کد خبر: ۸۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
گروه استان‌ها_کهگیلویه و بویراحمد با تولید ۲ درصد شیر کشور در صنایع تبدیلی و تکمیلی رشد چندانی نداشته و عمده شیر تولیدی این استان به صورت خام از استان خارج می‌شود.
جای خالی

به گزارش آرانيوز از یاسوج، براساس آمارهای رسمی استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید 2 درصد شیر تازه کشور جایگاه نسبتاً قابل توجهی در تولید این ماده به خود اختصاص داده است اما به دلیل عدم توسعه صنایع لبنی در خود استان بخش قابل توجهی از این تولید به صورت خام راهی استان‌های دیگر می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد  تولید شیر درکشور سالانه حدود پنج میلیون و 877 هزار تن است و سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در تولید شیر کشور حدود 2 درصد است اما نکته مهم اینجاست که تولید این میزان شیر در یک درصد از مساحت کل کشور قابل توجه بوده و خبر از ظرفیت بالای تولید شیرخام در منطقه برای ایجاد ارزش افزوده در صنایع لبنی می‌دهد.

کارشناسان در این زمینه تاکید می‌کنند این خام فروشی مشهود اگرچه برخلاف سیاست‌های اقتصادی اخیر دولت است اما مهمترین نکته اینجاست که عدم ایجاد ارزش افزوده در منطقه تولید نهایتاً می‌تواند منجر به خروج سرمایه ها و کاهش تولید در میان مدت باشد و اخیراً متولی ارشد تولید در بخش کشاورزی این استان می‌گوید برای رفع این خلا برنامه دارد. 

از سوی دیگر این گروه معتقدند نزدیکی استان به مرزهای غربی ایران و کشور عراق به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای هدف صادرات محصولات لبنی ایران فرصتی است که نباید نادیده گرفته شود و با استفاده از سهم تولید شیرخام و ایجاد زیرساخت‌های فرآوری شیر در صنایع لبنی ارزش افزوده مناسبی در یکی از استان های محروم کشور ایجاد کنیم.

البته این درحالی است که نباید فراموش کنیم کهگیلویه و بویراحمد نه تنها در شیر بلکه در چندین محصول کشاورزی دیگر از جمله سیب و گردو و ماهی هم یک تولیدکننده قابل است اما این استان در صنایع تبدیلی و تکمیلی پیشرفت خوبی نداشته و عمده این تولیدات به صورت خام مصرف یا صادر می‌شوند و ارزش‌افزوده و اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند.

تکمیل زنجیره تولید رمز ایجاد ارزش افزوده است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه شیر را یک کالای استراتژیک خواند و گفت: از بنیاد مستضعفان برای احداث 2 واحد 6 هزار راسی گاو شیری در منطقه چاروسا و مارگون دعوت کردم و با وجود مازاد تولید شیر در این استان البته سازمان جهاد کشاورزی هم برنامه توسعه‌ای برای افزایش تولید شیر دارد که مورد حمایت ما خواهد بود.

سید علی احمدزاده افزود: جهاد کشاورزی در تولید شیر گام‌های خوبی برداشته است اما ایجاد صنایع فرآوری و همچنین گسترش کشت گیاهان علوفه‌ای برای تامین علوفه مورد نیاز باید جدی گرفته شود. 

سید علی معتمدی‌پور نیز در همین زمینه با تایید ضعف استان در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی به تسنیم گفت: کمتر از 6 ماه است که مدیریت بخش کشاورزی را به عهده گرفتم و برای توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی، ایجاد ارزش افزوده و زنجیره تولید تا مصرف برنامه داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود:  تولید شیر در سال‌های 1399  و 1400 به ترتیب 86 هزار و 400 تن و 76 هزار تن بوده که بعد از یک کاهش امسال علی‌رغم خشکسالی‌های مداوم به حدود 105 هزار تن رسیده است. 

وی با اشاره به وجود 66 واحد پرورش گاو شیری در این استان تصریح کرد: عمده شیر تولیدی این استان به صورت روستایی و عشایری تولید می‌شود و بخش زیادی از آن نیز به صورت خودمصرفی و خام مصرف می‌شود.

پرورش گاو شیری مورد حمایت است
معتمدی‌پور نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد به شیر را حدود 85 تن در روز  و تولید روزانه را 110 تن اعلام کرد و ادامه داد: محدودیت‌های تسهیلاتی در این زمینه برداشته شده و آماده حمایت از واحدهای پرورش گاو شیری هستیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تخصیص اعتبار سرمایه‌ای برای ایجاد واحدهای تولیدی و حمایت و پشتیبانی از دامداران درسال جاری را از برنامه‌های جهاد دانست که با این روند شاهد بالا رفتن تولید شیر خواهیم بود. 

متولی ارشد بخش کشاورزی ادامه داد: از چهار کارخانه صنایع بزرگ لبنی در این استان سه مورد آنها راکد است که یکی از برنامه‌های ما تلاش برای فعال شدن واحدهای راکد است. 

صنایع تبدیلی و تکمیلی رمز توسعه اقتصادی استان و اشتغال پایدار
امیر حسینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج نیز گفت: دولت باید با حمایت از دامداران و تامین نهاده‌های آنان جلوی کشتار گاو‌ها و دام‌های مولد و تعطیلی واحدهای تولید شیر را بگیرد و اجازه کاهش تولید شیر را ندهد.

حسینی افزود: جهاد کشاورزی از یک سو و بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید با یک همدلی برای احداث صنایع لبنی کاری کند که تولید بالای شیر در کهگیلویه و بویراحمد به صورت خام از استان خارج نشود و تبدیل به فراورده‌هایی چون ماست، دوغ و پنیر شود. 

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج یادآور شد: آزاد شدن قیمت نهاده‌ها و دارو و کارگر بیش از هر چیز روی واحدهای کوچک اثر منفی دارد که اگر فکری نشود با قاطعیت می‌توان گفت در آینده و در حوزه دام به شدت به مشکل خواهیم خورد.

حسینی همچنین با اشاره به تغییر قیمت نرخ شیرخام گفت: افزایش قیمت خرید شیرخام اگرچه در نگاه اول می‌تواند بخشی از هزینه‌های تولید را برای تولیدکنندگان تامین کند و سود حداقلی برای آنها ایجاد کند اما نباید فراموش کنیم که فروش شیرخام هیچ منافعی برای تولید کننده ندارد و می‌توان با ایجاد تعاونی‌های تولیدی توسط خود تولید کنندگان در زمینه فرآوری شیرخام سرمایه‌گذاری کنیم تا با کاهش خام فروشی در این ماده ارزش افزوده ایجاد شده را داخل استان بکارگیریم و پایداری سرمایه‌گذاری و اشتغال را در این بخش از کشاورزی تجربه کنیم.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار