کد خبر: ۸۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
فتح خرمشهر؛ فتح خون/ دریادار سیاری:
معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به حماسه فتح خرمشهر گفت: همه نیرو‌های مسلح در عملیات بیت‌المقدس حضور داشتند و به همین جهت، این عملیات با پیچیدگی خاصی مواجه بود؛ اما با وحدت و همدلی کار پیش رفت.

دریادار سیاریبه گزارش آرانیوز امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد عملیات الی بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر که صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور جمعی از فرماندهان و کارکنان نیرو‌های مسلح در حرم مطهر امام خمینی (ره)  برگزار شد، با اشاره به اینکه نیرو‌های مسلح با وحدت و همدلی، راهبرد دشمن را با شکست مواجه کردند، اظهار داشت: دشمن بعثی با پشتیبانی شرق و غرب، حمله را علیه ایران اسلامی آغاز کرد و می‌خواست یک‌روزه خرمشهر و سه روزه آبادان را تصرف کند و در روز هفتم نیز در میدان آزادی با اصحاب رسانه مصاحبه کند و در واقع با این رویکرد، جنگ را آغاز کرد.

وی افزود: اما دشمن تا بن دندان مسلح فقط در خرمشهر با ۳۴ روز حماسه و مقاومت مواجه و راهبرد و نقشه راهش در حماسه مقاومت خرمشهر شکسته شد؛ همچنین دشمن بعثی دومین شکست را در کوی ذوالفقاریه آبادان از رزمندگان اسلام متحمل شد.

دریادار سیاری گفت: بخشی از خرمشهر ۱۹ ماه در تصرف رژیم بعثی قرار گرفت و با اقدامات امنیتی و ساخت دژها و موانع متعدد به هیچ وجه قابل باور نبود که بتوان خرمشهر را پس گرفت؛ همچنین صدام اعلام کرد که اگر خرمشهر بازپس‌گیری شود، من کلید طلایی بصره را به شما (ایرانیان) می‌دهم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش ادامه داد: در نهایت، عملیات مشترک بیت‌المقدس آغاز شد و حماسه‌ای در طول این عملیات آفریده شد که تا تاریخ، تاریخ است، ایران و ایرانی با آن احساس بالندگی و افتخار می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این عملیات فرصت کم زمانی بود و باید پس از شکست حصر آبادان و انجام عملیات فتح‌المبین که امام آن را فتح‌الفتوح خواند، به سرعت بخش وسیعی از نیرو‌ها را وارد این عملیات بزرگ می‌کردیم. آماده و تجهیز کردن این حجم از نیرو در کمتر از یک ماه کار بسیار دشواری بود که در عملیات بیت‌المقدس انجام شد.

امیر سیاری اضافه کرد: دومین ویژگی این عملیات، این بود که همه نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، ژاندارمری و وزارت دفاع در آن حضور داشتند و به همین جهت این عملیات با پیچیدگی خاصی مواجه بود؛ اما با وحدت و همدلی کار پیش رفت.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: وسعت فزاینده این عملیات که مساحت پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربعی را در برمی‌گرفت از دیگر ویژگی‌های این عملیات بزرگ و غرورآفرین بود. وسعت منطقه عملیاتی بیت‌المقدس حدود ۱۰ برابر منطقه عملیاتی فتح‌المبین بود.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس بخش عبور از رودخانه بود که اگر آمادگی رزمی وجود نداشته باشد، با مشکلات عدیده مواجه می‌شود، اما در بیت‌المقدس ظرف ۲ شب بیش از ۱۲ لشکر از رودخانه عبور داده شد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار