادشده حق آئله‌مندی را به ازای هر فرزند 3 برابر کردیم و حق آئله‌مندی در دستمزد را به حساب همسر 2 برابر کردیم که این موارد در قانون بودجه 1401 اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون جوانی جمعیت 2 تا 10 درصد امتیاز تأهل و فرزندآوری در استخدام‌ها لحاظ می‌شود، اضافه کرد: امسال 40 هزار نفر استخدام در کشور انجام خواهد شد که برای این میزان 900 هزار نفر در آزمون استخدامی شرکت کردند و طبق این قانون از میان شرکت‌کنندگان کسانی که متأهل و دارای فرزند باشند، به ازای تأهل و تعداد فرزندانشان از 2 تا 10 امتیاز می‌توانند بگیرند که امتیاز رقابتی خوبی برای استخدام است.

محمدبیگی ادامه داد: ایجاد مدارس دوستدار کودک، ایجاد پارک‌های بانوان و مهد کودک‌های مورد نیاز هم در قانون مطرح شده و از شهرداری‌ها خواسته شده که این امکانات را فراهم کنند تا فضای زیست مادرانه و خانوادگی برای حمایت و نگهداری کودکان فضای امنی باشد و مادران شاغل هم بتوانند از این قانون بهره ببرند.

نایب‌رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت مجلس در بخش دیگری از این گفتگو به تسهیلات مسکن مندرج در این قانون اشاره کرد و گفت: این تسهیلات برای شهرهای زیر 500 و بالای 500 هزار نفر به 2 شکل در قانون آمده است که در شهرهای کوچک 200 متر زمین و در شهرهای بزرگ شامل تسهیلات خرید مسکن است که در حال رایزنی با وزارت راه‌ و شهرسازی برای تکمیل آیین‌نامه این بند از قانون هستیم.

محمدبیگی حمایت از احداث مراکز زایمان ایمن را از دیگر محورهای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برشمرد و افزود: بر این اساس باید مراکزی برای درمان ناباروری‌های سطح 2 و 3 در سطح کشور ساخته شود که در این مراکز درمان ناباروری با پوشش بیمه‌ای 90 درصد و به شکل تقریباً رایگان انجام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: کشور ما تنها کشور دارنده جایزه جوانی جمعیت در جهان است و کشوری هستیم که بیشترین سقوط شیب جمعیتی را در دنیا داریم. به همین خاطر از همه جوانان نخبه و مطالبه‌گر می‌خواهیم که با دقت روند رشد جمعیت کشور را مطالعه کنند و دلایل چنین اتفاق‌هایی را به شکل علمی و کارشناسی جویا شوند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار