کد خبر: ۸۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
گروه استان‌ها- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها اقتصاد بیمار کشور در حوزه معیشت را نجات می‌دهد و به انحراف یارانه‌ها به جیب ثروتمندان پایان می‌دهد.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس: اصلاح یارانه‌ها اقتصاد بیمار کشور در حوزه معیشت را نجات می‌دهد

روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با آرانيوز  در قزوین درباره آثار اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی به دهک‌های کمتربرخوردار جامعه اظهار داشت: همیشه بیان ما بر این بوده که اقتصاد ما بیمار است و هر اقدام تحولی هم که صورت می‌گیرد، به خاطر همین بیماری اقتصادی نتیجه نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: یکی از جاهایی که می‌توان گفت اقتصاد ما بیمار است، در حوزه تخصیص یارانه‌ها است که بدون حساب و کتاب به نام محرومان و مستضعفان داده می‌شود، ولی صاحبان سرمایه، و آنهایی که ظرفیت مالی بیشتری دارند، از این موضوع سو استفاده می‌کنند. بنابراین برای جلوگیری از فساد و اینکه جامعه هدف از یارانه برخوردار شوند، این جراحی اقتصادی باید اتفاق می‌افتاد.

عباسپور ادامه داد: به همین خاطر اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها اقتصاد بیمار کشور در حوزه معیشت را نجات می‌دهد و به انحراف یارانه‌ها به جیب ثروتمندان پایان می‌دهد. بنابراین در درجه نخست این یارانه‌ها برای دهک‌های پایین و متوسط جامعه در قالب 300 و 400 هزار تومان در نظر گرفته شده و به آنها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است بعد از پرداخت یارانه‌ها با اعتبارات مازاد ارزی در این بخش روبه‌رو باشیم، تصریح کرد: اگر اعتباری مازاد بر این باشد، می‌توان آن را در حوزه‌ها و محورهای مختلف در اختیار دولت قرار داد تا برای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد. برای نمونه می‌تواند در حوزه تولید کالاهای اساسی بخش خصوصی را تقویت کرد.

اختصاص ارز ترجیحی برای افزایش قدرت خرید مردم اقدام درستی است

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با یادآوری اینکه اگر در حوزه تولید یارانه داده شود، می‌تواند سبب شکوفایی این بخش شده و در نهایت به رشد میزان اشتغال‌زایی در این بخش و نهایتاً به افزایش تولید ناخالص داخلی منجر شود گفت: اما در حال حاضر مهم‌تر از همه اینها بحث معیشت مردم است تا اینکه آنهایی که جامعه هدف طرح اصلاح یارانه‌ها را تشکیل می‌دهند، یعنی دهک‌های پایین و شش دهه بعدی طبقه متوسط از این یارانه‌ها بهره‌مند شوند.

عباسپور افزود: به هر حال کاری که دولت برای اصلاح ارز ترجیحی انجام داده و به جای واردات از آن برای افزایش قدرت خرید مردم استفاده کرده، اقدام درستی محسوب می‌شود که البته برای به سرانجام رسیدن باید نهادهای نظارتی جلوی تشدید قیمت‌ها را در سایر بخش‌ها بگیرند تا طرح در ریل واقعی خودش قرار گرفته و جلو برود.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار