کد خبر: ۸۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
گروه استان‌ها- سمنانی استانی است که حدود ۱۶ سال متناوب است با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و یکی از بخش‌های که بیشتر از این کمبود آب آسیب می‌بیند کشاورزی است.
خشکسالی از سر استان سمنان دست‌بردار نیست/کشاورزی با چالش کم آبی رو به‌ رو شد

به گزارش آرانيوز از سمنان، کاهش نزولات آسمانی و 16 سال خشکسالی سبب شده این استان با کمبود شدید منابع آبی رو‌به رو شود.

موضوعی که استاندار سمنان نیز چالش کم‌آبی را یکی از معضلات حال حاضر این استان می‌داند و بر این باور است طرح‌های بهره‌وری و مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی باید با جدیت پیگیری شود.حال باید دید مدیران بخش کشاورزی برای مدیریت بهینه مصرف آب در این بخش چه اقداماتی را مدنظر دارند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کاهش شدید نزولات آسمانی و خشکسالی مکرر در سنوات اخیر یکی از تهدیدهای اصلی و مصائب تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان سمنان محسوب می‌شود.

محمدرضا قاسمی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به‌ویژه در سال زراعی جاری به لحاظ میزان نزولات آسمانی و میزان بارش‌ها شرایط خیلی بدی را گذراندیم و در حال گذراندن این وضعیت هستیم در حال حاضر تمام اقدامات ما باید در جهت کاهش اثرات مخرب و مخاطرات ناشی از خشکسالی باشد.در قالب کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و مقابله با خشکسالی اقداماتی را در بخش کشاورزی در دستور کار داریم.

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و حفظ آب سفره‌های اولویت جدی است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: مهم‌ترین این طرح‌ها در مرحله نخست بهینه‌سازی آب است با توجه به اینکه بخش زیادی از منابع آبی مورد مصرف در بخش کشاورزی منابع آب‌های زیرزمینی هستند بنابراین حفظ سفره‌های آب زیرزمینی و صرفه‌جویی در مصرف آب و بهینه‌سازی مصرف در محیط مزرعه با افزایش عملکرد و راندمان آبیاری به‌عنوان یک اولویت شناخته می‌شود و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مزارع یک اولویت جدی تلقی می‌شود.

قاسمی گفت: با توجه به اینکه قنوات یکی از منابع آبی مهم در استان در مناطق کویری و بیابانی استان سمنان محسوب می‌شود بهسازی و لایروبی این قنوات و اصلاح و احیای آن‌ها در دستور کار است.

وی تصریح کرد: اگرچه قنوات نیز وابسته به نزولات آسمانی هستند اما تلاش بر این است حداقل میزان قابل استحصال و برداشت از این قنوات با انجام اقدامات اصلاحی از این قنوات انجام شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یکی دیگر از موضوعات مهم در مدیریت آب موضوع انتقال آب است و روش‌های انتقال آب به مزارع اعم از لوله‌گذاری، کانال‌های آبیاری عمومی جزو اصلی‌ترین اقدامات در حوزه آب‌وخاک است. البته تسطیح و تجهیز و نوسازی اراضی است جزو حوزه آب‌وخاک است.

کشت گیاهان مقاوم به خشکی به‌ویژه در غلات یک هدف‌گذاری ویژه است

قاسمی خاطرنشان کرد: در حوزه تولیدات گیاهی توجه به کشت گیاهان مقاوم به خشکی، شناسایی و کشت ارقام مقاوم به خشکی و شوری به‌ویژه در غلات به‌عنوان محصولات راهبردی استراتژیک یکی دیگر از هدف‌گذاری ویژه است.

وی افزود: همچنین توسعه کشت حفاظتی و به حداقل رساندن عملیات خاک‌ورزی موضوع دیگر در برخی از محصولات که بیشتر محصولات صیفی و سبزیجات است. توسعه کشت نشایی و تولید نشا به‌منظور تولید این قبیل از محصولات پیگیری می‌شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ‌خاطرنشان کرد: این کار در استان سمنان آغاز شده است و اقدامات خوبی نیز از سوی همکاران انجام شده است و امیدواریم در بخش آموزش و ترویج هم این فرایند را در محیط مزرعه کامل کنیم.

قاسمی گفت: نکته بسیار مهم دیگر در مقابله با کم‌آبی و خشکسالی توسعه کشت در فضای بسته و توسعه کشت گلخانه‌ای است و این مهم می‌تواند مصرف آب را تا 80 درصد نسبت به روش‌های سنتی و محیط باز کاهش دهد.

 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: یک اولویت دیگر در توسعه کشت گلخانه‌ای روش‌های کشت هیدروپونیک است که در آن‌ها بستر کشت به شکل آبی تعریف می‌شود و با بازچرخانی آب ضمن کاهش مصرف با عملکرد بهتر و تولید محصول باکیفیت‌تر می‌تواند به افزایش درآمد بهره‌بردار و تولیدکننده و همین‌طور هدف‌گذاری اصلی در کاهش مصرف آب کمک کند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار