کد خبر: ۸۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
دستیار وزیر امور خارجه:
سهرابی گفت: در سال گذشته ۷۱۶ میلیون صادرات به عمان داشتیم، دو میلیون و ۲۸۳ هزار تن حجم ظرفیت کالا‌هایی که صادر شده است و به‌اندازه ۶۱۹ میلیون دلار واردات داشتیم.

تجارت ایران و عمان در دولت سیزدهم ۶۳ درصد افزایش یافته استبه گزارش آرانیوز ، «عبدالله سهرابی» دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفتگو درخصوص سفر رئیس‌جمهور به عمان با بیان اینکه از مجموع ۱۵ کشور همسایه، ۱۲ مرز دریایی داریم، اظهار داشت: ۸۰ درصد تجارت جهانی از طریق حوزه دریا انجام می‌شود و یکی از کشور‌هایی که ایران با آن مرز دریایی دارد، عمان است.

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و عمان به بیش از ۵۰ سال پیش باز می‌گردد، اظهار کرد: چهارم شهریور ۱۳۵۰ با صدور بیانیه مشترکی، روابط دیپلماتیک دو کشور دایر می‌شود. در طول این مدت، کمترین کشور در همسایگی و روابط سیاسی خارجی ایران وجود داشته است که از ثبات نسبی برخوردار باشد.

دستیار وزیر امور خارجه افزود: ممکن است با بعضی از کشور‌های همسایه در مقاطع مختلف تاریخی دچار فرازوفرود بوده‌ایم، اما عمانی‌ها باتوجه‌به موقعیت راهبردی و ژئوپلیتیکی که در دهانه خلیج‌فارس و حاشیه اقیانوس هند برخوردار هستند، تکیه و اعتماد خود را کشور بزرگ و پهناور ایران قرار داده‌اند. همیشه خیر، نیکی، صلح و دوستی بر روابط بین ایران و عمان حاکم بوده است.

سهرابی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور سابق کشورمان به عمان در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ بیان کرد: در حوزه سیاسی، روابط ایران و عمان بسیار خوب است و حتی در سایه دولت سیزدهم، سه بار وزیر خارجه عمان به ایران سفر کرده است. در آخرین سفری که با وزیر خارجه ایران به عمان سفر کردیم، رسماً رئیس‌جمهور کشورمان را دعوت کردند. پادشاه عمان به این هم اکتفا نکرد و پادشاه عمان، وزیر خارجه کشورش را مکلف کرد حضوراً دعوت‌نامه رئیس‌جمهور کشورمان را ارائه دهند.

وی در خصوص روابط ایران و عمان در حوزه اقتصادی و تجاری توضیح داد و عنوان کرد: در این حوزه به میزان توسعه روابط سیاسی، تجارت بین دو کشور ارتقاء پیدا نکرده است؛ هرچند در سایه دولت سیزدهم ۶۳ درصد روابط تجاری ایران و عمان افزایش‌یافته است.

دستیار وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۷۱۶ میلیون صادرات به عمان داشتیم. دو میلیون و ۲۸۳ هزار تن حجم ظرفیت کالا‌هایی که صادر شده است و به‌اندازه ۶۱۹ میلیون دلار واردات داشتیم. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ در حدود ۴۳۸ میلیون دلار صادرات داشتیم. ارتقاء ۶۳ درصدی صادرات از ایران به عمان در طول ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سهرابی ضمن اظهار امیدوار از جهش روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و عمان با سفر رئیس‌جمهور به این کشور، گفت: کشور عمان پنج میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۰ درصد آن خارجی است. آن‌ها ۲۴ میلیارد دلار واردات دارند و پنج میلیارد دلار صادرات است که متأسفانه سهم ایران از واردات به این کشور ۱. ۲ است که قطعاً نیازمند ارتقاء آن هستیم.

انتهای پیام/

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار