کد خبر: ۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
وزیر انرژی روسیه اعلام کرد:
وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: همکاریهای تجاری روسیه و ایران بر پایه اصول تاریخی که بر اصل همجواری و همسایگی دو کشور استوار است، تداوم خواهد یافت و روسیه ایران را شریک بزرگ تجاری خود قلمداد می‌کند.

همکاریهای تجاری روسیه و ایران بر پایه اصول تاریخی که بر اصل همجواری و همسایگی دو کشور استوار است

به گزارش خبرنگار اقتصادی آرانیوز(حوزه بین الملل)
 محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز (چهارشنبه 29 مهرماه) در دیدار با آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و روسیه در یک ماه آینده، گفت: بیش از 50 شرکت روسی در بخشهایی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه، راه آهن و صنعت وی را همراهی می‌کنند که این امر نشانگر عمق روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور است.
وی افزود: در نشست مشترک میان شرکتهای ایرانی و روسی قرار شد یک خط مالی اعتباری به مبلغ 5 میلیارد دلار از طرف روسیه برای توسعه همکاریها میان دو کشور اختصاص داده شود.
واعظی تصریح کرد: وزیر انرژی روسیه طی امروز و فردا ملاقاتهای مهمی با معاون اول رئیس جمهوری، وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خواهد داشت، حجم روابط ایران و روسیه اکنون یک میلیارد و 70 میلیون دلار است که به نظر می‌رسد با ساز و کارهای اندیشیده شده حجم روابط اقتصادی و تجاری تا چندین برابر قابل افزایش است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: زمینه های بسیاری برای همکاری میان دو کشور ایران و روسیه وجود دارد، همچنین بخش خصوصی دو کشور نیز می‌توانند در تعمیق روابط کمک کننده باشند.
وی با بیان این که زمینه های همکاری برای شرکتهای روسی که خواهان فعالیت در ایران هستند و شرکتهای ایرانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در روسیه هستند فراهم است، گفت: فصل جدیدی در روابط میان دو کشور ایران و روسیه در حال شکل گرفتن است، روابط دو کشور از 2 سال گذشته بسیار توسعه یافته و همکاریها در سطح مطلوبی قرار دارد.
واعظی افزود: ایران بعد از تحریم روابط خود را با روسیه کاهش نخواهد داد، بدون شک سطح روابط اقتصادی دو کشور بعد از لغو تحریمها افزایش خواهد یافت، زمینه های فعالیت اقتصادی در ایران به گونه‌ای است که هیچ کشوری جای کشوری دیگر همچون روسیه را نخواهد گرفت.
آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز در این دیدار گفت: ما امروز در راس هیئتی کامل از شرکتهای روسی به ایران آمده ایم، ترکیب هیئت از سرپرستان اصلی شرکتهای روسیه در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، برق، ارتباطات، معادن و بانک مرکزی است.
وی تصریح کرد: همکاریهای تجاری روسیه با ایران بر پایه اصول تاریخی که بر اصل همجواری استوار است ادامه خواهد یافت و روسیه ایران را شریک مهم و بزرگ تجاری خود قلمداد می‎کند.
وزیر انرژی روسیه به زمینه های اصلی همکاری دو کشور اشاره و عنوان کرد: همکاری در زمینه های نفت و گاز، ساخت و توسعه نیروگاهها، استخراج در بخش معادن، حمل و نقل و زیرساختهای جاده‌ای از بخشهایی است که قابل توسعه و گسترش است.
وی ادامه داد: حجم روابط تجاری و اقتصادی دو کشور یک میلیارد و 70 میلیون دلار است، اما این حجم مبادلات به نظر من ضعیف بوده و باید آن را افزایش داد.
نواک یکی از چالشهای توسعه همکاریهای ایران و روسیه را مشکلات تامین منابع مالی ذکر کرد و گفت: با ایجاد یک خط مالی اعتباری میان دو کشور و همچنین ایجاد بانک ایران و روسیه می‌توانیم حجم سرمایه گذاریها را افزیش دهیم.
وزیر انرژی روسیه افزود: مطمئن هستم که دیدارهای دو جانبه هیئت اقتصادی روسیه و ایران طی امروز و فردا برای گسترش روابط دو کشور بسیار مفید خواهد بود.
وی افت روابط اقتصادی ایران و روسیه را رد کرد و گفت: کاهش روابط اقتصادی ایران و روسیه از طرف مقامهای عالیرتبه دو کشور نبوده، بلکه تحریمهای غرب و آمریکا باعث شد حجم مبادلات اقتصادی دو کشور کاهش یابد، شرکتهای روسی همراه در ایران حضور دارند و همکاریهای اقتصادی در حال افزایش است، هرچند ممکن است در پاره‌ای موارد مشکلات تامین منابع مالی سطح همکاریها را کاهش دهد، بدون شک روابط تجاری دو کشور توسعه خواهد یافت و این توسعه تنها در روی کاغذ باقی نمی‌ماند.
نواک تصریح کرد: هم اکنون قرارداد توسعه نیروگاههای ایران توسط شرکتهای روسی در حال انعقاد است که ارزش این قرارداد بالغ بر 5 میلیارد دلار است، همچنین شرکتهای روسی و ایرانی برای برقی کردن راه آهن ایران به تفاهم رسیده‌اند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار