کد خبر: ۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
منابع محلی شرق سوریه از فرار عناصر داعش از مناطق و شهرهای شرقی این کشور و آزادی مناطق جدید در شهر دیرالزور به دست نیروهای ارتش این کشور خبر دادند.

فرار عناصر داعش از مناطق شرقی سوریه/ آزادی مناطق جدید در دیرالزور

به گزارش آرانیوز،  طی روزهای گذشته گروه تروریستی تکفیری «داعش» اقدام به تغییر مواضع خود در شهر «رقه» و انتقال آنها به داخل کوی‌های مسکونی به خصوص دو کوی «الرمیله» و «البدو» و افزایش استحکامات داخلی و تجهیز آنها به تیربارهای سنگینی مانند شیلکا و دوشکا کرد.

فرار عناصر داعش به خاک عراق

این درحالی است که منابع محلی از فرارهای گسترده عناصر سوری و خارجی داعش و انتقال آنها از طریق ریف دیر الزور به داخل خاک عراق خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند که اغلب این عناصر که با خانواده‌های خود از رقه فرار کرده‌اند، دارای تابعیت‌های قفقازی، قزاقستانی، ازبکی و چچنی هستند.

منابع آگاه سوری در این ارتباط از فرار حدود 220 خانواده داعشی خبر می‌دهند که در میان آنها خانواده‌های وابسته به بارزترین عناصر امنیتی داعش در رقه از جمله «ابو طلحه حجازی» عربستانی و «ابو عبد الله العکیدی»، از رؤسای نیروی «حسبه» (پلیس دینی) داعش که از اهالی شهر «البوکمال» در ریف دیر الزور است، به چشم می‌‌خورد.

کاهش حضور داعش در شهر رقه

منابع محلی در شهر رقه از کاهش حضور عناصر داعش در این شهر و عدم مشاهده «کتیبه الخنساء» این گروه در سطح شهر خبر می‌دهند که نیروی پلیس زنان داعش به شمار می‌آید.

همچنین به گفته این منابع عناصر داعش بار دیگر حفر خندق و مواضع زیر زمینی در شهر رقه را آغاز کرده و به ایست‌های بازرسی این گروه اطراف شهرهای رقه و دیر الزور و شهرهای اطراف این دو شهر دستور داده شده نسبت به استفاده از هرگونه روشنایی در شب ممانعت کنند.

به موازات آن عناصر نیروی حسبه داعش همچنان به تصرف خانه‌های خالی از سکنه شهر رقه ادامه می‌دهند و برای این کار خود از وارد آوردن هیچ اتهامی به صاحبان آنها که از بیم جانشان آنها را تخلیه کرده‌اند، باک ندارند.

وضع قوانین منع تردد و استفاده از اینترنت

در ریف شرقی استان دیرالزور داعش قانون منع رفت و آمد را برای ساکنان این مناطق وضع کرده و منابع محلی در این خصوص از فرار عناصر خارجی داعش به عراق خبر می‌دهند.

همچنین داعش استفاده از اینترنت به هر دلیل برای ساکنان دو شهر البوکمال و المیادین، در ریف دیر الزور و ورود و خروج افراد در مناطق ریف شرقی دیر الزور را ممنوع اعلام کرده و در مقابل بازداشت‌هایش را در این مناطق افزایش داده است.

افراد بازداشت شده توسط داعش در گروه سنی 15 تا 50 سال قرار دارند و پس از بازداشت داعش آنها را به جبهه‌های درگیری در مناطق اطراف فرودگاه نظامی و شهرک‌های واقع در اطراف دیر الزور اعزام می‌کند.

وضعیت الشدادی مشابه رقه

در شهر «الشدادی» واقع در ریف جنوبی حسکه منابع محلی از خروج 75 نفر از عناصر خارجی این گروه از خاک سوریه خبر می‌دهند، همچنین به گفته این منابع فرماندهان و سرکردگان سوری داعش اقدام به انتقال خانواده‌های خود از داخل شهر به مناطق هم مرز با عراق به خصوص بیابان «ابو حامضه» کرده‌اند.

«ابو جلال اردنی»، از جمله این سرکردگان داعش در شهر الشدادی است که به همراه خانواده‌اش این شهر را ترک کرده است.

دومین تلاش ناکام داعش در دیر الزور

در عرصه میدانی در شهر دیر الزور داعش اقدام به منفجر کردن یک زره پوش بمبگذاری شده در خطوط تماس کوی الحویقه شهر دیر الزور کرد که تلاش مجددی از سوی این گروه برای پیشروی در کوی‌های شهر تلقی می‌شود، اما با مقابله ارتش سوریه و دفع این حمله مواجه شد.

این حمله داعش پس از آن صورت گرفت که این گروه شنبه گذشته «ابو عمر بلژیکی» را به عنوان سرکرده نظامی خود در شهر دیر الزور منصوب کرد و به عناصر خود دستور اکید داد، از اوامر وی تبعیت کنند.

حمله ناکام روز گذشته (یک‌شنبه) داعش دومین حمله طی 48 ساعت گذشته به شمار می‌آید. در اولین حمله داعش از سه محور به دو کوی الصناعه و الرصافه شهر دیر الزور و اطراف فرودگاه نظامی این شهر و چاه نفتی التیم حمله کرد که منجر به درگیری‌های شدید بین ارتش سوریه و عناصر این گروه شد.

در جریان این درگیری‌ها بیش از 200 نفر از عناصر داعش به دست ارتش سوریه کشته شدند و ارتش سوریه موفق شد، چندین نقطه و ساختمان را داخل شهر آزاد کند و کنترل آنها را به دست گیرد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار