کد خبر: ۸۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
مدیر حوزه‌های علمیه؛
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مقوله ارتقای خانواده و جمعیت نیاز به انقلاب، نهضت و تحول داریم که باید برنامه‌ریزی شود.

برای ارتقای خانواده و جمعیت نیاز به تحول داریمبه گزارش آرانیوز، مدیرحوزه‌های علمیه و عضو فق‌های شورای نگهبان در جمع اعضای ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه افزود: در میان ۲۰۰ طرح تحولی حوزه، ستاد‌های راهبردی وجود دارند که کار جهادی انجام می‌دهند بدون آنکه ساختار رسمی داشته باشند و در بعضی مواقع از کار‌های دارای ساختار، پیش هستند.
آیت‌الله علیرضا اعرافی گفت: حوزه و روحانیت باید در تمام عرصه‌های اجتماعی همچون یک کنشگر فعال در صحنه باشد؛ حوزه عصر انقلاب باید با حوزه قبل انقلاب متفاوت باشد.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: تاکنون ۲۰ ستاد راهبردی مورد نیاز نظام، جامعه و اصل انقلاب شکل گرفته است و ستاد راهبردی خانواده و جمعیت یکی از ستاد‌های پیشران و موفق است که باید فراساختاری باشد.
وی اضافه کرد: جریان‌های جهادی با روحیه جهادی که کمتر شکلی و ساختاری‌اند، فعال‌تر و مؤثرتر عمل می‌کنند.
عضو فق‌های شورای نگهبان همچنین به نکات ۱۸ گانه درخصوص ستاد راهبردی خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت:
۱ - حوزه و نهاد‌های فرهنگی و نهاد‌هایی که به نوعی مرتبط با این ستاد هستند، باید نهضت تحول و اعتلای خانواده و جمعیت را در برنامه‌های خود دنبال کنند بطوریکه ما در مقوله ارتقای خانواده و جمعیت نیاز به یک انقلاب، نهضت و تحول داریم.
۲- در صورت تهیه برنامه ۵ ساله ستاد راهبردی خانواده و جمعیت، این برنامه باید به تایید مدیریت حوزه برسد و متصل به برنامه‌های تحولی باشد.
۳- قانون جمعیت و نهاد خانواده، قانونی با ابعاد متعدد و وسیع که مسیر سیزده ساله‌ای را پیموده است و از زمانی که در شورای عالی مطرح شد دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و برای علمیاتی شدن، بنده از هر فرصتی در هر ملاقاتی با وزرا و مسئولان، خواستار پیاده سازی و اجرایی کردن آن شدم که هر سازمان، ارگان، نهاد و وزارت خانه‌ای پوشه‌ای خاص و ویژه طرح تحولی خانواده و جمعیت را ایجاد کند و به تناسب، شهر به شهر، استان به استان و وزارت خانه به وزارت خانه دنبال شود تا شاهد تحول و نهضت مدنظر باشیم.
۴- برنامه و چارچوب برای فعالیت‌های خود تهیه کنید و با جامعیت آن را برای اجرا از طریق وزارت کشور به بخشداری ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها ابلاغ خواهیم کرد.
۵- در برنامه بودجه ۱۴۰۱، با تبصره‌های مدنظر، ظرفیت عظیمی برای پایه ریزی آنچه که در قانون تعالی جمعیت آمده پیش بینی و فراهم شده است.
۶ - پیوست خانواده و جمعیت برای همه نهاد‌ها و سازمان‌ها به عنوان اولین طرح جامع تحولی خانواده و جمعیت تهیه شود.
۷- طرح هدفمندی حوزه در خصوص معیشت از ۵ سال پیش آماده سازی و پیگیری شد و اقداماتی در ۴ کارکرد برای محصلان متاهل ۱۸ سال تحصیل، مدرسان و اساتید همچنین محققان در حال انجام است و برای خواهران نیز این طرح از ماه‌های آینده اجرا خواهد شد.
۸- تولید محتوا برای گفتمان سازی و ترویج فرهنگ ازدواج، فرزند آوری و تربیت اسلامی.
۹- تأکید بر ازدواج چند میلیون جوان در سن ازدواج و یا به تأخیرافتاده.
۱۰- حضور جدی و قوی در ستاد ملی خانواده و جمعیت و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های متقن و جامع.
۱۱- با توجه به برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ها و طرح‌های مدنظر ارائه شود.
۱۲- با توجه به حضور اندیشمندان و فضلای صاحب نظر، انتظارات و اولویت‌های مدنظر درباره عملیاتی‌تر شدن طرح و برنامه‌های مربوط به نهضت تحول خانواده و جمعیت ارائه شود.
۱۳- توجه به رشته‌ها و دوره‌های مربوط به جمعیت بطوریکه در ۲۰۰ طرح تحولی حوزه ۲ طرح به عنوان دو بال برنامه‌های تحولی حوزه قرار دارد که یکی «درختواره رشته ها» و دیگری «درختواره مهارت‌های کاربردی» است، لذا این طرح را بررسی و ایده‌های مرتبط با موضوع را ارائه کنید.
۱۴- دفتر فقه معاصر یکی از اقدامات نو حوزه علمیه در دوره‌ی اخیر است و به زودی شاهد فلسفه علوم عقلی و انسانی در حوزه خواهیم بود که به عنوان جریان سازی علمی در قلب حوزه در قالب ۳۵ محور برنامه ریزی شده است و دفتر فقه معاصر یکی از آن محورهاست.
۱۵- برگزاری جشنواره سراسری جمعیت و شناسایی ایده و برنامه‌های جدید.
۱۶- انجام فعالیت‌های پژوهشی با موضوع خانواده و جمعیت در حاشیه طرح‌های پژوهشی مورد نیاز نظام بطوریکه خروجی مشخصی داشته باشد.
۱۷-دعوت از سازمان‌ها و نهاد‌هایی که می‌توانند عضو ستاد باشند و انگیزه پیوستن به اقدامات ستاد راهبردی خانواده و جمعیت را داشته باشند.
۱۸- ارائه برنامه و الگوی مشارکتی در درختواره‌های مطرح شده، از جمله نکاتی است که باید به عنوان محور فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار