کد خبر: ۸۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
گروه استان‌ها- امروز در بازار قزوین و در شرایطی که امکان برداشت از یارانه واریزی برای ۹ دهک نخست جامعه فراهم شده، فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف عرضه‌کننده‌های کالاهای اساسی شلوغ‌تر از گذشته شدند.
استان قزوین فردای اصلاح ارز ترجیحی| فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالاهای اساسی شلوغ شدند

به گزارش آرانيوز از قزوین، با توجه به اینکه رئیس جمهور 3 روز قبل در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خبر از نهایی شدن فرآیند حذف ارز ترجیحی و اختصاص یارانه‌های جدید به مردم داده بود، قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین به محوریت سازمان جهاد کشاورزی و همچنین کارگروه تنظیم بازار مشغول انجام مقدمات اجرای این طرح در 2 روز گذشته بودند. اما امروز در شرایطی که امکان برداشت از یارانه واریزی برای 9 دهک نخست جامعه فراهم شده، بازار به ویژه فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف عرضه‌کننده‌های کالاهای اساسی شلوغ‌تر از گذشته بودند. تا جایی که مرغ تا کیلویی 48 هزار تومان هم فروخته شد. با این حال ویدیوئی در رسانه‌های معاندی مثل من‌وتو منتشر شد که قزوینی‌ها را در حال غارت فروشگاه‌ها نشان می‌داد.

حمله به فروشگاه‌ها در قزوین تکذیب شد

فرماندار قزوین  گفت: آنچه که امروز در فروشگاه‌های شهر قزوین دیده شد، شلوغی ناشی از تقاضاهای کاذب و هیجانی در نخستین روز بعد از اصلاح قیمت کالاهای اساسی بود و طرح عناوینی مانند هجوم و حمله به فروشگاه‌ها دروغ است.

عباس کاظمی تصریح کرد: اگر بینندگان به تصاویر منتشرشده دقت کنند، متوجه می‌شوند که افراد حاضر در فیلم همگی کاپشن و لباس گرم به تن دارند و مشخص است که این فیلم متعلق به فصل سرد و زمستان است. بنابراین انتشار این فیلم فقط به هدف ضربه زدن به حوزه تنظیم بازار در کشور منتشر شده و البته این کار بسیار ناشیانه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: شرایط حضور مردم در فروشگاه‌ها در حال حاضر طبیعی است و فقط در برخی نقاط ازدحام‌هایی دیده شد که هر چه جلوتر می‌رویم، این ازدحام‌ها کمتر شده و شرایط عادی‌تر از گذشته می‌شود.

کاظمی یادآور شد: تقاضای ما از هم‌وطنان به ویژه مردم فرهیخته استان قزوین این است که به شایعات درباره نایاب شدن کالاهای اساسی توجه نکنند و البته با کنترل کردن هیجانات خود در مراجعه به بازار و فروشگاه‌ها جلوی التهاب‌آفرینی در بازار و سوء استفاده متخلفان در داخل و همچنین معاندان نظام در خارج از کشور را بگیرند. 

مشکلی در تأمین کالاهای اساسی در استان قزوین نداریم

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین هم در جلسه مشترک ستاد تنظیم بازار و قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین عنوان کرد: مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نداریم و برخی از اقلام مثل مرغ هم با قیمت کمتر از نرخ مصوب در اختیار قزوینی‌ها قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با وجود افزایش قابل توجه برای خرید مرغ در حال حاضر مرغ در قزوین 16 هزار و 800 تومان ارزان‌تر از حداکثر نرخ مصوب به مردم فروخته می‌شود و این به خاطر اقدامات مناسبی است که در ذخیره‌سازی مرغ در روزهای گذشته انجام شده است. در ضمن از تجربه‌های قبلی هم برای کنترل بازار و ایجاد ثبات و آرامش استفاده می‌کنیم.

اعلایی با اشاره به جلسه شب گذشته قرارگاه امنیت غذایی که تا ساعت 4 بامداد طول کشید، گفت: در این جلسه مدیران دولتی و نمایندگان اتحادیه‌ها و اصناف مختلف تولیدی و تجاری حضور داشتند که در آن قیمت بعضی از کالاهای اساسی را مشخص کردیم تا شاهد فضای بی‌نظم و بی‌ضابطه در قیمت‌گذاری کالاهای اساسی نباشیم.

وی همچنین از عرضه هزار تن ماکارونی با نرخ پایین به بازار قزوین خبر داد و افزود: این میزان ماکارونی به اندازه نیاز 5 ماه استان قزوین است و امیدواریم با مدیریت دستگاه‌های نظارتی جلوی احتکار این ماکارونی‌ها گرفته شود.

آماده‌باش دستگاه‌های نظارتی برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی

رئیس ستاد تنظیم بازار استان قزوین با اشاره به آماده‌باش دستگاه‌های نظارتی برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی و ارزاق عمومی گفت: از این نهادهای نظارتی خواسته‌ایم که فروش اقلام با نرخ مصوب را به سرعت بررسی کرده و با متخلفان برخورد جدی کنند. در ضمن از تعزیرات خواسته‌ایم که با تمام ظرفیت تخلفات صنفی این روزها را رصد کرده و با متخلفان برخورد جدی 

 

اعلایی با بیان اینکه اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها اقدامی شجاعانه است، تصریح کرد: نتیجه پرداخت مستقیم یارانه به مردم ثبات اقتصادی است و در فضای باثبات تولیدکنندگان می‌توانند بدون نگرانی به تولید بپردازند و ترسی از نوسان قیمت‌های ارز و موارد مشابه نداشته باشند. بنابراین قدردان دولت در این جراحی اقتصادی بزرگ هستیم.

 با توجه به ذخیره‌سازی مناسب کالاهای اساسی به ویژه گوشت و مرغ در استان قزوین و خبرهای خوبی که برای فروش ارزان‌تر مرغ و ماکارونی از سوی مسئولان ارائه می‌شود، مردم باید بدون دغدغه و با آرامش نسبت به خریدهای خود اقدام کنند و از رفتارهای هیجانی برای خرید انبوه کالاهای اساسی و انبار کردن آنها خودداری کنند. چرا که همین رفتار منجر به گران‌فروشی‌های مقطعی شده و کام مردم را تلخ خواهد کرد.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار