کد خبر: ۸۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
گروه استان‌ها- گران شدن نان خبر داغ این روزهای بازار اخبار شده است و درصورتی که مسئولان از تغییرنکردن قیمت خبر می‌دهند امام مردم از گران شدن قیمت و کوچک شدن اندزه نان‌ها خبر می دهند.
یک بام و دو هوای قیمتی در واحدهای خبازی و صورتجلسه مدیران استان اصفهان

به گزارش  آرانيوز از اصفهان، در روزهای گذشته و با افزایش قیمت آرد، قیمت برخی محصولات مانند ماکارونی افزایش قابل توجهی داشت. به دنبال آن قیمت تمام شده نان‌های فانتزی نیز افزایش یافت و بعضی گزارش‌های تایید نشده هم ، حکایت از افزایش قیمت نان در برخی واحدهای نانوایی دارد.

در مجموع حذف ارز ترجیحی در تولید و عرضه آرد، باعث نگرانی‌هایی از سوی صنوف و صنایع  و هم‌چنین مردم به عنوان کسی که قیمت نهایی را در مصرف محصولات پرداخت می‌‌کنند، شده است.

حذف ارز 4200 تومانی به معنای حذف یارانه نیست

سخنگوی کمیته امنیت غذایی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به قانون حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: طبق تکالیفی که در قانون بودجه 1401 وجود دارد و همچنین شرایط خشکسالی در کشور و منطقه و اتفاقاتی که در حوزه بین‌الملل در حوزه قیمت غلات رخ داده است، دولت تکلیف دارد طبق قانون بودجه ارز 4 هزار 200 تومانی را حذف کند و در همین راستا تصمیمی کلان در کشور گرفته شد و برنامه‌هایی برای حذف ارز ترجیحی تنظیم شده است.

امید شریفی افزود: در قدم اول دولت در آزادسازی قیمت آرد ورود پیدا کرده و قیمت‌گذاری برای گندم انجام شد. البته این به معنای حذف یارانه نیست؛ دولت فقط مکانیسم تخصیص یارانه و فرایند توزیع یارانه  را تغییر داده است. به این معنا که به جای اینکه یارانه در قالب ارز 4 هزار و 200 تومانی در جامعه توزیع شود که بهره‌وری و کارایی را در سنوات اخیر نداشته است و به جامعه هدف نرسیده است، توزیع نظام‌مند و هدفمند با کارایی بالاتر و عرضه نهایی به خود مردم، پرداخت شود.

وی بیان کرد: یکی از محصولاتی که دولت با نیت کمک به مردم و افزایش قدرت خرید مردم  ورود پیدا کرده، بحث قیمت نان است. البته در سال جاری مطلقاً افزایش قیمت نان در حوزه نان‌های سنتی مانند نان بربری، سنگک و نان خشک نداریم. هر چند قیمت آرد گران شده است اما قیمت نان سنتی برای مصرف‌کننده تغییر پیدا نمی‌کند؛ چرا که یارانه به طریق دیگر و از نانوایی‌ها تزریق می‌شود. این یارانه با محاسباتی که با واحد نانوایی براساس میزان فروش و مصرف آرد دارند، به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود. برای  نانوایی‌های آزادپز نیز مکانیسمی برای تعیین قیمت وجود دارد که پس از طی شدن فرایند، اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

سخنگوی کمیته امنیت غذایی جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: فقط در تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم که در اصطلاح عموم نان فانتزی، نان باگت و اسنک و ساندویچی است، آرد با قیمت گندم 12 هزار تومان که اعلام شده به آن‌ها داده می‌شود. متاسفانه به دلیل اتفاق اخیر که در استان ما و در سطح کشور افتاد، اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم، نرخ پیشنهادی اولیه برای کمیسیون نظارت بر بازار را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. این نرخ پیشنهادی باعث بی‌انضباطی و مسیر غلطی در واحدهای صنفی و سطح جامعه شد و تصور بر این شد که قیمت افزایش یافته است.

افزایش قیمت نان‌های حجیم و نیمه حجیم

وی تصریح کرد: این تخلفی بود که هم نهاد ما و دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کردند و اخطاریه صادر شد و برخورد با واحدهای متخلف از سوی نهادهایی که در حوزه تنظیم بازار نظارت و بازرسی می‌کنند، صورت گرفت. حجم پرونده‌های تعزیراتی که در هفته اخیر تشکیل شده، گواه این موضوع است که این اتفاق مورد پذیرش ما نبوده است. افزایش قیمت نان در حوزه نان‌های حجیم و نیمه حجیم، صرفاً از طریق مرجع کمیسیون نظارت تصویب و اعلام می‌شود. در واقع برای تعیین قیمت 28 شاخصه از جمله حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار است، احصا می‌شود و قیمت‌های احصا شده از کمیته کارشناسی به کمیسیون نظارت که یک دستگاه و مرجع دولتی است، ارجاع و در صورت تصویب به اتحادیه مربوطه و صنوف اعلام می‌شود. این اطلاع رسانی اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم خارج از فرایند قانونی انجام شد.

شریفی گفت: به مردم استان این اطمینان را می‌دهم که مجموع ذخایر کالاهای استراتژیک که یکی از آن گندم و آرد است، هیچ مشکلی در سطح کشور و استان اصفهان وجود ندارد. در استان اصفهان علاوه بر اینکه اداره کل غله متولی تامین گندم و آرد استان است، استان معین نیز هستیم و به عنوان استان معین آرد و گندم تعداد دیگر استان‌ها را نیز تامین می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با بی انضباطی‌هایی نیز که در هفته اخیر با آن مواجه بودیم، برخورد می‌شود و قیمت‌های رسمی اعلام می‌شود. هم باید نظارت عمومی و همگانی از سوی خود مردم انجام شود و هم نظارت ما به عنوان تکالیف قانونی بازدارنده خواهد بود.

تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمت در نان سنتی نداریم

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در خصوص قیمت نان سنتی اظهار داشت: به مردم این اطمینان را می‌دهیم، تا قبل از اینکه زیرساخت‌ها آماده نشود و یارانه نان پرداخت نشود، تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمت نخواهیم داشت. در مورد آزادپزها نیز قیمت ارشادی وجود دارد. دستورالعملی از سوی وزارت صمت و سازمان صمت ابلاغ شده که واحدهایی که آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند، شامل قانون قیمت‌گذاری نمی‌شوند، اما ما بازار را رها نخواهیم کرد.

رسول جهانگیری افزود: واحدهای نان‌های حجیم و نیمه حجیم و فانتزی نیز باتوجه به اینکه آرد یارانه‌ای اردیبهشت ماه را دریافت کرده‌اند، قرار شد تا پایان اردیبهشت‌ماه طبق روال گذشته قیمت‌ها را اعمال شود و باتوجه به حذف یارانه آرد خردادماه ، آنالیز قیمت و قیمت کارشناسی ارائه دهند و قیمت کارشناسی و ارشادی ابلاغ خواهد شد. بعد از اعلام رسمی قیمت‌ها نیز بازار رصد می‌شود. مردم بدانند اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه در خصوص نرخ ارشادی و ساماندهی وضعیت پیش‌آمده پیش‌قدم خواهد بود.

وی در خصوص تکلیف واحدهای مواد غذایی که کسب و کارشان با نان حجیم و نیمه حجیم و فانتزی در ارتباط است و با افزایش قیمت غیر مجاز نان خریداری کردند، بیان کرد: در جلسه‌ای که در استانداری اصفهان و با حضور استاندار داشتیم، دستورات لازم داده شد و تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف، بازرسی صمت بحث رصد بازار را دنبال می‌کنند و چنانچه تخلفی تا پایان ماه مبنی بر افزایش قیمت نان‌های فانتزی داشته باشند، حتما برخورد خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در خصوص نظارت بر بازار در وضعیت پیش‌آمده تصریح کرد: کارگروهی در استانداری تشکیل شده که قبل از شروع ساعت اداری تمام دستگاه‌های نظارتی مانند تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اتاق اصناف و نیروی انتظامی و بازرسی اتحادیه رصد بازار را در مورد کالاها و خدماتی که کمک‌های یارانه‌ای آن حذف می‌شود، انجام می‌دهند تا نظارت بیشتر بر کالاهای اساسی  که مصرف مردم است، صورت گیرد.

وی گفت: جند برند ماکارونی نیز در بعضی نقاط کشور احتکار و از توزیع جلوگیری شده بود که از طریق وزارتخانه و سازمان صمت، دستورات لازم برای توزیع آن داده شد. توزیع کلان و  در سطح ملی با اصناف نیست، بلکه توزیع در سطح خرده و عرضه را داریم. در بازار رصد و بازرسی‌ها ادامه دارد و تنها گزارشی از تخلف عدم توزیع یک برند شده بود. موجی ایجاد شده در کشور، نابسامانی‌هایی به دنبال داشت که دستگاه‌های متولی خودشان باید پاسخگو باشند، اما در حال رصد بازار هستیم تا با آنالیز و قیمت‌های کارشناسی از این دوره بگذریم.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار