کد خبر: ۸۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
گروه استان‌ها - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر با اشاره به برداشت گندم از اراضی استان گفت: در این راستا ۱۳ مرکز خرید اصلی و مباشر در نقاط مختلف استان بوشهر ایجاد و تاکنون ۷ هزار و ۴۰۶ تن گندم تحویل این مراکز شده است.
بیش از ۷۰۰۰ تن گندم تحویل مراکز خرید استان بوشهر شد

به گزارش آرانیوز از بوشهرتولید محصولات کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر است که در این راستا سالانه افزون بر 1.5 میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی، صیفی و سبزیجات تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

تولید خرما، گوجه‌فرنگی خارج از فصل و انواع محصولات زراعی و باغی در استان بوشهر مورد توجه ویژه قرار دارد به گونه که تولید بیش از 165 هزار تن خرما و 650 هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل، استان بوشهر را به قطب تولید این محصولات تبدیل کرده است.

همزمان با نیمه دوم فروردین برداشت غلات از اراضی استان آغاز می‌شود

گندم و دیگر محصولات زراعی از دیگر ظرفیت‌های استان بوشهر استان بوشهر است که هر ساله همزمان با نیمه دوم فروردین برداشت غلات از اراضی استان آغاز می‌شود.

تداوم خشکسالی‌ها و کاهش بارش باران خسارت قابل توجهی به تولید محصولات زراعی از جمله گندم وارد کرد که به گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از 90 هزار هکتار مزارع دیم گندم محصولات 90 درصد آنان دچار خسارت و به کشاورزان صدمات قابل توجهی وارد شد.

کبری توکلی 14 هزار و 500 هکتار مزارع آبی گندم را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: عملکرد برداشت از مزارع آبی هم در هر هکتار به سبب کاهش باران باران با افت 15 تا 20 درصدی مواجه شده است.

اعزام 295 کمباین برای برداشت گندم

وی با اشاره به برداشت گندم از اراضی استان بوشهر تصریح کرد: اعزام 295 کمباین برای برداشت گندم برنامه‌ریزی شده است که اوج برداشت این محصول از نیمه اردیبهشت است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر هم به ایجاد 13 مرکز خرید تضمینی گندم در استان خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه 8 مرکز خرید مباشر، 2 مرکز ملکی و 3  مرکز کمیسیون خرید گندم در نقاط مختلف استان بوشهر برای تحویل گندم کشاورزان ایجاد شده است.

جمال زارعی ثبت‌نام در پهنه‌بندی سازمان جهاد کشاورزی برای تحویل گندم را مورد اشاره قرار داد و گفت: کشاورزان برای تحویل گندم به مراکز خرید باید از قبل ثبت‌نام کنند تا در پرداخت وجه گندم تحویلی دچار مشکل نشوند.

یک‌هزار تومان به‌عنوان پاداش تحویل گندم برای هر کیلوگرم به کشاورزان پرداخت می‌شود

وی نرخ پایه خرید تضمینی گندم معمولی و دوروم بر اساس مصوب هیئت دولت را به ترتیب مبلغ 105 هزار ریال، 109 هزار و 200 ریال اعلام کرد و افزود: هیئت دولت در زمینه حمایت از تولید داخلی در بخش کشاورزی یک‌هزار تومان به‌عنوان پاداش تحویل گندم برای هر کیلوگرم تعیین کرده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر با اشاره به اینکه تاکنون 7 هزار و 406 تن گندم از سوی کشاورزان تحویل مراکز خرید شده است خاطر نشان کرد: از این میزان گندم تحویلی شش هزار و 244 تن گندم معمولی و 797 تن گندم بذری است.

 

85 میلیارد تومان، به حساب کشاورزان استان بوشهر واریز شد

زارعی با اشاره به اینکه وجه گندم تحویلی بلافاصله پرداخت می‌شود اضافه کرد: تاکنون 85 میلیارد و 169 میلیون تومان بابت خرید گندم، به حساب کشاورزان استان بوشهر واریز شده است.

وی با بیان اینکه مرکز خرید گندم تا پایان برداشت مستقر است افزود: اوج برداشت و خرید گندم از کشاورزان 10 تا 25 اردیبهشت پیش‌بینی شده است.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار