کد خبر: ۸۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
با شدت گرفتن میزان گرد و غبار آلودگی‌ها از ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای همه گروه‌ها و حتی بسیار ناسالم هم گذشته و در شهرستان‌های مرزی به شرایط خطرناک رسیده به طوری‌که استانداری کرمانشاه امروز از تعطیلی مدارس ابتدایی شهرستان‌های غربی استان خبر داد.

به گزارش آرانیوز از کرمانشاه، هشدار هوای ناسالم برای استان کرمانشاه؛ سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده وضعیت غبارآلود که بیشتر نواحی غربی و شمالی کشور را درگیر کرده تا یکشنبه استمرار دارد.

بیش از ۱۵ سال است که مناطق غربی کشور با پدیده گردوغبار و ریزگردها دست و پنجه نرم  می‌کنند و امسال به دلیل کم‌بارشی و مستعد بودن کانون تولید ریزگردها به ویژه در کشورهای همسایه غربی بیشتر شده است.

فیروز دولتشایی مدیر کل هواشناسی استان کرمانشاه در خصوص وضعیت جوی استان طی هفته جاری به خبرنگار فارس، گفت: هوای استان امروز نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد نسبتا شدید و گرد و غبار همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: غبار در نواحی مرزی از غلظت بیشتری برخوردار است، طی دیروز کمترین دید افقی در شهرستان سرپل‌ذهاب و قصرشیرین به میزان ۳۰۰ متر را داشتیم در حالی که این میزان دید افقی در شهر کرمانشاه ۲ هزار متر بود.

مدیر کل هواشناسی استان کرمانشاه افزود: انتظار داریم که به تدریج از اواخر وقت امروز از میزان غبار در نواحی مختلف استان کاسته شود.

وی ظهار کرد: اما شرایطی که داریم از بامداد تا عصر امروز در بعضی ساعات با رعدو برق در پاره‌ای از نقاط عمدتا در نیمه شمالی استان با بارش‌های همراه خواهد شد.

دولتشاهی تصریح کرد: بارش ممکن است که در پاره‌ای از نقاط از نواحی یاد شده به خصوص در منطقه اورامانات به شکل رگبار موقت تگرگ دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر وضعیت دمای طی امروز و فردا به شکل نسبی شاهد کاهش دما و خنک‌تر شدن هوا در نقاط مختلف استان خواهیم بود.

دولتشاهی یادآور شد: موج ناپایداری دیگری از روز سه‌شنبه به جو استان وارد می‌شود و مجددا تحت تأثیر آن شاهد طوفان گردو خاک روی صحاری کشور عراق خواهیم بود که این وضعیت سبب نفوذ گرد و غبار به جو استان می‌شود.

وزارت بهداشت با توجه به وضعیت موجود اعلام کرده، افراد در معرض خطر به ویژه بیماران قلبی، عروقی و تنفسی، سالمندان و زنان باردار کمتر از خانه خارج شوند.

با شدت گرفتن میزان گرد و غبار آلودگی‌ها از ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای همه گروه‌ها و حتی بسیار ناسالم هم گذشته و در شهرستان‌های مرزی به شرایط خطرناک رسیده به طوری‌که استانداری کرمانشاه امروز از تعطیلی مدارس ابتدایی شهرستان‌های غربی استان خبر داد.

امیر ظهرابی مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه به خبرنگار فارس، گفت: امروز، شنبه ٢٠ فروردین‌ماه مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب به علت تداوم شرایط جوی و عبور توده هوای توام با ذرات گرد و غبار از جو استان در نوبت صبح تعطیل اعلام می‌شود.

پدیده گرد و غبار باید به شکل اساسی از سوی مسؤولان ذی‌ربط پیگیری و حل و فصل شود؛ روش‌های تثبیت خاک با مالچ پاشی، کاشت گیاهان و مواد نفتی و پلیمری هم در سال‌های گذشته تا حدودی از افزایش ریز‌گردها جلوگیری کرده. امروز اما با تکمیل شدن سند تولید کانون ریزگردها در داخل و خارج همچنان امید به آینده است تا با اقدامات داخلی و گفت‌وگوهای بین‌المللی، نه تنها غرب کشور بلکه کل کشور از شر این پدیده نفس‌گیر خلاص شوند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار