کد خبر: ۸۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
دستور شهردار پایتخت برای
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهرداری تهران از دستور شهردار تهران برای بررسی و امکان‌سنجی حذف شبکه گاز از شهر تهران خبرداد

بررسی و امکان‌سنجی حذف شبکه گاز از شهر تهرانبه گزارش آرانیوز، علی نصیری گفت:آقای زاکانی دستور دادند که بررسی کنیم و ببینیم آیا حذف شبکه گاز از شهر تهران امکان‌پذیر است یا خیر، در بسیاری از کشور‌های دنیا لوله کشی گاز را تا خانه نمی‌برند چرا که خطرناک است. آنهم در شهر پر گسلی مانند تهران که یک مخزن آن ترکید و حادثه شهران رخ داد براین اساس مطالعات این اقدام را شروع خواهیم کرد.

نیازی به خارج شدن انبار نفت از محدوده شهر نیست.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهرداری تهران همچنین با بیان اینکه در شهر تهران اقدامات بر زمین مانده‌ای از جمله وضع انبار‌های نفت، مخازن آب اضطراری و کمبود سوله‌های مدیریت بحران داریم، گفت: انبار نفت مساله‌ای پدافندی است و باید ببینیم که نیاز است که از محدوده شهری خارج شود یا نه. علی نصیری گفت:اطلاعات نشان می‌دهد اصلا نیازی به خارج شدن انبار نفت از محدوده شهر نیست، زیرا جلوی ساخت و ساز‌های جدید در آن منطقه و گسترش آن گرفته شده و میزان ظرفیت مخازن را از عددی بیشتر اجازه بارگیری نمی‌دهند. وی افزود:برای عبور و مرور ماشین‌های نفت کش هم در حال پیگیری ایجاد جاده‌ای اختصاصی هستیم که از درون منطقه مسکونی عبور نکند، زیرا جابجایی مخزن با وضع کنونی کشور شدنی نیست و یک خیال‌پردازی بود.

تکمیل ۵۰ شتاب نگار تا پایان سال جاری

نصیری با اشاره به تغییر رویکرد اساسی در حوزه پیشگیری گفت:در حوزه پیشگیری یک تغییر رویکرد اساسی داشتیم؛ معاونت پیشگیری و کاهش خطر تمرکز اصلی را روی سامانه‌های هشدار گذاشته بود و ضمن اینکه همان سامانه هشدار را که در طی این همه سال به ۲۶ دستگاه شتاب نگار رسیده بود، هدف گیری دوباره کردیم تا پایان سال ۵۰ دستگاه شتاب نگار نصب شود. وی افزود: این شتابنگار‌ها برای این منظور استفاده می‌شوند که در مواقع بحران به کار بیاییند و بتوانند با هشدار مترو را از حرکت متوقف کنند و گاز شهری قطع شود.

پیوست ایمنی و کاهش خطر در پروژه‌ها اجرا نمی‌شود

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهرداری تهران با انتقاد از ساخت و ساز در پهنه‌های گسل‌خیز تهران گفت: چرا باید به ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی زلزله مجوز ساخت و ساز داده شود؟ از کمیسیون ماده ۵ درخواست کردیم که پیوست ایمنی و کاهش خطر را که قانون مدیریت بحران است و اجرا نمی‌شود در پروژه‌های اصلی لحاظ شود.


ایجاد شماره واحد امدادی (SOS)؛ به زودی

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران اضافه می‌کند: تیم‌های واکنش سریع و جست و جوی نجات شهری را با قوت بیشتری پیش می‌بریم. همچنین به دنبال راه اندازی یک مرکز آموزش بین المللی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل هستیم که دو بعد نظری و مهارتی دارد. برای بعد نظری مکانی را در شهر پیش بینی می‌کنیم و برای آموزش بعد مهارتی نیز مکانی در بوستان‌های اطراف تهران پیش بینی خواهیم کرد.
نصیری ادامه داد: پروژه دیگری که دنبال می‌کنیم، شماره واحد امدادی (SOS) است همچنین احداث مرکز SOS در بوستان ولایت پیش بینی شده است وهمه کسانی که باید به اورژانس، آتش نشانی و دیگر دستگاه‌های امدادی جواب بدهند با هم در یک جا مستقر می‌شوند.

در تهران به دو میلیون و نیم چادر نیاز داریم و اصلا همچین تعداد چادری وجود ندارد.

نصیری افزود: وضعیت چادر‌ها مورد دیگری است که باید دنبال شود. ما در سوله ویژه خود در نهایت ۲۰۰ چادر داشته باشیم و در مجموع در حدود چند هزار چادر داریم در حالی که ما به چند میلیون چادر نیاز داریم. با احتساب جمعیت ده میلیون نفری برای تهران به دو میلیون و نیم چادر نیاز داریم و اصلا همچین تعداد چادری وجود ندارد.


بودجه سالانه سازمان مدیریت بحران، به اندازه نیمی از ساخت یک سوله است!

او بر استفاده از ظرفیت خیرین در مدیریت بحران تاکید کرد و افزود: برای خرید یک کانکس دوام به ۱۰۰ میلیون تومان پول احتیاج داریم در حالی که بودجه سالانه ما به اندازه نیمی از یک سوله است؛ و این در شرایطی است که باید سالانه ده سوله جدید بسازیم و ده سوله نیمه کاره نیز موجود داریم و با این روش‌ها تا ۱۰۰ سال دیگر هم سوله‌ای ساخته نمی‌شود. در نتیجه باید از ظرفیت خیرین استفاده کنیم.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار