کد خبر: ۸۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
درحالی قرار است پیشنهاد وام ۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در شورای عالی مسکن مطرح شود که قسط این وام در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه ۱۱.۶ میلیون تومان است.
اقساط ۱۱.۶ میلیون تومانی وام ۷۰۰ میلیونی مسکن

به گزارش آرانیوز، دیروز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به 600 تا 700 میلیون تومان در شهر تهران به شورای عالی مسکن خبر داد.

وی بیان کرد:‌ فردا (سه‌شنبه 27 اردیبهشت) جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود که پیشنهاد افزایش وام خرید و ودیعه مسکن در این جلسه مطرح خواهد شد.

مشخص نیست چه رقمی از وام پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی وام خرید و چه رقمی مربوط به وام جعاله (تعمیر مسکن) است. اما اگر فرض بر این باشد که شورای عالی مسکن با افزایش سقف وام به 700 میلیون تومان موافقت می‌کند میزان قسط این وام در بازپرداخت 12 ساله ماهانه 11 میلیون و 657 هزار تومان خواهد بود.

کل بازپرداخت این وام با احتساب سود آن حدود یک میلیارد و 678 میلیون تومان خواهد بود. سود وام 700 میلیون تومانی حدود 978 میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش آرانیوز در بازپرداخت به روش پلکانی با آن‌که مبلغ اقساط اولیه کاهش می‌یابد اما در ماه 12 سال دوازدهم متقاضی در مجموع با احتساب سود، یک میلیارد و 778 میلیون تومان پرداخت می‌کند. کل سود این تسهیلات نیز به بیش از یک میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

در زمان حاضر متقاضیان وام خرید مسکن در تهران می‌توانند 480 میلیون تومان وام زوجین دریافت کنند. 80 میلیون این وام جعاله است که باید در بازه زمانی 5 ساله اقساط آن پرداخت شود.

قسط ماهانه وام 400 میلیون تومانی در بازپرداخت به روش‌ ساده‌ 12 ساله ماهانه 6 میلیون و 661 هزار تومان است. کل سود این وام حدود 560 میلیون تومان است. همچنین قسط وام جعاله در روش ساده حدود 2 میلیون تومان و کل سود حدود 41 میلیون تومان است.

اوایل ماه جاری بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در تهران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است طی فروردین 1401 تعداد معاملات بازار مسکن تهران با کاهش 49.9 درصدی به 3400 فقره رسید. این میزان در مقایسه با فروردین 1400 حاکی از رشد 63.7 درصدی دارد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته 34 میلیون و 270 هزار تومان بود که در مقایسه با اسفند 1400 بالغ بر 2.4 درصد کاهش یافته است. در عین حال این قیمت نسبت به فروردین سال گذشته 16.9 درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین (91.7 درصد) حدود 75 درصد کمتر بوده که نشان از کُند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن (نقطه به نقطه) در فروردین امسال دارد.

با توجه به متوسط قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی، قیمت یک واحد 50 مترمربعی در تهران حدود یک میلیارد و 710 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین وام احتمالی 700 میلیون تومانی (هزینه خرید اوراق حق‌تقدم مسکن را فاکتور می‌گیریم) حدود 41 درصد قیمت مسکن (در فروردین 1401) را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

 

 
برچسب ها: وام مسکن
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار