کد خبر: ۸۷۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۵ هزار تن به ظرفیت صنایع تکمیلی و تبدیلی استان در سال جاری افزوده می‌شود که فراوری محصولات کشاورزی به ۸۸۷ هزار تن افزایش می‌یابد.

به گزارش آرانیوز  از بجنورد، صبح امروز سیدعباس آقامیری، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۳۵ هزار تن به ظرفیت صنایع تکمیلی و تبدیلی استان در سال جاری افزوده می‌شود که فراوری محصولات کشاورزی به ۸۸۷ هزار تن افزایش می‌یابد.

وی گفت: امروزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به عنوان یکی از حلقه های زنجیره تولید بخش کشاورزی نقش مهمی را در پایداری تولید، ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: اولویت این مدیریت در رسیدن به این مهم مشارکت شرکت های دانش بنیان و صدور مجوز برای این واحد ها است.

آقامیری با بیان اینکه با راه اندازی ظرفیت جدید برای ۸۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود اظهار داشت: ۲ کارگاه صنایع تبدیلی و تکمیلی بازسازی و نوسازی خواهد شد و همچنین سه واحد راکد و نیمه راکد نیز به چرخه تولید باز می گردند.

وی اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را شامل کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی دانست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین افزایش ارزش افزوده و بهره وری در این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده از بخش، کمک به افزایش صادرات غیر نفتی و تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها از دیگر مزایای ایجاد این نوع صنایع عنوان کرد.

وی چالش های این حوزه را نیز شامل نبود تسهیلات ارزان قیمت (سرمایه ثابت وسرمایه در گردش ) به خصوص سرمایه در گردش عنوان کرد.

آقا میری بر تخصیص تسهیلات ارزان قیمت و دوران بازپرداخت ۱۰ ساله تاکید کرد و گفت: داشتن بدهی معوق واحدهای تولیدی مانع از دریافت تسهیلات و پایین آمدن میزان تولید می شود.

وی بر امهال تسهیلات در راستای فراهم نمودن زمینه دریافت تسهیلات جدید توسط واحد ها نیز تاکید کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پایین بودن تکنولوژی ماشین آلات تولید و دانش فنی مورد استفاده در واحد های صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر مشکلات این بخش است که باید سرمایه گذاران را به استفاده از تکنولوژی جدید و بروز دنیا تشویق کنیم.

وی نبود نیرو ماهر و تحصیلکرده و متخصص برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و غذایی را نیز از دیگر مشکلات این حوزه دانست و افزود: هم اینک باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان به منظور مشاوره به سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و بکارگیری نیرو های متخصص در واحد های تولیدی استفاده کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار