کد خبر: ۸۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نتایج بیشتر پژوهش‌هایی که اساتید دانشگاه انجام می دهند اسناد امنیتی محسوب می‌شوند چرا که نتایج این پژوهش‌ها در رشته‌های مختلف برای دشمنان بسیار با ارزش است.

به گزارش آرانیوز، استادیار دانشکده حقوق و علوم‌ سیاسی دانشگاه تهران در مورد حواشی بازداشت سعید مدنی به جرم جاسوسی گفت: در دورانی هستیم که ماهیت جمع آوری و اطلاعات و روش های جاسوسی برای سرویس های بیگانه، با گذشته تفاوت کرده است.

وی در ادامه افزود: تلقی مردم از جاسوسی، روش های قدیمی در دهه های قبل است که فردی می‌آید، اطلاعات جمع‌آوری می‌کند و‌عملیات های تروریستی انجام می‌دهد اما دیگر این‌گونه نیست.

کوشکی در ادامه با اشاره به اینکه معنی جاسوسی خیلی عوض شده و در شرایط فعلی شکل سنتی ندارد، خاطر نشان کرد: بیشتر پژوهش‌هایی که اساتید دانشگاه انجام می دهند ارزش بالایی برای سرویس های بیگانه دارد، نتایج این پروژه ها، اسناد امنیتی محسوب می‌شوند چرا که نتایج این  پژوهش‌ها در رشته های مختلف برای دشمنان بسیار با ارزش است.

وی در ادامه افزود: اگر اساتید و پژوهشگران که به برخی اطلاعات و داده ها دسترسی دارند در حفظ این اسناد دقت نکنند، بدون این که مطلع باشند عملا در حال کمک به سرویس‌های جاسوسی بیگانه هستند.

کوشکی با اشاره به اینکه سرویس های جاسوسی سعی دارند از هر کسی به نحوی استفاده کنند، خاطر نشان کرد: کسانی که به حکومت اعتراض دارند، ممکن است بدون اینکه بدانند در مسیر اعتراض خود به طرح های ضد امنیتی دشمن کمک کنند و رسماً عامل اجرایی طرح های ضد ایرانی شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سالیان اخیر شاهد بودیم سرویس های جاسوسی تور خود را برای پژوهشگران و یا حتی معترضینی که نگاه های اعتراض صنفی دارند پهن می‌کنند. البته هوشیاری جامعه باید به حدی  بالا برود که افراد معترض به برخی مشکلات موجود هم در دام این سرویس ها قرار نگیرند و خواسته یا ناخواسته به عاملی برای گردآوری اطلاعات و مجری برنامه های ضد امنیتی دشمنان نشوند.

کوشکی گفت: متاسفانه در سال های اخیر شاهد بودیم که افرادی در قالب فعال محیط زیست، جامعه شناس و...  توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه شکار و خواسته یا ناخواسته مجری طرح های ضد امنیتی دشمنان شدند به همین دلیل قربانی شدن فردی که سابقه پژوهشی دارد توسط سرویس های بیگانه اتفاق عجیبی نیست.

وی با تاکید بر لزوم گسترش قدرت نهاد های امنیتی برای جلوگیری از اقدامات سرویس های بیگانه افزود: برای جلوگیری از این روند باید 2 اقدام انجام گیرد؛ سطح اطلاعات جامعه به خصوص دانشگاهیان را در مورد این موضوع افزایش دهیم تا حتی اگر قصد اعتراض به جمهوری اسلامی را دارند در روندی مستقل این کار را انجام و درگیر پروژه انتقال اطلاعات طلایی به دشمن نشوند علاوه بر آن دستگاه های اطلاعاتی با افزایش پایش های خود اجازه پهن کردن چنین تورهایی به سرویس های بیگانه ندهند تا از به دام افتادن همومطنانمان جلوگیری شود.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار