کد خبر: ۸۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
پویش هفته ملی بدون دخانیات؛
پویش "دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما" در هفته ملی بدون دخانیات (۴تا ۱۰ خرداد) از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شد.
پویش هفته ملی بدون دخانیات؛ «دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما» (سال ۱۴۰۱)به گزارش آرانیوزبه نقل از وبدا؛ همه‌گیری مصرف دخانیات یکی از مشکلات جهانی و همچنین کشور ما در عضر حاضر است. توسعه بی‌سابقه تولیدات مواد دخانی و فروش فوق العاده آن در سراسر دنیا خصوصاً نواحی کم درآمد زیان‌های جسمی و روحی را برای جوامع به همراه دارد بطوریکه بسیاری از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، حفره دهان، معده، مری، مثانه، پانکراس و کلیه به دخانیات نسبت داده می‌شود. همچنین استعمال دخانیات موجب افزایش بیماری‌های قلبی، عروقی و مرگ و میر ناشی از این بیماری می‌شود.
اثرات استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نمی‌باشد، دانشمندان بر این عقیده اند که دود محیطی سیگار از نقطه نظر سلامت هیچ آستانه مجازی ندارد، چرا که نه دستگاه‌های تهویه و نه تمهید جداسازی مکان‌های استعمال دخانیات هیچکدام بطور کامل هوایی پاک و عاری از آلاینده را فراهم نمی‌آورند؛ بنابراین راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار می‌باشد. با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت چنانچه الگوی استعمال دخانیات عوض نشود. تلفات ناشی از استعمال دخانیات چندین برابر خواهد بود. در دو سال و نیم گذشته، در اثر پاندمی ویروس کرونا حدود ۶ میلیون نفر جان باختند، این در حالی است که در همین مدت حدود ۲۰ میلیون نفر به علت بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست دادند. جلوگیری از افزایش این آمار مستلزم تلاش‌های فراوان و همه جانبه است.
 
در این راستا سازمان جهانی بهداشت طبق روال هر سال به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می‌مصادف با ۱۰ خرداد ماه، نسبت به اعلام شعار سال و اطلاع رسانی لازم به کشور‌های عضو برای گرامیداشت این مناسبت اقدام می‌کند. شعار تعیین شده از سوی این سازمان برای سال ۲۰۲۲، "دخانیات، تهدیدی برای محیط زیست ما "Tobacco Threat to our environment"است. هدف از انتخاب این شعار و اجرای پویش جهانی، افزایش آگاهی مردم در مورد تأثیرات سوء زیست محیطی و سلامتی فرایند‌های مرتبط با کاشت، برداشت، تولید، توزیع، فروش تنباکو و محصولات دخانی با هدف تقویت مطالبه گری در اجرای معاهده جهانی کنترل دخانیات و کاهش مصرف دخانیات به ویژه برخورداری از محیط زیست بدون دخانیات و افزایش تقاضا برای درمان مصرف دخانیات می‌باشد.
بر همین اساس، شعار ملی امسال با عنوان "دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما" تعیین و عناوین زیر برای ایام هفته ملی بدون دخانیات که مقرر است از ۴ تا ۱۰ خرداد ماه برگزار شود، در نظر گرفته شده است:
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱؛ فردایی سالم‌تر با توسعه شهر‌ها و روستا‌های بدون دخانیات
پنج شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱؛ توسعه کشت توتون، تهدیدی بر امنیت مواد غذایی و محیط زیست
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱؛ تبلیغ، فروش، مصرف و قاچاق دخانیات، تهدیدی بر سلامت جامعه
شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱؛ افزایش مالیات بر محصولات دخانی، ضامن تامین سلامت عمومی و محیط زیست
یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱؛ مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در کنترل و مبارزه ملی با دخانیات
دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰؛ پیشگیری از مصرف دخانیات با فرهنگ سازی و آموزش سلامت جامعه با اولویت دانش آموزان و دانشجویان
سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱؛ دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما
 
 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار