کد خبر: ۸۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بهترین راه مقابله با بیماری سرخک انجام واکسیناسیون و گزارش فوری موارد مشکوک جهت انجام مداخلات بهداشتی توسط کارشناسان مرکز بهداشت است.

به گزارش آرانیوز به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت قم، سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بهترین راه مقابله با بیماری سرخک انجام واکسیناسیون و گزارش فوری موارد مشکوک جهت انجام مداخلات بهداشتی توسط کارشناسان مرکز بهداشت است.

وی افزود: افرادی که سابقه واکسیناسیون سرخک را از بدو تولد نداشته‌اند و نیز کلیه اتباع غیرایرانی ۹ ماه تا ۳۰ سال بدون توجه به دریافت و یا عدم دریافت واکسن در گذشته جهت انجام واکسیناسیون سرخک به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در شهر و روستا مراجعه نمایند.

محبی افزود: واکسن سرخک در قالب واکسن سه‌گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، ‌سرخجه و اوریون است در ۲ نوبت در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود لذا از عموم مردم استان خواهشمندیم اگر کودک زیر پنج سال دارند و واکسیناسیون کودکشان به تاخیر افتاده، هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص علایم بیماری ویروسی سرخک اظهارکرد: بیماری سرخک که با علایم تب و بثورات جلدی قرمز رنگ ظاهر می‌شود و با علائم تنفسی، سرفه و آب‌ریزش بینی و همچنین قرمزشدن مخاط چشم همراه است، بسیار مسری بوده و از طریق تنفس منتقل می‌شود.

محبی افزود: مبتلایان به سرخک یا کسانی که علائم مشکوک به سرخک دارند باید طی ۴ تا ۹ روز بعد از شروع بثورات پوستی قرمز رنگ در منزل استراحت کنند و در صورت نیاز به خروج از منزل از ماسک تنفسی  جراحی استفاده نمایند.

رییس مرکز بهداشت استان در پایان خاطرنشان کرد:  طول مدت بیماری در اطرافیان و نزدیکان، افراد حساس فامیل و خانواده مانند نوزادان، زنان باردار و کسانی که واکسن نزده‌اند اجازه ملاقات با بیمار را ندارند و سایر افراد در صورت تزریق واکسن و رعایت احتیاطات لازم از جمله استفاده از ماسک می‌توانند به مراقبت از بیمار بپردازند .

شایان ذکر است سامانه‌های ۳۶۶۲۱۸۶۳ و ۳۶۶۱۰۴۰۰ بصورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش فوری موارد مشکوک به سرخک در استان قم هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار