کد خبر: ۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
گزارش صندوق بین المللی پول حاکی است عربستان با بهای نفت کمتر از میزان کنونی، تا پنج سال دیگر با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد.

 عربستان تا ۵ سال دیگر ورشکست می شود

به گزارش آرانیوز، به نقل از سی ان ان، گزارش صندوق بین المللی پول نشان می دهد در صورتی که قیمت نفت خام به کمتر از بشکه ای ۵۰ دلار برسد اکثر کشورهای منطقه تا پنج سال دیگر با کسری بودجه مواجه خواهند شد که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول عربستان، عمان و بحرین جزو کشورهای عضو اوپک هستند که تمام درآمدهایشان از طریق فروش نفت خام است و در صورت این وضعیت باید منتظر یک فاجعه باشند.

 صندوق بین المللی پول اعلام کرد کاهش قیمت نفت امسال ۳۶۰ میلیارد دلار به کشورهای نفت خیر منطقه خاورمیانه زیان وارد کرده است. در این گزارش گفته شده که عربستان سعودی برای متعادل نگه داشتن بودجه اش باید نفت خام را بشکه ای ۱۰۶ دلار بفروشد.

بر اساس تحقیقات صندوق بین المللی پول در صورت تداوم وضع فعلی برای عربستان تا پنج سال دیگر این کشور با فاجعه بی پولی مواجه خواهد شد.

در این گزارش آمده است که بر خلاف کشور عربستان دیگر کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس مثل کویت، امارات و قطر با نفت ۵۰ دلاری می توانند سالها دوام بیاورند.

کارشناسان اعتقاد دارند عربستان پولهای هنگفتی برای گروه های شبه نظامی کشورهای مختلف پرداخت می کند که این هزینه ها در سالهای بعدی برای این کشور دردسرساز خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار