کد خبر: ۸۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
گروه استان‌ها_در استان کهگیلویه و بویراحمد تقریبا همه کالاهای اساسی به وفور یافت می‌شود و فروش کالاهای اساسی با قیمت قبل دلیل ازدحام مردم است.
استان کهگیلویه و بویراحمد فردای اصلاح ارز ترجیحی| بازار مملو از کالاست / برخی نا هماهنگی‌ها عامل تشکیل صف شد

به گزارش آرانيوز از یاسوج ، در استان کهگیلویه و بویراحمد تقریباً همه کالاهای اساسی به وفور یافت می‌شود اما یک بی‌تدبیری در اعلام دیر هنگام قیمت‌ها و عدم همزمانی با واریز یارانه‌ها موجب شده که شاهد صف‌های طولانی در برخی نقاط استان برای دریافت مرغ و روغن باشیم.

از سوی دیگر برخی کاسبان باانصاف موجودی کالاهای قبلی خود را با همان قیمت قبل به فروش رساندند و این موجب شد که استقبال از فروش این کالاها با قیمت قبلی بیشتر شود و البته فقط در چند نقطه خاص شاهد ازدحام جمعیت باشیم.

از سوی دیگر، پرداخت نقدی یارانه‌ها و به دنبال آن افزایش نقدینگی تب و تاب خرید را بالا برده و مردم امروز تصمیم به خرید گرفتند. این درحالی است که فرهنگ خرید  مازاد بر نیاز در این استان همواره وجود داشته و با جو روانی اخیر نیز تشدید شده و فروش برخی کالاها با قیمت قدیم به تشکیل صفوف مختلف به‌خصوص برای خرید روغن و مرغ دامن زد.

 امروز صبح و در روز آزادسازی قیمت‌ها، وضعیت بازار غیرعادی نیست و فروشگاه‌های عادی و زنجیره‌ای به روال قبل در حال فعالیت بودند و به گواه آمارهای رسمی امروز 55 تن مرغ گرم وارد بازار شد و کمبودی شاهد نبودیم اما از آنجا که این مرغ با قیمت هر کیلوگرم 37 هزار تومان فروش شد و قیمت جدید اعلامی حدود 60 هزار تومان است طبیعی بود که در فروشگاه‌هایی که این مرغ را می‌فروشند شاهد ازدحام و صف باشیم.

یک تصمیم اشتباه و القاء کمبود

موضوع دیگری که در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد این است که کالاهای تنظیم بازار را در این چند ماه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ندادند و توجیه آن‌ها این بود که گردش مالی فروشگاه‌های زنجیره‌ای درون استان نیست و سودی برای مردم این استان ندارد.

اما چون بخشی از مردم مایحتاج خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین می‌کنند وقتی کالاهای اساسی در تنظیم بازاری در این فروشگاه‌ها نباشد یک جو روانی مبنی بر خالی بودن بازار راه می‌افتد.

مشاهدات عینی ما از سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاکی از وفور نعمت در کالاهای برنج، روغن، ماکارونی، لبنیات و دیگر کالاها است که همگی به قیمت‌های قبل فروش شدند.

از سوی دیگر در بحث روغن با وجود کارخانه روغن‌کشی اکسین فرایند گچساران عملاً مشکلات این استان کمتر است.

امروز همچنین 55 تن روغن خوراکی وارد بازار شد و از سوی سازمان جهاد کشاورزی اعلام شد روغن مورد نیاز تولید و آماده است و عاملین فروش می‌توانند با قیمت جدید اقدام به حمل روغن از کارخانه کنند.

جهاد کشاورزی همچنین از آماده شدن بیش از  40 تن مرغ در مرغداری‌ها برای ارسال به کشتارگاه‌ها خبر داده و گفته که رایزنی لازم با مقامات ارشد استان برای باز بودن کشتارگاه‌ها در امشب و تامین مرغ بازار در روز جمعه انجام شده است.

بر اساس اعلام مقامات ارشد سازمان جهاد کشاورزی، هیچ مشکلی در تولید در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و مردم باید از خریدهای هیجانی پرهیز کنند.

در  مقایسه‌ای که با سایر استان‌ها داشتیم نحوه برخورد مردم کهگیلویه و بویراحمد با آزادسازی قیمت‌ها و عادلانه شدن یارانه‌ها منطقی بوده و هر چند فروش کالاها به قیمت قبلی در برخی نقاط سبب ایجاد صف شد اما در کلیت بازار شاهد یک وضعیت عادی هستیم که با فروش کالاها با قیمت اصلی دیگر شاهد این تب و تاب‌ها نخواهیم بود.

برچسب ها: بازار
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار