کد خبر: ۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
ششمین جلسه از گفت‌وگوهای راهبردی در راستای الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، با سخنرانی آیت الله دری نجف آبادی درباره مسائلی مانند اشکالات موجود در نظام آموزش و پرورش کشور برگزار شد.

از این همه هزینه برای نظام آموزشی چه نتیجه ای گرفته ایم؟

به گزارش آرانیوز، آیت الله دری نجف آبادی عضو، مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی،در سخنان خود با اشاره به وجود نقص‌هایی در مدیریت کشور و آسیب‌هایی که در پی دارد گفت: ما مشکلاتی را در حوزه‌هایی چون نظام آموزش و پرورش داریم. برای نظام آموزش و پرورش در سال گذشته 25 هزار میلیارد تومان خرج شده است اما گاه تصمیماتی می‌گیریم که کشور آسیب‌های زیادی را می‌بیند.

وی با اشاره به سفرهای خود در خارج از کشور و از نزدیک مشاهده کردن توسعه یافتگی برخی از دولت‌ها گفت: در سفری که به ژاپن داشتم فعالیت‌های آنها را از نزدیک دیدم. میجی رهبر ژاپن چند سال بعد از امیرکبیر کارش را شروع کرد و ژاپنی‌ها توانستند بعد از سال‌ها به دومین رتبه در اقتصاد در دنیا برسند. نظم و فرهنگ قناعت در بین ژاپنی‌ها وجود داشت.

دری نجف آبادی با بیان اینکه نظام آموزشی در اسلام وسیله‌ای است برای تربیت گفت: من نمی‌دانم این همه که هزینه در نظام آموزشی صرف می‌کنیم چقدر نتیجه می‌گیریم؟ به نظر می‌رسد در این زمینه باید تلاش بیشتری کنیم. نظام آموزش و پرورش و دانشگاه ما باید جهت‌دار و هدف‌دار و هرچه جدی تر در خدمت انقلاب و آرمان‌های انقلاب باشند. فرهنگ قناعت و کار و تلاش نیز در جامعه باید بیشتر باشد. ما از فرهنگ مدرک‌گرایی و پشت میزنشینی چوب می‌خوریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ساختار اداری ما در درازمدت مشکل آفرین است افزود: به طور مثال اگر امسال 180 هزار میلیارد را به عنوان بودجه تصویب کنیم که 150 هزار میلیارد آن بودجه جاری است چقدر آن به کار عمرانی می‌رسد؟

وی تاکید کرد: باید بدانیم که رکود و تورم هر دو برای جامعه خطر دارد. ساختار نیروی انسانی و اداری ما مساله‌ای جدی است و حتما باید روی آن تدبیر شود. در نهادهای مختلف ویژگی‌هایی که از نظر اسلام ملاک است، وجود ندارد. ما در هر مرحله‌ای چه از قبل انقلاب و چه پس از آن هزینه‌های سنگینی را در ارتباط با این موضوع کرده‌ایم. متاسفانه در دولت قبل هم بر این هزینه‌ها اضافه شد. بنابراین نظام اداری، بازنشستگی، تامین اجتماعی و ... در طولانی مدت باید بهبود یابد.

به گزارش ایسنا نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در ادامه با اشاره به موضوع بهره‌وری و نقش آن در توسعه یافتگی گفت: ما در برنامه دوم توسعه بهره‌وری را مطرح کردیم و فصلی درباره آن نوشتیم. همچنین تشکیل سازمان بهره‌وری را هم پیش‌بینی کردیم. متاسفانه نرخ بهره‌وری چه در نیروی انسانی و چه در بخش‌های دیگر چون انرژی و ... بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: بحث بهره‌وری بسیار جدی است. از 8 درصد رشد اقتصادی قرار بود که 5.5 درصد آن رشد واقعی باشد و 2.5 درصد را با ارتقای نرخ بهره‌وری محقق کنیم، اما متاسفانه در عمل هیهات که این اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موارد دیگری از نقص های موجود در مدیریت کشور گفت: بحث واگذاری‌ها و پرونده واگذاری‌ها در اصل 44 قانون اساسی دچار مشکل است و با توفیق همراه نبوده، من اخیرا در این ارتباط نامه‌ای به آقای هاشمی رفسنجانی فرستادم که ایشان به دولت ارجاع داد. واگذاری شرکت‌ها نیاز به شرایط خاصی دارد. اصل 44 که افتخار می‌کردیم که معجزه بیافریند تا الان معجزه نیافریده است و در عمل در خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌ها به افراد، خوب عمل نکرده‌ایم. اصل 44 که برای آن از حمایت‌های رهبری و تلاش‌های مجمع تشخیص هزینه کرده‌ایم باید با نتایجش سازگاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه راه برای ما به منظور اینکه بتوانیم به موقعیت ویژه ای در منطقه و جهان برسیم باز است افزود: چین در سه دهه گذشته با رشد اقتصادی دو رقمی رشد کرده است. با جمعیتی بیش از یک میلیاردی. حال آن‌که ما کشوری 70 میلیونی هستیم. ما باید به دنیا نشان دهیم که اسلام قادر به ساختن تمدن است. در غیر این صورت آیندگان ما را ملامت خواهند کرد.

او در این نشست ضمن گرامی‌داشت یاد جان باختگان فاجعه منا با اشاره به بیانات امام علی (ع) در نهج البلاغه گفت: امیرالمومنین خطابی به کمیل بن زیاد دارد که خود تابلویی است که به ما کمک می کند محور توسعه را درست ببینیم. امام علی می‌گوید در این قلب‌ها ظروفی هستند که بهترین، آن است که ظرفیتش از همه بیشتر باشد. پس تکیه امام این است که ظرفیت قلب‌ها را از نظر علم و اخلاق و شهود و ... گسترش دهیم. باید تلاش کرد که ظرفیت‌های قلوب انسانی به معنای واقعی توسعه پیدا کند.

وی افزود: توسعه یافتگی یعنی اینکه ادراک و بینش قلوب ما بسط پیدا کند، نه اینکه ماشین آلات ما پیشرفت کند. امام علی بعد از آن بر ارزش علم تاکید می‌کند و بیان می‌دارد که آن‌چه که ساخته و پرداخته علم است با زوال آدم و غیر آدم از بین نخواهد رفت.

دری نجف‌آبادی با اشاره به تعبیر دیگری از امام علی (ع) در نهج البلاغه گفت: امام علی (ع) در حکمت 201 در نهج البلاغه فرمودند که هر ظرفی به اندازه آنچه که در آن ریخته‌ای جا دارد الا ظرف علم که هر آنچه آن را پر کنی گسترش پیدا می‌کند. خیلی از معارف دینی در مباحث توسعه یافتگی قابل استفاده است به شرط اینکه از تجارب مناسبی برخوردار باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هرچه بتوانیم باید از صاحب نظران مطرح در سطوح عالی‌تری بهره ببریم گفت: اگر از صاحب نظران مطرح در معارف اسلامی استفاده کنیم در مباحث توسعه یافتگی بهتر خواهد بود.

دری نجف‌آبادی با بیان اینکه در طول 200 سال گذشته در کشور ما در زمان‌های مختلف صاحب نظران احساس کمبود و عدم توسعه یافتگی کرده‌اند افزود: در گذشته صاحب‌نظرانی تلاش‌هایی را انجام دادند تا از عدم توسعه یافتگی رهایی یابیم، اما تلاش‌های آن‌ها از توفیق لازم برخوردار نبود. دو نفر از آنها امیرکبیر و مرحوم مدرس بودند که اقداماتی را انجام دادند. شهید مدرس انگیزه و علاقه داشت که تحول به وجود بیاید، اما متاسفانه به توفیقاتی دست نیافت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی فرصت جدیدی را به وجود آورده است خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی فرصتی استثنایی برای ایران و اسلام و تشیع و جهان بشریت است. انقلاب ما نه شرقی و نه غربی بلکه خط سومی بود. ما ایده و آرمان دیگری داشتیم با عنوان آرمان اسلامی و آرمان اهل بیت.

دری نجف آبادی در ادامه افزود: اهمیت مساله توسعه یافتگی بر کسی پوشیده نیست. ما اگر خدایی نکرده در 5 یا 10 سال بعد به اهداف خود نرسیم ممکن است به 50 سال قبل برگردیم. امیرالمومنین به مردم کوفه می گفت مثل زنی نباشید که هنگام زایمان سقط کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه امروزه فرصت مناسبی در اختیار ماست اظهار داشت:‌ خود رهبری هم فرصتی برای ماست و باید حداکثر استفاده را بکنیم. دغدغه 200 و 300 سال گذشته را امروز باید جبران کنیم و جایگاه جمهوری اسلامی باید مقتدرانه باشد. این قدرت در ابعاد مختلف باید به وجود بیاید،‌یک بعد آن فرهنگی و ابعاد دیگر آن اقتصادی، اجتماعی و ... است.

وی با بیان اینکه در مسایل علمی می‌توانیم در سخت‌ترین شرایط پیشرفت کنیم تاکید کرد: در سخت‌ترین شرایط می‌توان معجزه آفرید. ممکن است در جاهای دیگر نتوانیم اما در بعد علمی می‌توان این کار را کرد.

دری نجف آبادی با اشاره به اینکه در سه سرفصل عمده در زمینه علم می‌توان کار کرد گفت: نخستین این سرفصل‌ها علوم اسلامی است. ما مدعی هستیم که علم متعلق به مکتب اهل بیت است. ما نمی‌توانیم به مکتب وهابیت اعتماد کنیم که ما را مجوس می‌دانند. ما باید مبتنی بر مکتب اهل بیت بتوانیم در زمینه‌های مختلف پاسخگو باشیم که البته این موضوع بیشتر به حوزه مقدس علمیه قم برمی‌گردد. با تمام چالش‌هایی که داریم از وهابیت گرفته تا داعش و القاعده، دربرابر آن مکتب امیرالمومنین و نهج البلاغه را داریم. باید در این زمینه بسیار کار کنیم. امام (ره) راه را در این زمینه باز کرده است.

وی با بیان دومین سرفصل از زمینه‌های فعالیت در حوزه علم گفت: علوم انسانی مساله مهمی است که ما تفاوت زیادی با غرب در این موضوع داریم. بسیاری از کتب ما ترجمه آثار غربی است. ما در زمینه علوم انسانی با توجه به دیدگاه‌های قرآنی کار عمیقی انجام نداده‌ایم و در زمینه انسان‌شناسی با مبانی اسلامی باید اساسا کار شود.

وی در ادامه افزود: سرفصل سوم نیز علوم روز و طبیعیات و نجوم و ... است که دنیا در حال تلاش در این علوم است. از نانو گرفته تا کیهان‌شناسی باید ما در مرزهای دانش حرکت کنیم. ما در این سه سرفصل باید تلاش کنیم که بتوانیم در منطقه و در جهان اسلام الگو باشیم.

دری نجف آبادی با اشاره به اینکه علوم دانشگاهی باید در جامعه ما کاربردی شوند تاکید کرد: باید بین علوم دانشگاهی با جامعه رابطه برقرار کنیم. در رابطه بین دانشگاه و صنعت و نیازهای جامعه هنوز فاصله بزرگی وجود دارد. ممکن است بهترین مقالات ما را دانشگاهی‌ها بنویسند، اما دردی را از ما دوا نکند.

نظرشما
پربازدیدها