کد خبر: ۸۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
گروه استان‌ها – مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: پرداخت تسهیلات بانکی به مالکان واحدهای مسکونی در بافت فرسوده برای نوسازی تحقق یافته و متقاضیان می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.
بافت‌های فرسوده با پرداخت تسهیلات بانکی در استان زنجان احیا می‌شوند

به گزارش آرانيوز از زنجان، "بافت فرسوده شهری" همواره در طول سالیان گذشته مسئله‌ای بحث‌برانگیز بوده و بارها کارشناسان و فعالان حوزه شهری نسبت به وضعیت خطرناک آن هشدار داده‌اند.

استان زنجان هم از این موضوع و معضل مستثنی نبوده و با مشکلاتی در حوزه بافت فرسوده به ویژه در مرکز شهر درگیر است و بر اساس آمارها حدود 98 هزار و 300 نفر در بافت‌های فرسوده شهری استان سکونت دارند از این میان ساکنان بافت فرسوده شهر زنجان به تعداد 46 هزار و 150 نفر اعلام شده است. 

در سال‌های گذشته، ساکنان بافت فرسوده شهری، بنا به عوامل مختلف از جمله بی‌اعتمادی به بدنه مدیریت شهری، عدم تقویت و برنامه‌ریزی بر روی متغیرهای تأثیرگذار مورد نیاز با تردید و دودلی به مسئله نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری نگاه می‌کردند و این امر لزوم برنامه‌ریزی در این حیطه را نشان می‌داد.

بر اساس آمارهای منتشر شده بالغ بر یک هزار و 200 هکتار بافت فرسوده در استان شناسایی شده که 511 هکتار آن در شهر زنجان واقع است؛ مردم شهر زنجان در بسیاری از مناطق و بافت فرسوده مشکلات زیادی داشته و در برخی از نقاط مرکز شهر نیز از رطوبت شدید گله داشته‌اند.

حال دولت سیزدهم توجه به نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار خود قرار داده و موضوع بافت فرسوده شهری که در سال‌های قبل به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم توجه برخی از مسئولان ذی‌ربط فراموش شده بود، در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است.

مسعود بیات منش، مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در این راستا در گفت‎وگو با تسنیم با بیان اینکه بافت‌های فرسوده از لحاظ کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناکارآمد است و به همین دلیل نیاز به بازسازی و بهسازی دارند، اظهار داشت: در این بخش خدمات روبنایی، تاسیسات زیربنایی و خیابان‌های آن مشکلات و چالش‌هایی دارد که باید مورد بازبینی و احیا قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی به موضوع احیای بافت‌های فرسوده را عاملی برای ظهور بدمسکنی دانست و افزود: در بافت‌های فرسوده، ساختمان‌های بلند و نامتناسب با عرض معابر شکل گرفته که این درست نیست. در واقع افزایش تراکم باید معقول باشد، تعدیل ضوابط بافت فرسوده زنجان در دستور کار مدیریت شهری بوده و یک مرحله از طرح جامع جدید که تصویب شده نیز اتفاق افتاده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان یادآور شد: به لحاظ جغرافیایی، قسمت جنوبی خیابان امام (ره) شهر زنجان جزء مناطقی به شمار می رود که برای نوسازی و بهسازی آن باید اقدامات اساسی انجام شود چرا که این محدوده، فرسوده‌ترین پهنه‌های شهر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر 8.3 درصد است، ادامه داد: یکی از دغدغه‌های راه و شهرسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است که پیگیری می‌شود.

اعطای تسهیلات بانکی برای سازندگان در بافت‌های فرسوده

همچنین بهزاد کردلو، رئیس اداره برنامه‌ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان نیز ابراز کرد: در حال حاضر امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای سازندگان در بافت‌های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن فراهم شده است.

وی افزود: تسهیلات بافت فرسوده در زنجان 3 میلیارد و 500 میلیون ریال است که مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال آن با کارمزد صفر درصد پرداخت خواهد شد.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان گفت: بقیه این تسهیلات با کارمزد 18 درصد و 500 میلیون ریال نیز هم به صورت اوراق 16 درصد به متقاضیان واریز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات جهت نوسازی بافت فرسوده فقط توسط بانک عامل انجام می‌شود، ادامه داد: متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده محلات هدف بازآفرینی شهری اعم از توسعه‌گران، سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده می‌توانند از فرصت پیش آمده برای دریافت تسهیلات ویژه نهضت ملی مسکن استفاده کنند و از سویی این مناطق نیز چهره جدیدی به خود خواهد گرفت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار