کد خبر: ۸۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
گروه استان‌ها- مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: ۶۵ درصد ظرفیت‌های سدهای استان معادل ۹۰۰ میلیون مترمکعب پر شده است.
۳۵ درصد ظرفیت سدهای استان کرمانشاه خالی است/ شناسایی ۵۰۰۰ چاه غیرمجاز در منطقه

محمودرضا شهلایی در گفت‌وگو با آرانيوز در کرمانشاه، با اشاره به اینکه استان کرمانشاه سال گذشته بیشترین افت بارش را در کشور داشت اظهار داشت: متوسط بارش در استان 485 میلیمتر است که در سال گذشته 300 میلیمتر بود و 185 میلی‌‌متر کاهش داشت.

وی با بیان اینکه امسال با بارش‌های اخیر، بارندگی نسبت به سال گذشته 1.5 درصد افزایش یافته است عنوان کرد: بارندگی امسال نسبت به بلندمدت 35 درصد کاهش یافته است و اثرات این موضوع روی رواناب‌ها و چشمه‌ها بیشتر است.

شهلایی با اشاره به اینکه دبی رواناب‌ها نسبت به سال گذشته 54 درصد و نسبت به بلندمدت 76 درصد کاهش یافته است گفت: دبی چشمه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49 درصد و نسبت به بلندمدت 53 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از منابع تأمین آب شرب شهر کرمانشاه سراب قنبر است که بسیار افت پیدا کرده و یکی از دلایل مشکلات آب جنوب شهر کرمانشاه همین موضوع است افزود: فاز اضطراری خط انتقال آب از سد گاوشان از خرداد ماه وارد مدار می‌شود و برای تأمین بلندمدت آب کرمانشاه به میزان دو سال در سد گاوشان ذخیره می‌شود.

شهلایی با اشاره به دیگر دلایل افت و کاهش فشار آب در کرمانشاه گفت: 170 کیلومتر شبکه آب در کرمانشاه وجود دارد که به طور عمده 50 سال عمر دارند و فرسوده هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه 12 سد در حال بهره‌برداری با ظرفیت یک میلیون و 350 هزار مترمکعب در استان کرمانشاه وجود دارد که همه بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده است عنوان کرد: هم‌اکنون 65 درصد ذخایر سدهای استان معادل 900 میلیون مترمکعب پر شده است.

وی با اشاره به اینکه وجود چاه‌های غیرمجاز معضلی برای سراسر کشور است و در کشور به تعداد چاه‌های مجاز، چاه غیرمجاز معادل 350 هزار مورد وجود دارد گفت: در استان کرمانشاه 10 هزار چاه مجاز و 5000 چاه غیرمجاز وجود دارد که از سال 85 به بعد 5000 حلقه چاه پر شده است.

شهلایی با بیان اینکه به ازای انسداد هر حلقه چاه 10 میلیون تومان هزینه می‌شود افزود: وجود چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز چالش منابع آبی را تشدید کرده است و مردم باید فضا را برای متخلفان ناامن کنند و در صورت مشاهده حفاری غیرمجاز اطلاع دهند.

وی با اشاره به اینکه 18 دشت استان ممنوعه بحرانی است گفت: در این دشت‌ها میزان برداشت در طول یکسال بیشتر از میزان تغذیه بوده است و همین سبب می‌شود سطح أب زیرزمینی دائم فروکش کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه سطح آب زیرزمینی برخی دشت‌ها بیش از 50 درصد افت کرده و این سبب تخلیه فضای بین دانه‌ای می‌شود افزود: فشار طبقات بالای زمین سبب می‌شود این تحکیم اتفاق بیافتد و در زمان ترسالی این سفره توان ذخیره آب در درون خود را نداشته باشد.

شهلایی بیان کرد: این موضوع سبب نشست زمین و در صورت افزایش به فروچاله تبدیل می‌شود؛ به همین دلیل برای مدریت جامع منابع آب باید مردم و دولت با هم همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت ساماندهی آبشوران در کرمانشاه گفت: آبشوران از دورن بافت شهری عبور می‌کند و ساماندهی آن 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در بسیاری از مناطق برای اجرا با مشکل مواجه هستیم و برای ادامه کار 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که برای سفر ریاست جمهوری مطرح می‌شود.

 

برچسب ها: سد گتوند
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار