کد خبر: ۸۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
موزه نور و روشنایی یزد به همت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی همزمان با روز جهانی موزه در محل ساختمان قدیمی موزه قصر آیینه به بهره برداری رسید.

افتتاح موزه نور و روشنایی در یزد

به گزارش آرانيوز  از یزد، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مراسم افتتاح این موزه گفت: مرمت این بنا با استانداردهای روز دنیا در حوزه میراث فرهنگی انجام شد و به صورت دقیق با ریزبینی هم درون و هم برون مجموعه ترمیم شد.

فتاح با بیان اینکه باور ما آن است که یزد در طراز دنیاست و باید هر کاری که می‌کنیم در این سطح انجام شود گفت: بهترین آثار در حوزه نور و روشنایی در یزد و این مجموعه قرار گرفته و آن را به یک مجموعه بی‌نظیر تبدیل کرده است.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در این مجموعه آثار ارزشمند و قدیمی حتی با قدمت ۵ هزار ساله هست افزود: انواع هنر را ما در بخش‌های مختلف این بنا مشاهده می‌کنیم و انسان را مبهوت خود می‌کند به علاوه اینکه هر یک از اشیای این موزه از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: رمز حرکت‌هایی از جمله مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی وحدت و مردم است و تمام اقشار جامعه می‌توانند از این خدمات بهره‌مند باشند و قرار نیست در آن تفکیک صورت پذیرد.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه آمادگی داریم یک موزه فرش را در نقطه‌ای از ایران احیا کنیم و نفیس‌ترین فرش‌های دنیا را داریم گفت: استان یزد یک مکان متناسب با ارزش‌های یزد و همخوان با فرهنگ یزد اختصاص دهد و این موزه در یزد بنا شود.

مسئول راه اندازی موزه نور و روشنایی یزد گفت: برای مرمت و بازسازی این بنا که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد ۱۸ میلیارد تومان هزینه شده است .

قنبری ادامه داد: در این موزه ۲۳۰ اثر منحصر به فرد در رواق مختلف در معرض دید عموم قرار گرفته که قدمت آن‌ها از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره معاصر است.

مسئول راه اندازی موزه نور و روشنایی یزد بیان کرد: آثار انتخابی این موزه، نور و روشنایی را که برخاسته از نوع معماری آن بناست نظیر پیه سوزهای قدیمی و لوسترهای مجلل روایتگری می‌کند.

وی افزود: فضای داخلی موزه ۵۵۰ متر مربع است و فضای بیرونی آن که باغ‌های کویری را روایتگری می‌کند ۸ هزار متر مربع است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار