کد خبر: ۸۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
گروه استان‌ها - ظرفیت استان فارس در جشنواره‌ها و رویدادهای محلی و شهرستانی امکانی برای تقویت و رشد گردشگری رویداد در این استان است.
گردشگری رویداد حلقه‌ مفقوده توسعه صادرات نامرئی استان فارس است/ جاذبه‌ای برای تعریف بسته‌های جدید سفر

به گزارش آرانیوز از شیراز، امروزه جشنواره‌ها و رویدادها یکی از روبه رشدترین بخش‌های تجارت گردشگری است که با عنوان «گردشگری رویداد» شناخته می‌شود. رویدادها، مراسم، آئین‌های سنتی و مناسبت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، اعیاد و یادروز بزگان ادب و هنر استان فارس  ظرفیتی برای توسعه گردشگری رویداد است. 

رویدادها، مراسم، آئین‌های سنتی و مناسبت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، اعیاد و یادروز بزگان ادب و هنر استان فارس  ظرفیتی برای توسعه گردشگری رویداد است که از جمله می‌توان به جشنواره گل و گلاب میمند فیروزآباد، لایزنگان داراب، جشنواره نرگس‌زارهای شهرستان کازرون و غیره اشاره کرد. 

این جشنواره‌ها و رویدادها ظرفیتی نهفته در استان فارس برای توسعه گردشگری رویداد است، محمد فرخ‌زاده، معاون امور گردشگری استاندار فارس نیز در جشنواره حلوای ارده زرقان رویدادها را حاصل مردم محوری دانست که نقش مهمی در معرفی آداب و رسوم و فرهنگ دارد. 

به اعتقاد معاون گردشگری استاندار فارس این نوع جشنواره‌ها خاستگاه مردمی و ارزشمند دارد و تمام شهرها باید تلاش کنند تا داشته‌های خود را عرضه کنند.

تهیه و تدوین تقویم رویدادها در استان فارس

محمدکاظم بهادری‌پور، جانشین معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم روزها و هفته‌های نامگذاری را بخشی از گردشگری رویداد خواند و معتقد است که استفاده از این ایام با برنامه‌ریزی و تعریف بسته‌های سفر می‌تواند به اقتصاد گردشگری و اقتصاد هر شهرستان کمک کند. 

به گفته وی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، تعریف جشنواره، برندسازی یک محصول و فراهم شدن زمینه افزایش تولید از طریق سرمایه‌گذاری می‌تواند رهاورد برگزاری هفته‌ها یا روزهای نامگذاری یک شهر یا منطقه باشد. 

بهادری‌پور از تهیه و تدوین تقویم رویدادها در استان فارس خبر داد که رویدادهای هر فصل را مشخص کرده و براساس آن باید برنامه‌ریزی کرد. به گفته وی پس از تهیه تقویم رویدادها ریزبرنامه‌ها مهم است و اینکه هر شهرستان تا چه میزان توانایی برگزاری آن رویداد را دارد. 

آمادگی میراث فرهنگی برای تعریف بسته‌های سفر 

جانشین معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به اینکه برخی از رویدادها فرابخشی است، از آمادگی اداره کل میراث فرهنگی فارس برای همکاری در اجرای رویدادها و تقویت بعد گردشگری آنها خبر داد. 

به گفته وی در رویدادهایی که سال‌ها برگزار می‌شود مانند جشنواره گل میمند می‌توان یک هماهنگی با آژانس‌های خدمات سفر صورت بگیرد تا بسته‌های سفر تعریف و در اختیار تورهای گردشگری قرار داده شود که این موضوع می‌تواند رونق شهرستان‌ها را نیز در پی داشته باشد. 

موید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نیز چندی پیش در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که نباید از گردشگری داخلی غفلت کرد بلکه باید از این نوع گردشگری برای توسعه رونق استان استفاده کرد و درصورت تبلیغات و بازاریابی مناسب می‌توان شاهد حضور گردشگران داخلی بیشتری باشیم کما اینکه در نوروز و تعطیلات عید فطر نیز بیشترین سفرها حاصل گردشگری داخلی بوده است. 

محسن‌نژاد بر گردشگری درون استانی نیز تاکید کرد و گفت: باید تلاش کرد تا شهرستان‌های استان و جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر دیده شود که این امر با گردشگری درون استانی محقق می‌شود. به گفته وی در صورتی که یک روز به تعطیلات هفته اضافه شود می‌توان انگیزه برای سفرها و گردشگری درون استانی را تقویت کرد. 

گردشگری رویداد با توجه به رویدادها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی که در شیراز برگزار می‌شود می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های جدید گردشگری در استان محسوب شود و هم گردشگری درون استانی و هم بین استانی و حتی بین‌المللی را تقویت کند. 

 

 

 

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار