کد خبر: ۸۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
گروه استان‌ها - مشکل کم‌فروشی نانوایان زنجانی همچنان به قوت خود باقیست و فرماندار زنجان از مسئولان نظارتی و بازرسی درخواست کرد که با متخلفان این امر قاطع برخورد کنند.
کم‌فروشی برخی واحدهای خبازی در استان زنجان ادامه دارد/ وزن هرچانه خمیر نان لواش ۹۰ گرم؟!

به گزارش آرانیوز از زنجان ، اواسط فروردین ماه امسال بود که پرویز خالقی فرماندار زنجان در جلسه شورای اداری شهرستان زنجان از وضعیت نانوایی‌های زنجان بابت پخت کم کیفیت نان و همینطور کم‌فروشی انتقاد تندی کرد و از مسئولان نظارتی درخواست کرد کمی بازرسی‌های خود را از نانوایی‌ها افزایش دهند.

همین موضوع سبب شد که اداره غله و تعزیرات در همان هفته  بازرسی‌های خود را از نانوایی‌ها افزایش دادند و در مصاحبه با رسانه‌های مختلف مدعی شدند که با کم‌فروشان برخورد قاطع می‌شود؛ البته گذشت زمان ثابت کرد که بازرسی‌های این مسئولان در همان چند روز بوده و دیگر خبری از بازرسی‌ها نبود.

حتی اداره غله در سایت خود مدعی شد که کیفیت نان در استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری است و مشکلی بابت کیفیت نان وجود ندارد؛ البته در بررسی‌های میدانی و به اذعان شهروندان این موضوع صدق نمی‌کند و اکثر شهروندان از وضعیت بد نان در زنجان گلایه‌ دارند.

با تمام این‌ها ، پس از اجرای اصلاح ارز ترجیحی حضور بازرسان در بازار افزایش یافته و طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان روزانه یک هزار بازرسی توسط 100 تیم بازرس در زنجان انجام می‌شود؛ حال مجدداً به اذعان بازرسان جهاد کشاورزی مشکل کم‌فروشی نانوایان زنجانی به قوت خود باقیست و وزن چانه‌های نان بین 90 تا 100 گرم است.

در نان لواش با وزن استاندارد چانه حداقل 50 گرم فاصله داریم
آقاجانلو یکی از بازرسان جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: از هفته گذشته بازرسی از بازار و همینطور نانوایی‌ها افزایش یافته و در 99 درصد از بازرسی از نانوایی‌های خبازی متوجه شدم که وزن نان 70 و یا 90 و یا حداکثر 100 گرم است و این یعنی از استاندارد اعلام شده حداقل 50 گرم فاصله دارد و در این بین فقط حق مردم ضایع می‌شود.

وی با بیان اینکه در بازرسی‌ها به نانوایان تذکر می‌دهیم که وضعیت نان‌های خود را بهبود ببخشد، گفت: البته اگر این روند ادامه داشته باشد قطعاً با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد.

وضعیت خبازی‌ها مطلوب نیست
از سوی دیگر فرماندار زنجان گفت: متأسفانه وضعیت نانوایی‌های زنجان مطلوب نیست و عمده مشکل آن‌ها کم‌فروشی است؛ در بازرسی‌های متعدد متوجه شدیم که وزن چانه‌ها کمتر از 100 گرم است.

پرویز خالقی گفت: به عبارتی دیگر وقتی دفترچه بازرسی‌های نانوایی‌ها را مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که در طول یک سال گذشته بازرسی از هر واحد نانوایی فقط یک و یا نهایتاً دو بار بوده است. طبیعی است که در این بین سودجویان فضا را امن دانسته و به تخلفات خود ادامه می‌دهد.

فرماندار زنجان افزود: از دستگاه‌های متولی این امر درخواست دارم که برای رفاه حال شهروندان زنجانی با نانوایان متخلف برخورد قاطع کنند و اجازه ندهند که مردم در این وضعیت متضرر شوند؛ کیفیت نان‌ها و همینطور کم‌فروشی دو مشکل اصلی نانوایی‌های زنجان است.

دلایل تخلف باید بررسی شود
این درحالی است که  سید محمود موسوی رئیس اتاق اصناف استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: قطعاً برخی نانوایان زنجانی بابت کم‌فروشی تخلف می‌کنند ولی بهتر است دلایل تخلف نیز بررسی شود.

وی گفت: در یک و نیم سال گذشته فقط قیمت آرد گران نشده است؛ شاید قیمت آرد 20 درصد ماجرا باشد ولی در این ماه‌ها قیمت برق، اجازه مغازه، کرایه حمل و نقل آرد و دستمزد کارگر افزایش یافته و نانوا با این گرانی‌ها چه کار کند؟

این مسئول در همین حال گفت: به نظر می‌رسد مسئولان باید کمی پای صحبت‌های نانوایان بنیشینند و به درد و دل آن‌ها را گوش فرا دهند.

 

 

البته ناگفته نماند که به‌خاطر  کم‌فروشی‌ها و تخلفات برخی نانوایان شهرستان ابهر در چند روز گذشته پلمب شدند و ذوالقدر فرماندار ابهر با تأیید این خبر گفت: مشکل کم‌فروشی و کیفیت پایین نان‌ها دلیل اصلی این برخوردها با نانوایان متخلف بوده است.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار