کد خبر: ۸۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
توجه به آزادسازی و احیای دولتخانه صفوی قزوین با توجه به تاکید رئیس جمهور در سفر اخیر به استان، به عنوان یکی از بناهای فاخر و باشکوه تاریخی دوران صفویه علاوه بر مطرح شدن در قامت یک بنای ملی، می تواند تحول عظیمی را در حوزه گردشگری ایجاد کند.

به گزارش آرانیوز از قزوین، مجموعه نفیس، باشکوه و اثر تمدنی «دولتخانه صفوی» قزوین به عنوان بزرگترین سایت مطالعات باستان شناسی در دل بافت تاریخی شهر قزوین، یادگار عصر صفویه است که به دلیل وجود آثار ارزشمندی چون سردر عالی قاپو، کاخ موزه چهلستون، گرند هتل، مدرسه امید، مرکز اسناد، کتابخانه و… که در این مجموعه مستقر هستند، از برجسته ترین آثار تاریخی استان به شمار می آید.

چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه بود که رئیس جمهور در بیستمین سفر استانی به قزوین سفر کرد. در جریان این سفر، از دولتخانه صفوی قزوین بازدید و دستور آزادسازی این مکان تاریخی و تهیه طرح جامع برای استفاده عمومی از این مکان را از سوی مراکز و نهادهای دولتی که در بخشی از این مجموعه مستقر هستند را صادر کرد.

دکتر رئیسی استفاده از مجموعه «دولتخانه صفوی» را نیازمند مرمت جدی دانسته و خطاب به مسئولان استانی تاکید کرده بود: برای تمام ۷ هکتار این مکان، برنامه ریزی و طرحی جامع تهیه شود.

رئیس جمهور همچنین در جلسه شورای اداری استان قزوین اذعان کرده بود: قزوین قطب گردشگری است اما در معرفی آن غفلت شده است.پ

دکتر رئیسی با اشاره به خیانت خاندان پهلوی در نحوه نگهداری این مکان تاریخی متذکر شده بود که به نحو مناسبی به مردم اطلاع رسانی شود که خاندان پهلوی چگونه این اثر تاریخی را از بین بردند.

بد نیست در آغاز گزارش، گریزی به تحقیق پروژه پژوهشی و مطالعاتی صورت گرفته در خصوص دولتخانه صفوی داشته باشیم. 

دولتخانه فقط یک محیط میراثی نیست

سال 88 بود که به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یک کار مطالعاتی و پژوهشی در خصوص مجموعه دولتخانه صفوی در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه یکی از مشاوران شهرسازی و مشاور این اداره کل، تحقیق و پژوهش جامعی را انجام داد. در این پروژه بالادستی، برنامه هایی که باید اجرایی شوند برای این اداره کل مشخص شد.

احسان دیزانی که مشاور شهرسازی و مشاور مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی است، در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین، انجام پژوهش را بر اساس اصل ساماندهی «دولتخانه صفوی» و مبناهای مختلف ذکر و اظهار می کند: پژوهش مذکور به صورت گروهی از سوی متخصصان مرتبط انجام یافته است. ابتدا اهداف، ضرورت ها، روش تحقیق در سه رویکرد موضوع محور، زمینه محور و سیاست محور صورت گرفت. رویکرد موضوع محور بر اساس ادبیات موضوعی پژوهش انجام یافته و رویکرد زمینه محور شامل لایه هایی است که با انطباق و همپوشانی آنها به دنبال طرحی برای بهترین پاسخ به بستر طرح است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار