کد خبر: ۸۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
گروه استان‌ها - حدود۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی استان چهارمحال و بختیاری با آفات درگیرند و ۷۰۰ هکتار از این عرصه‌های جنگلی در شرایط بحرانی قرار دارند، این آفات درختان بلوط را ضعیف می‌کنند و موجب خشکیدگی جنگل می‌شوند.
درگیری ‌جنگل‌های ‌چهارمحال و بختیاری به آفات/ ۷۰۰ هکتار ‌در شرایط بحرانی قرار دارند

به گزارش آرانيوز از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری دارای 328 هزار هکتار جنگل است که غالب این عرصه‌های جنگلی بلوط ایرانی است و گونه‌های بنه، کیکوم،بادام کوهی، گلابی وحشی، شن و سرو کوهی نیز به همراه بلوط پوشش جنگل‌های استان را تشکیل می‌دهد.

جنگل‌ها در حفظ خاک، حفظ عرصه طبیعی، کاهش فرسایش خاک، کاهش روان‌آب‌ها و جذب آب در سفره‌های زیرزمینی، توسعه گردشگری وحفظ حیات‌وحش اهمیت بسیاری دارد.

بنابراین حفاظت از جنگل‌ها دارای اهمیت بسیاری است اما این روزها شاهد از بین رفتن جنگل‌ها به دلایل مختلفی هستیم وجود آفت‌ها یکی از مشکلاتی است که درختان جنگلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

700 هکتار در شرایط بحرانی

گاهی آفات در این مبارزه پیروز شده و موجب نابودی درختان و در پی آن نابودی جنگل می‌شوند آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط یکی از آفاتی است که درختان بلوط جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری با آن مواجه هستند.

حدود20 هزار هکتار  از عرصه‌های جنگلی استان  با آفات درگیر هستند و 700 هکتار از این عرصه‌های جنگلی در شرایط بحرانی قرار دارند، این آفات درختان بلوط را ضعیف می‌کنند و موجب خشکیدگی جنگل می‌شوند.

خشکیدگی جنگل خود موجب از بین رفتن حیات وحش و همچنین تضعیف خاک و فرسایش و کاهش آب‌های زیرزمینی می‌شود که مضرات بسیاری را برای اکوسیستم منطقه دارد.

همچنین جنگل‌نشینان از وجود درختان بلوط در زندگی و معیشت خود بهره می‌برند اگر درختان بلوط نابود شود زندگی این افراد نیز با مشکل مواجه می‌شود از این رو می‌طلبد کار مبارزه با آفات درختان بلوط با جدیت تمام انجام شود تا شاهد بروز مشکلات بزرگتر در عرصه‌های جنگلی نشویم.

700هکتار نقطه بحرانی درگیری آفات در جنگل‌های استان

محسن امانی، رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: در سطح جنگل‌های استان، 20 هزار هکتار درگیری با آفات وجود دارد.

وی ادامه داد: 700 هکتار نقطه بحرانی در جنگل‌های استان وجود دارد که در 300 هکتار از کانون‌های اصلی مبارزه با آفات با سموم بیولوژیک و BT انجام و به پایان رسیده اما کافی نیست.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: اگر بخواهیم کل استان را پوشش دهیم یا بحث مبارزه با آفات 100 درصدی انجام شود بالغ بر 10 میلیارد تومان هزینه دارد اما امسال حدود 500 میلیون تومان اعتبار داده شد.

وی ادامه داد: موضوع مبارزه با آفات موضوعی است که نمی‌توان گفت کامل به طور زمینی یا انسانی انجام شود، در بسیاری از جاها با استفاده از بالگرد یا سیستم هوایی باید کار انجام شود زیرا دسترسی به برخی از نقاط استان به دلیل توپوگرافی منطقه بسیار سخت است که می‌طلبد کار مبارزه با سیستم هوایی انجام شود که بسیار پرهزینه است.

آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار مهمترین آفات

امانی گفت: در استان چهارمحال و بختیاری صرفا بحث  آفت جوانه‌خوار  و برگ‌خوار بلوط را نداریم بلکه بحث لیسه زالزالک، دوراکس و انواع ملخ را هم داریم که آفت ملخ زبرا در بخشی از روستای سرآقاسید کوهرنگ فعال است.

وی اظهار کرد: همچنین بحث چوب‌خوار و کرم ابریشم را هم داریم اما مهم‌ترین آفت که امکان مبارزه با آن را داریم آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط است که عامل ثانویه خشکیدگی جنگل‌های استان می‌باشد.

 

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: تغییرات اقلیمی و ریزگردها ، تغییر نوع بارش و افزایش دمای جهانی موجب ضعیف شدن درختان می‌شود و اگر در این شرایط درخت مورد هجوم آفت قرار بگیرد جنگل دچار خشکیدگی می‌شود، اگر با توجه به شرایط اقلیمی و بارش‌ها اقدامی انجام نشود خشکیدگی رخ می‌دهد که در برخی نقاط رخ داده است.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار