کد خبر: ۸۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
روزنه دریا یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری جزیره هرمز بود که در روزهای اخیر به دلیل فرسایش از فهرست مناطق دیدنی جزیره حذف شد و فروریخت.

به گزارش آرانیوز،؛ یکی از جاذبه‌های چشم‌نواز و بسیار دیدنی که بدون تردید هرشخصی که به جزیره هرمز سفر کرده باشد با عکس‌برداری از آن خاطره‌ای خوش را ثبت و ضبط کرده است، " ساحل روزنه" است.

ساحل روزنه را باید روزنه‌ای دانست که گردشگران از دریچه آن دل خستگی‌های روزانه خود را در کنار صدای آرامش‌بخش امواج آب به دست فراموشی می‌سپردند و زیر سایه نگاه آن به تماشای خورشید طلایی خلیج فارس می‌نشستند.

این ساحل بدون شک یکی از مهمترین جاذبه‌های جزیره هرمز است که با تاریخ و هویت این جزیره عجین شده است.

ساحل روزنه در واقع روزنه‌ای در دل کوه در مجاورت خط ساحلی در امتداد دریا است که زیبایی خود را جدای از منظره فیزیکی بکر و منحصر‌به‌فرد خود مرهون این امر است که به هنگام مد در داخل آب قرار می‌گیرد و در زمان جزر خارج از آب واقع می‌شود.

این صخره زیبا از نظر جغرافیایی در ضلع جنوب شرقی جزیره هرمز و در فاصله یک کیلومتری ساحل لاک‌پشت‌ها و غار رنگین‌کمان قرار دارد و تقریبا تمامی گردشگران جنوب کشور و به صورت مشخص جزیره هرمز از آن بازدید می‌کنند. 

حالا اما چند روزی می‌شود که مطابق تصاویر و اخبار منتشر شده در فضای مجازی این صخرا دچار ریزش شده است و دیگر می‌توان گفت اساساً ساحلی به نام روزنه، نامی بدون معناست چراکه شکل روزنه این ساحل به کلی از بین رفته است.

گردشگری | توریسم , خلیج عمان |دریای عمان ,

بر اساس برخی اظهار نظرهای صورت گرفته، عده‌ای معتقدند یکی از علل سست شدن و فروریختن این صخره و از بین رفتن ساحل روزنه حضور بی‌حدوحصر گردشگران و تخریب این اثر به دلیل برپایی چادر و اقامتگاه از سوی آنها است.

از سوی دیگر اما زرنگاری، سرپرست بخشداری جزیره هرمز با رد این احتمال و صحبت بیان شده عنوان کرده است: علت وقوع این اتفاق کاملاً طبیعی و خارج از عوامل انسانی و صرفاً به علت فرسایش بخش‌های ضعیف بدنه ساحل به علت اصطکاک با آب دریا و هجوم امواج بوده است.

وی با اشاره به اینکه این چشم‌انداز زیبای جزیره هرمز، به علت تفاوت فرسایش‌پذیری مارن‌ها و سنگ آهک‌ها، از مدت‌ها قبل فرسوده شده بود، تصریح کرد: واقع شدن این صخره در محل حرکت و پیشروی دریا، رفت و آمد آب و هجوم امواج به ساحل سنگی موجب فرسایش بخش‌های ضعیف‌تر روزنه دریا و فرو ریخت آن شده است.

با این وجود در پی تخریب روزنه دریا و واکنش‌های مختلف افراد، یکی از کارشناسان زمین‌شناسی در فضای مجازی اینگونه نوشت: فرسایش در سواحل صخره‌ای با یک شکاف شروع و با پیشرفت فرسایش، شکاف به غار و طاق دریایی تبدیل می‌شود. در نهایت با ریزش سقف و یا دیواره طاق، بسته به اینکه جنس و استحکام سنگ‌ها چگونه باشد ممکن است ستون دریایی شکل بگیرد یا نگیرد. در این صورت فقط خرده سنگ‌ها دیده می‌شوند. جنس سنگی طاق دریایی هرمز مارن (سازن مارن میشان) بود که از سازندهای زمین‌شناسی با استحکام و مقاومت پایین محسوب می‌شوند.

در هر حال و فارغ از علت ریزش این صخره و از بین رفتن ساحل زیبای روزنه آنچه حائز اهمیت بوده و به شدت قابل تأمل به نظر می‌رسد این است که این اتفاق درست زمانی به وقوع می پیوندد که یکی از محوری‌ترین شعارهای روز متولیان و مسئولان حوزه گردشگری کشور " توسعه گردشگری داخلی" است.

بدون شک و قطع به یقین یکی از لوازم و الزامات مهم برای تحقق عینی و ملموس توسعه گردشگری توجه جدی به مقوله " بهره‌برداری حفاظت محور" از جاذبه‌های گردشگری اعم از تاریخی و طبیعی است.

در بهره‌برداری حفاظت محور که بارها مورد تأکید فعالان گردشگری قرار گرفته است یکی از مهمترین مسائل ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه در سایه آینده‌نگری، توجه به ظرفیت تحمل محیطی و اجتماعی اثر محور بهره‌برداری است.

یکی از مصادیق نگران‌کننده و متعارض با بهره‌برداری حفاظت محور که در روزها و ماه های اخیر بشدت خودنمایی کرده و جولان می‌دهد، استفاده بی حد و حصر گردشگران از جاذبه‌های گردشگری عمدتاً طبیعی و ساحلی و بدون توجه به آسیب‌های زیست محیطی است.

از رهگذر اقداماتی آسیب زننده ناشی از تجمع گردشگری مثل رهاسازی زباله‌ها در محیط جاذبه‌های گردشگری، جدای از آنکه قطعاً شاهد بروز معضلات زیست محیطی خواهیم بود، بدون شک در دراز مدت اصل حفظ و حراست از جاذبه‌های گردشگری نیز دچار چالش خواهد شد.

آنچه در پایان گفتنی به نظر می‌رسد فروریختن ساحل روزنه را باید زنگ خطر و هشداری جدی دانست که پیام آن لزوم توجه به مقوله بهره‌برداری حفاظت محور است!

رونق دوباره گردشگری استان فارس/ 360 هزار نفر اقامت در تعطیلات اخیر ثبت شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی معرفی شد

انتهای پیام/

 
برچسب ها: دریای عمان ، گردشگری
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار