کد خبر: ۸۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
داراب بالاترین سطح زیر کشت گل محمدی را در سطح کشور به خود اختصاص داده اما در زمینه فرآوری و ارزآوری جایگاه شایسته خود را نیافته و با وجود فعالیت پنج کارخانه صنابع تبدیلی در داراب، هنوز مقدار زیادی از گل‌محمدی به صورت خام، عرضه می‌شود.

به گزارش آرانیوز از داراب، این روزها بخش کوهستانی شهرستان داراب، آکنده از عطر گل محمدی است. گلی که غنچه‌های به ریسمان کشیده آن، زینت‌بخش خانه‌ها و گلابش مهمان خوراک‌های محلی در دورهمی‌های خانگی است.

دشت گل داراب این روزها، مشام هر رهگذری را معطر می‌کند و جلوه بدیعی از خلقت پروردگار را به رخ می‌کشد. گردشگران و مردم بومی، بهترین روزهای سال را تجربه می‌کنند چرا که دشت گل در روستاهای کوهستانی، پر رونق و زیباتر از همیشه، میزبان علاقه‌مندان هستند.

قدم زدن در دشت گل با آن شمیم رویایی و مشاهده گل‌چینی اهالی بومی که در فصل برداشت، خانه های خود را در روستا ترک کرده و در کپرها و پرچین‌های دشت گل مستقر می‌شوند، می‌تواند یک صبحگاه دلپذیر را برای هر گردشگری رقم بزند.

مشاهده گلاب‌گیری سنتی نیز موهبت دیگری است که این روزها در داراب به مهمانان هدیه می‌شود.

شهرستان داراب، خاستگاه بزرگترین دشت گل محمدی در سطح دنیا است.

۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان در مناطق کوهستانی شامل روستاهای لایزنگان، نوایگان، مروارید، شکرویه و بکر به کاشت گل محمدی اختصاص یافته است که از این میزان ۵۰۰ هکتار کشت آبی و ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار نیز کشت دیم می باشد.
 
اما با وجود بالاترین میزان برداشت گل محمدی و سطح زیر کشت و ارگانیک بودن این محصول، شهرستان داراب تاکنون در زمینه فرآوری و ارزآوری جایگاه شایسته خود را نیافته و با وجود فعالیت ۵ کارخانه صنابع تبدیلی در داراب، هنوز مقدار زیادی از گل‌محمدی به صورت خام، عرضه می‌شود .

صنایع تبدیلی در این شهرستان نیز اگر چه طی سال های اخیر رشد یافته اما هنوز متناسب با ظرفیت‌های منطقه نیست.

در کنار کارخانه‌ها و کارگاه‌های عرقیات و گلاب‌گیری، مشاغل خانگی نیز توسعه یافته که البته بخشی از آنان جهت دریافت مجوز بهداشتی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

کارآفرینان این عرصه با اتکا به بسیج سازندگی و بسیج کشاورزی داراب، حمایت شده و در قالب صندوق‌های مردم‌یار تسهیلاتی دریافت می‌کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار