کد خبر: ۸۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
گروه استان‌ها ـ سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به ممنوع بودن دریافت چک سفید امضاء‌ از کارگران توسط کارفرما گفت: سالانه ۳۰۰۰ نفر در استان کرمانشاه از مزایای بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.
سالانه ۳۰۰۰ کرمانشاهی از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند

مختار احمدی در گفت‌وگو با آرانیوز درکرمانشاه، با اشاره به اینکه نیروی انسانی مهمترین عامل شناخته شده در سطح سازمانی و شرکت‌ها است و اصلی‌ترین رسالت وزارت تعاون صیانت از نیروی کار است اظهار داشت: شورای عالی کار در اسفند سال گذشته برای حداقل دستمزد 57 درصد افزایش اعمال کرد و به همین دلیل براساس اصل سه جانبه گرایی نشست و تعاملی با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برگزار شده و تعامل خوبی بین این دو گروه وجود دارد.

وی با بیان اینکه دو مؤلفه نرخ تورم و سبد معیشت خانوار در تعیین حداقل دستمزد مؤثر است عنوان کرد: دولت بسته تشویقی تدوین کرده و در صورت ابلاغ در جهت حمایت از کارفرمایان اجرا می‌شود و با افزایش دستمزدها در استان کرمانشاه کمترین تعدیل نیرو گزارش شده است.

احمدی گفت: براساس نامگذاری سال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین برنامه‌های خوبی تدوین شده و پارک علم و فناوری به عنوان دبیر ستاد تولید دانش‌بنیان فعالیت می‌کند و کارگران نخبه می‌توانند برای توسعه ایده خود به پارک علم و فناوری مراجعه کنند.

احمدی با اشاره به اینکه بازرسان با بازرسی از واحدها اجرای صحیح قانون کار و حوادث ناشی از کار را رصد می‌کنند بیان کرد: اداره روابط کار نیز به شکایات و اختلافات بین کارگر و کارفرما رسیدگی می‌کند.

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استن کرمانشاه گفت: شرکت‌های خدماتی هر سال باید تأیید صلاحیت را دریافت کنند و عملکرد سال گذشته هر شرکت بررسی می‌شود و در صورت عدم رعایت حق کارگر رد صلاحیت می‌شود.

احمدی با بیان اینکه بازرسان به عنوان بازوان توانمند در حمایت از قشر کارگر فعالیت می‌کنند گفت: چنانه کارگری به هر دلیلی اخراج شود تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرد و سالانه 3000 نفر در استان از مزایای بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: براساس تصمیمات وزارت تعاون مشکلات بیمه کارگران ساختمانی تا حدودی رفع شده و افرادی که نمی‌توانند از طریق سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه خود را پرداخت کنند، می‌توانند از طریق صندوق بیمه روستاییان و عشایر بیمه شوند.

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: چنانچه کارگر روزانه هفت ساعت و 20 دقیقه، در هفته 44 ساعت و در ماه 176 ساعت کار کند باید حق بیمه به صورت کامل واریز شود و چنانچه ساعت کار کمتر باشد به نسبت حق بیمه نیز کاهش می‌یابد.

احمدی با عنوان کرد: در استان کرمانشاه 240 هزار نفر بیمه شده، 500 هزار نفر شاغل و 50 هزار صنف وجود دارد و امکان بازرسی از تمام این موارد وجود ندارد و باید مردم همکاری کنند و تخلفات را گزارش دهند.

وی گفت: از سال 97 تاکنون مقرر شده چنانچه کارفرمایان برگ تسویه حساب را از کارگر دریافت کنند باید سند مالی پیوست این تسویه حساب باشد در غیر این صورت این تسویه حساب ارزشی ندارد.

احمدی افزود: براساس قانون کار دریافت چک سفید امضا از کارگر ممنوع است مگر اینکه بابت ضمانت حسن انجام کار باشد که باید در چک قید شود و در غیر این صورت دریافت چک از کارگر ممنوع است و تخلف کارفرما محسوب می‌شود.

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه  سه مجموعه ورزشی در سه راه حافظیه، رودکی و شهرستان اسلام‌آباد غرب خدمات ورزشی به کارگران ارائه می‌دهند گفت: در مشهد، بندر انزلی و قم نیز استراحتگاه‌ها و اقامتگاه‌هایی برای کارگران در نظر گرفته شده است.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار