کد خبر: ۸۷۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
گروه استانها-رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان گفت: برای ایجاد هماهنگی و چابک‌سازی در تولید علم و ورود فناوری به صنعت، به پیشنهاد پارک علم و فناوری این استان، شورای عالی فناوری در سطح کشور راه‌اندازی شد.
دانش‌بنیان‌های استان خوزستان آماده بومی‌سازی نیازهای صنعت/ تشکیل شورای عالی فناوری کشور از خوزستان کلید خورد

به گزارش  آرانيوز از اهواز ، مقام معظم رهبری سال 1401 را به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند که این یک فرصت برای توسعه کشور در زمینه فناوری است. بخش دانش بنیان و ورود فناوری به عرصه تولید و اشتغال یک مسیر میان رو برای توسعه کشور است.

استان خوزستان دارای بیش از 290 شرکت دانش بنیان و فناور است که از این شرکت ها نزدیک به 94 شرکت دانش بنیانی است و در پارک مستقر هستند. هر چند با وجود صنایع مهم و عظیم و صنعت غول پیکر کشاورزی این تعداد شرکت با واقعیت‌های خوزستان همخوانی ندارد.

در همین زمینه گفت‌و‌گویی را با محمد راضی جلالی رئیس پارک علم و فناوری خوزستان که به تازگی منصوب شده داشتیم.

   رسالت پارک هدایت نیروی خلاق جوانی به سمت تولید پایدار است   

 رئیس پارک علم و فناوری خوزستان درباره رسالت اصلی پارک اظهار داشت: پارک به عنوان مهد و خاستگاه دانش بنیان، رسالت تبدیل علم به ثروت را دارد و دانش مجموعه از فرهنگ و فکر و نیروی انسانی است.

محمد راضی جلالی افزود: یکی از بالاترین سرمایه برای هر کشور نیروی انسانی است که ما در پارک وظیفه خود می دانیم از این نیروی انسانی خلاق، ایده پرداز و جوان حمایت کنیم و جهت دهیم تا بتواند ایده را به پدیده و محصول تبدیل کند.

این استاد دانشگاه به مقوله اعتماد به جوانان اشاره و بیان داشت: مقام معظم رهبری مدام تاکید بر استفاده از این سرمایه عظیم نیروی انسانی دارند و این نامگذاری سال که حقیقت همه را خوشحال کرد نشان از عمق اعتقاد ایشان به نیروی جوانی است. باید به جوانان اعتماد کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان بیان داشت: کشور برای تعالی نیاز به فکر و ایده خلاقانه دارد که با تکیه بر جوانان میسر است. تحریم یکی از ترفندهای است که نظام سلطه پس از انقلاب دنبال تهدید نظام و مردم است و راه غلبه بر این تحریم های ظالمانه تکیه بر جوانان خلاق است.

برای پیشرفت کشور باید به جوانان خود تکیه کنیم و منتظر غرب نباشیم

وی گفت: باید باور کنیم شرایط سخت تحریم یک فرصتی برای تکیه بر روی پای خودمان است و دیدیم در دولت قبل چه اندازه مذاکره و التماس شد ولی دشمن حاضر به کوتاهی از دشمنی خود نشد و این نشان می دهد راه غلبه بر تحریم تکیه بر خودمان است.

راضی جلالی با اشاره به موفقیت های جوانان انقلابی در غلبه بر تحریم افزود: در دوران دفاع مقدس دشمن یک سیم خاردار نمی‌داد و تمام دنیا علیه ایران بسیج شده بودند ولی جوانان نا امید نشدند و امروز کشور صاحب موشک نقطه‌زن است.

وی ادامه داد: هر بخشی چه نانوتکنولوژی و چه انرژی هسته‌ای یا سلول بنیادی به جوانان مومن و جهادی تکیه کردیم به پیش رفتیم و اینکه امروز صنعت خودرو به یک پاشنه آشیل صنعت کشور تبدیل شده است به دلیل عدم باور به نیروی جوان خلاق و خوش فکر است.

برای رشد راهی جز حمایت از فناوری نداریم

این استاد دانشگاه اظهار داشت: صنعت خودرو برای اینکه بتواند در بازار جهانی رقابت کند باید مدام به روز و با کیفیت شود و کشورهای مثل کره جنوبی که امروز دنیا را فتح کرده در چند دهه پیش هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو نیاز به تحول ودانش بنیانی شدن دارد و این مسیر و بستر نیروی جهادی می‌خواهد و نمی‌شود با خودروی بی‌کیفیت و با قیمت بالا رضایت مردم را جلب کرد. جنگ امروز جنگ اقتصادی است و متاسفانه در هشت سال دولت روحانی این فرصت برای رشد و تعالی اقتصادی نادیده گرفته شده و همه وجه همت دولت بر سر برجام گذاشته شد که هیچ فایده نداشت.

رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان با اشاره به مساله دانش بنیانی در تولید بیان داشت: رهبری معظم انقلاب در تبین شعار سال مساله اشتغال و آن هم نه اشتغالزا، بلکه اشتغال آفرین را بیان داشتند. یعنی دانش بنیان یک مقوله اشتغال آفرین اشتغالزا است.

دانش بنیان یک راهبرد طولانی مدت برای کشور است

وی تاکید کرد: دانش‌بنیان به تعبیر بنده یک نامگذاری برای سال جدید نیست و یک راهبرد طولانی مدت برای کشور است و یک شروعی برای سیاست گذاری بلند مدت است.

راضی جلالی گفت: شعار سال مسئولیت همه دلسوزان و دغدغه مندان انقلاب را بیش از پیش کرده است و همه جوانان نخبه و خلاق باید برای تحقق این شعار کمک کنند. بویژه در خوزستان که نزدیک به 43 درصد آمار بیکاران استان جوانان تحصیل کرده و با انگیزه هستند.

این استاد تمام دانشگاه افزود: یکی از مسئولیت‌های مهم این سازمان، حمایت از جوانان نخبه است و این یک وظیفه همگانی است و نباید اجازه دهیم دشمن جوانان را نا امید و به مسائلی مانند مهاجرت سوق دهند. در صورت توسعه دانش بنیان، ریل تولید و اشتغال فراهم و توسعه پایدار فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی ما در کنار توسعه اتمسفر دانش بنیان و حمایت از جوانان خلاق، اتصال این جوانان به صنعت است. باید نیازهای این صنایع را جمع آوری و جوانان را به آنان وصل کنیم. این مستلزم این است که صنایع اطمینان کنند و نیازهای خود را به این جوانان بسپارند.

راضی جلالی افزود: شرکت‌های دانش بنیان این توانایی را دارند که بخش عمده نیازهای صنایع را در داخل تامین کنند و بومی‌سازی کنند. اولویت ما در استفاده از نیروها و شرکت های بومی است و این چرخ توسعه خوزستان را به حرکت در می آورد.

شرکت های دانش بنیان خوزستان توانایی برای ایجاد جهش در تولید و بومی سازی صنعت را دارند

وی افزود: در خوزستان طرح های مهمی داریم که نیاز داریم که مسیر ورود دانش بنیان در آنها هموار شود از جمله طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری که با ورود فناوری تسریع و توسعه داده می شود. در زمینه توسعه نیشکر نیز شرکت های دانش بنیان باید بتوانند ورود کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: در بخش مدیریت شهری نیز در این مدت اخیر جلسات ارزشمندی با شورا و شهرداری اهواز برگزار شده است که بتوانیم از ظرفیت زباله که یک طلای سیاه است با حضور شرکت های دانش بنیان برق تولید کنیم. در زمینه انرژی تجدید پذیر باید شرکت های دانش بنیان را فعال کنیم.

وی تاکید کرد: در زمینه شرکت های دانش بنیان نیاز به توسعه کمی و کیفی داریم هم باید بتوانیم در زمینه‌های مختلف ورود کنیم و هم بتوانیم کیفیت خدمات دانش بنیانی را ارتقا دهیم. برای رقابت با دنیا مجبور به ارتقا کیفیت هستیم.

تشکیل شورای عالی پارک و فناوری در خوزستان

راضی جلالی تاکید کرد: در این مدت همکاری و حمایت های خوبی از سوی نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و استانداری از مجموعه پارک شده است و این یک فرصت برای ورود خوزستان به دانش بنیان است.

وی گفت: برای نخستین بار با پیشنهاد خوزستان شورای عالی پارک و فناوری در کشور و در استان ها با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شده است و این شورا می تواند خلا سیاست‌گذاری را در استانها پر کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در زمینه توسعه فیزیکی این شرکت ها در این مدت کم، تفاهم نامه‌های خوبی با دستگاه‌ها و صنایع مثل نفت منعقد شده است و زمین مناسبی در شهرک های صنعتی برای این کار توانستیم احیا کنیم و همچنین از طریق تفاهم با دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان فضای فیزیکی مناسبی برای شرکت های دانش بنیان فراهم شده است که این مساله می تواند دغدغه مهم شرکت های دانش بنیان استان را مرتفع سازد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار