کد خبر: ۸۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
گروه استان‌ها_ امروز اصلاح قیمت کالاهایی مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات در استان همدان همزمان با سراسر کشور انجام شد‌.
استان همدان فردای اصلاح ارز/ افزایش تقاضای کاذب در بازار/ فراوانی کالاهای اساسی در بازار

به گزارش آرانيوز از همدان، با اصلاح قیمت ارز ترجیحی و  اعلام نرخ‌های جدید کالاهایی مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات، شاهد  تغییر رفتار خرید مردم در سطح استان بودیم به طوری که  برخی فضا سازی های رسانه‌ ای بعضاً باعث شد تا کمبودهایی آنهم در بازار ایجاد شودو  فروشگاه‌های همدان وضعیت متفاوتی تجربه کنند.

با توجه به اینکه نرخ مرغ در برخی واحدها هنوز به قیمت قبل عرضه می شد، تقاضای کاذب جهت خرید با قیمت های قبل  افزایش یافته بود‌.

بر اساس مشاهدات ، قیمت مرغ دربعضی از فروشگاه ها  همدان بین 45 تا 48 هزار تومان  و تخم مرغ تا 85هزار تومان عرضه می شد.

اما براساس اعلام مسئولان  مشکل خاصی برای تامین مایحتاج مردم استان وجود ندارد. اما در سطح شهر صف‌های طولانی برای خرید  مرغ وجود داشت و مردم از ساعات ابتدایی روز در صف برای تامین  مرغ خود بودند.

اما باید توجه داشت تداوم سیاست گذشته برای تخصیص ارز 4200 تومانی فسادزا و موجب هدررفت منابع ارزی کشور می‌شود. علت اصلی گرانی های اخیر نیز ریشه در سیاست غلط گذشته دارد و نیر تصیص ارز 4200 تومانی، چندده میلیارد دلار یارانه مردم را به جیب دلالان و واسطه گران سودجو سرازیر می کند و مردم کمترین بهره را از آن می برند.

از طرف دیگر به دلیل وقوع جنگ در اوکراین و کمبود کالاهای اساسی و نیز افزایش قیمت جهانی آنها، قاچاق غیرقابل کنترل کالاهای اساسی از جمله آرد و روغن به کشورهای همسایه مثل ترکیه و افغانستان و عراق جدی تر شده و ادامه این روند ممکن است کمبود این گروه از کالاها را بدنبال داشته باشد و در سال‌های اخیر قیمت ده ها قلم کالا آزاد، ارز 4200 تومانی آنها حذف و قیمت‌ها افزایش یافته است. برنامه دولت سیزدهم اما در این مرحله پرداخت مبالغ ریالی حذف ارز ترجیحی کالاها به مردم است.

باید نیز توجه داشت تصمیم دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها وجود شرایط اضطراری در کشور و ضرورت مدیریت منابع ارزی و مطابق مصوبه مجلس بوده است وافزایش قیمت‌های جهانی و نیز افزایش تورم در کشورهای مختلف در موضوع افزایش قیمت ها اثرگذار بوده است.

دولت با تاکید بر عنصر عدالت ورزی در بازتوزیع یارانه ها و حمایت از دهک های آسیب پذیر اقلام به پرداخت یارانه معیشتی اما در  اجرای این طرح نواقصی مشاهده می کنیم ، سامانه کالا رسان من که قرار بود برای جلوگیری از ازدحام و صف خرید کالاها؛ توزیع عادلانه داشته باشد، متاسفانه به حالت تعطیلی درآمده است‌.

موجودی کالاهایی مانند برنج، روغن، گوشت منجمد، مرغ، تخم مرغ و روغن، در این سامانه توزیع کالا، به اتمام رسیده و خبری هم از توزیع آن نیست.

برای اطلاع از قیمت‌های مصوب با تعدادی از روئسای اتحادیه‌ها اتحادیه‌ها تماس گرفتیم که متاسفانه هیچ یک پاسخگوی ما نبوده و اعلام کردند که اجازه مصاحبه ندارند.

همچنین با معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان تماس گرفتیم  که ایشان هم پاسخی درباره قیمت مصوب اقلامی مانند مرغ و تخم‌مرغ ندادند و گفتند قیمت‌ها را از شبکه خبر پیگیری کنید.

 افزایش قیمت دلبخواهی ممنوع است 

 استاندار همدان از تشدید نظارت‌ها در بازار همدان خبر داد و گفت: واحدهای صنفی به هیچ عنوان اجازه افزایش دلبخواهی قیمت سایر کالاها را ندارند.

استاندار همدان با بیان اینکه با بیان اینکه دولت با ساماندهی یارانه‌ها قصد کاهش قدرت خرید مردم را ندارد وبا  اختیار قراردادن یارانه‌ها به صورت مستقیم باعث افزایش قدرت خرید مردم می‌شود تا افزایش قیمت کالاها هم جبران شود.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه دولت عزم خود را جزم کرده که اصلاحات اساسی در اقتصاد صورت بگیرد؛ تصریح کرد: لذا با تدابیر اساسی اتخاذ شده، حذف رانت، فساد و جلوگیری از ضایع شدن بیت المال و منابع ملی به سمت رفاه مردم و شکوفایی و توسعه‌ اقتصاد کشور حرکت می کنیم.

 آماده باش تعزیرات حکومتی برای برخورد با متخلفان 

مرضیه یونسی، سرپرست تعزیرات حکومتی استان گفت: باتوجه به اقدام دولت در هدفمند کردن یارانه ها واصلاح قیمت‌ها تعزیرات حکومتی آمادگی دارد تا با تمام توان به گزارشات رسیده از سوی مراجع نظارتی ( سازمان صمت، جهاد، اتاق اصناف و غیره، در کوتاهترین زمان و باشدت به پرونده‌ها رسیدگی کند.

وی تصریح کرد: برای کمک به مراجع نظارتی گشت های مشترک با قدرت ادامه دارد. 

سرپرست تعزیرات حکومتی استان همدان اظهار داشت: مرجع قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان وتولید کنندگان است و هیچ واحد صنفی حق ندارد خود سرانه وبدون اعلام سازمان حمایت قیمت کالا وخدمات خود را بالا ببرد. 

یونسی از مردم خواست هرگونه تخلف را ازطریق تلفن 32523442 اداره کل ، تلفن گویای 124 وسامانهwww.124.ir سازمان صنعت، معدن وتجارت ، سامانه پیامکی 300000135 وتارنمای t135.ir اعلام کنند.

امروز بازار همدان از نظر قیمت کالاها اوضاع نامشخص و بی نظمی داشت و صف‌های خرید مرغ و روغن در فروشگاه‌ها نشان از تقاضای کاذب مردم دارد و در صورت تثبیت بازار و هم چنین تقاضای واقعی مردم , بازار به آرامش خواهد رسید

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار